Bodde granne en gång med en karel/njuffe/bc (tror jag) ... Inte alls en trevlig hund, de hade den som sällskapshund. Såatteee... Nej, det var inte mycket att ha.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad säger ni om blandningen bc/japansk spets? Planerad parning, eftersom "förra kullen blev så bra med glada sällskapshundar".
Undrar hur en sådan hund kan vara egentligen...
Precis som du tänker dig kan jag meddela
Bara jag som anar ugglor i mossen med en rottweiler hane som slumpas bort för 1000 kr? Framkommer inga fel på hunden i annonstexten utan den verkar perfekt, kan lämnas ensam, rumsren, snäll osv. Det enda som står är att den är "väldigt vaktig", hur man nu ska tolka det...
"Border colli valpar med vall"... nä se på fan, det var något extra det.
Jo det är ju klart, jag tänker nog mest på att för det mesta så brukar folk ändå försöka få ut så mycket som möjligt, speciellt när man annonserar på blocket. Har sett omeriterade blandraser med sju svåra år av olater till höger och vänster som man försöker få ut nästan ett helt valppris för. Så iom det så hajar jag alltid till lite extra när jag ser hundar som är billigare än vad man hade kunnat förvänta sig.Vuxna hundar kostar nästan ingenting så det är ett ganska rimligt pris för en outbildad, omeriterad och icke hälsoundersökt ung hane. Särskilt om den har någon egenskap som avskräcker en del köpare. Har den ingen stamtavla så är det nästan dyrt.
Tyvärr verkar det finnas en tendens hos vissa att tro att hunden måste vara "svår" för att bli bra och att ju värre hunden är desto större potential har den. Jag kan ingenting om brukshundar, men om man jämför med hästvärlden som jag har mer erfarenhet av så visst, riktigt bra hästar brukar ofta ha mentalitet därefter, men till en viss gräns. Någonstans kommer det en punkt där det blir så mycket att det inte gynnar individen längre utan börjar bli ett problem istället.
Den blir vad du gör den till! Det är ju en blandras!
Mamman hamilton/beagle pappan labbe... "borde bli bra på vildsvin" Vad i den blandningar talar för det?
Att jag inte tänkte på det!Den blir vad du gör den till! Det är ju en blandras!
Det är väl inte lagligt ens? Inte i de 4 första generationerna iallafall. Men han kanske menar "varg".Har vi inte diskuterat denna människa i tråden innan?
Tänkte länka till Aftonbladet, men kom på att det nog inte är ok. Men det är iaf en artikel om gubben som föder upp blandningar med varg i. Då borde ni veta vem.
Han menar på att hundarna han säljer är lagliga, men tydligen hade det väl förekommit tidigare att han haft hybrider som haft varg i senare generationer än fjärde. Ska man börja med hybridavel får man ju börja någonstans om man inte får tag i 4+ hybrider från början och då blir det ju så att man får korsa 50/50 i början och sen korsa 50/50 individerna med rena hundar, som i sin tur paras med rena hundar osv tills man har 4 eller fler generationer till vargblodet.Det är väl inte lagligt ens? Inte i de 4 första generationerna iallafall. Men han kanske menar "varg".
Fast det kan man ju inte göra i Sverige eftersom 50/50 inte är lagligt. Så då får man importera en som har varg(ar) i 5:e led i så fall, den kan ju fortfarande ha 50% vargblod om hälften av individerna i 5:e ledet är vargar. (Räknar jag rätt nu? )Ska man börja med hybridavel får man ju börja någonstans om man inte får tag i 4+ hybrider från början och då blir det ju så att man får korsa 50/50 i början och sen korsa 50/50 individerna med rena hundar, som i sin tur paras med rena hundar osv tills man har 4 eller fler generationer till vargblodet.