Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det är kul att kolla på blandrasannonser när de skriver ut att hunden är blandning mellan x och x och hunden på bilden har en färg som inte existerar i någon av raserna eller som i kombination skulle kunna uppstå (eller är väldigt osannolik) genom blandning av de två/fler raserna.

Såg rött idag när jag såg en annons där ägarna bjuder ut sin corgihane till avel. I annonsen står det att hunden endast har en testikel nere (!!), att dom inte vet om det kommer att påverka parningen (öh.. kunskapen på topp!) och att hunden brukar kissa ner sig i sömnen pga detta........ :banghead: Man blir ju mållös för mindre! Funderar skarpt på att skriva ett upplysande svar, alternativt ta reda på vilken uppfödare hunden kommer ifrån och berätta för denne vad som är på gång... :devil:

Såg rött idag när jag såg en annons där ägarna bjuder ut sin corgihane till avel. I annonsen står det att hunden endast har en testikel nere (!!), att dom inte vet om det kommer att påverka parningen (öh.. kunskapen på topp!) och att hunden brukar kissa ner sig i sömnen pga detta........ :banghead: Man blir ju mållös för mindre! Funderar skarpt på att skriva ett upplysande svar, alternativt ta reda på vilken uppfödare hunden kommer ifrån och berätta för denne vad som är på gång... :devil:
Du kan ju spela intresserad men claima att din tik är 50/50 av samma ras och fråga om stam så att det inte blir inavel :p

Du kan ju spela intresserad men claima att din tik är 50/50 av samma ras och fråga om stam så att det inte blir inavel :p

Någon annan har också reagerat och länkat annonsen i corgigruppen på facebook, förhoppningsvis får uppfödaren reda på det den vägen. Usch vilka människor det finns, som till varje pris vill ha en valp av just sin hane oavsätt vilka fel den har! :(

Jeez. Man skäms å människans vägnar.

Oseriös avel går ju ofta hand i hand med okunniga/oseriösa köpare.
I förrgår ringde en man oss och sambon svarade.

"ÖH....ni föder upp schäfrar va? Ni vet ingen som har pitbullvalpar? Riktiga pitbulls med stamtavla. Det är min kompis som vill ha en"
Undra om en pudeluppfödare hade fått samma fråga?

Sambon svarade iaf "Jag håller inte på med sådana hundar. Ring SKK ;)"

Tycker det är kul att kolla på blandrasannonser när de skriver ut att hunden är blandning mellan x och x och hunden på bilden har en färg som inte existerar i någon av raserna eller som i kombination skulle kunna uppstå (eller är väldigt osannolik) genom blandning av de två/fler raserna.

Händer inom kattannonser med. Påstådda X och Y korsningar utav långhåriga kattraser som är korthåriga, omöjliga färgkombinationer, osv.

Tänkte på den här tråden igår när jag läste annonser.

"Chihuahua/pomerian åh mkt lite schipperke uppväxta i hemmiljö med barn åh andra hundar.
finns finns nu bara en kille bild 1kvar av 6 som vill få egen matte åh husse .
leveransklara 5juni
dolda fel försäkrade,samt försäkrade vetrinärbesiktigade,vaccinerade,chippade. avm 3 ggr
5000:-
Har även 2 st tibbe valpar bild 2och 3 renrasiga utan stam på skk hanar 6000:-samt 1 tik blandning tibbe/schitzu/bordercollie 5000:-
leveransklara..."

Tänkte på den här tråden igår när jag läste annonser.

"Chihuahua/pomerian åh mkt lite schipperke uppväxta i hemmiljö med barn åh andra hundar.
finns finns nu bara en kille bild 1kvar av 6 som vill få egen matte åh husse .
leveransklara 5juni
dolda fel försäkrade,samt försäkrade vetrinärbesiktigade,vaccinerade,chippade. avm 3 ggr
5000:-
Har även 2 st tibbe valpar bild 2och 3 renrasiga utan stam på skk hanar 6000:-samt 1 tik blandning tibbe/schitzu/bordercollie 5000:-
leveransklara..."

Någon som har en valpfabrik låter det som, stackars hundar :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar