Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bodde granne en gång med en karel/njuffe/bc (tror jag) ... Inte alls en trevlig hund, de hade den som sällskapshund. Såatteee... Nej, det var inte mycket att ha.

Bara jag som anar ugglor i mossen med en rottweiler hane som slumpas bort för 1000 kr? Framkommer inga fel på hunden i annonstexten utan den verkar perfekt, kan lämnas ensam, rumsren, snäll osv. Det enda som står är att den är "väldigt vaktig", hur man nu ska tolka det...

"Border colli valpar med vall"... nä se på fan, det var något extra det.

Bara jag som anar ugglor i mossen med en rottweiler hane som slumpas bort för 1000 kr? Framkommer inga fel på hunden i annonstexten utan den verkar perfekt, kan lämnas ensam, rumsren, snäll osv. Det enda som står är att den är "väldigt vaktig", hur man nu ska tolka det...

"Border colli valpar med vall"... nä se på fan, det var något extra det.

Vuxna hundar kostar nästan ingenting så det är ett ganska rimligt pris för en outbildad, omeriterad och icke hälsoundersökt ung hane. Särskilt om den har någon egenskap som avskräcker en del köpare. Har den ingen stamtavla så är det nästan dyrt.

Vuxna hundar kostar nästan ingenting så det är ett ganska rimligt pris för en outbildad, omeriterad och icke hälsoundersökt ung hane. Särskilt om den har någon egenskap som avskräcker en del köpare. Har den ingen stamtavla så är det nästan dyrt.
Jo det är ju klart, jag tänker nog mest på att för det mesta så brukar folk ändå försöka få ut så mycket som möjligt, speciellt när man annonserar på blocket. Har sett omeriterade blandraser med sju svåra år av olater till höger och vänster som man försöker få ut nästan ett helt valppris för. Så iom det så hajar jag alltid till lite extra när jag ser hundar som är billigare än vad man hade kunnat förvänta sig.

Tyvärr verkar det finnas en tendens hos vissa att tro att hunden måste vara "svår" för att bli bra och att ju värre hunden är desto större potential har den. Jag kan ingenting om brukshundar, men om man jämför med hästvärlden som jag har mer erfarenhet av så visst, riktigt bra hästar brukar ofta ha mentalitet därefter, men till en viss gräns. Någonstans kommer det en punkt där det blir så mycket att det inte gynnar individen längre utan börjar bli ett problem istället.

Jag tror den kopplingen kommer ifrån att ett riktigt bra bruksämne lätt blir en riktigt stor katastrof hos fel ägare (någon som inte ger hunden utlopp och styrning), så man ser hundar som hade kunnat bli underbara hos en annan ägare - och hundar som blir det när de byter ägare. Men det blir en felaktig slutsats att en bra hund måste vara stökig, sanningen är snarare att en stökig hund kan vara bra egentligen.
Och är det ens egen hund man har den inställningen till så tycker jag man har missuppfattat något rejält. Då är man ju uppenbarligen fel ägare då, om det är så att hunden egentligen är suverän. ;)

(Därmed inte sagt att en bra brukshund är som en mild sällskapshund till vardags. Det är oftast skillnad, även för en hund som fungerar väldigt bra.)

Har vi inte diskuterat denna människa i tråden innan?

Tänkte länka till Aftonbladet, men kom på att det nog inte är ok. Men det är iaf en artikel om gubben som föder upp blandningar med varg i. Då borde ni veta vem.

Afghan/Vorsteh/Pointer/Labrador/Norrbottenspets/Lapphund ... Man kan undra om tanken var att ta fram något nytt unikt utseende eller om de bara ville ha en jakthund för -alla- typer av bytesdjur. Ser ut som en såndär typisk schäfer/labrador blandis.

Har vi inte diskuterat denna människa i tråden innan?

Tänkte länka till Aftonbladet, men kom på att det nog inte är ok. Men det är iaf en artikel om gubben som föder upp blandningar med varg i. Då borde ni veta vem.
Det är väl inte lagligt ens? Inte i de 4 första generationerna iallafall. Men han kanske menar "varg".

Det är väl inte lagligt ens? Inte i de 4 första generationerna iallafall. Men han kanske menar "varg".
Han menar på att hundarna han säljer är lagliga, men tydligen hade det väl förekommit tidigare att han haft hybrider som haft varg i senare generationer än fjärde. Ska man börja med hybridavel får man ju börja någonstans om man inte får tag i 4+ hybrider från början och då blir det ju så att man får korsa 50/50 i början och sen korsa 50/50 individerna med rena hundar, som i sin tur paras med rena hundar osv tills man har 4 eller fler generationer till vargblodet.

Ska man börja med hybridavel får man ju börja någonstans om man inte får tag i 4+ hybrider från början och då blir det ju så att man får korsa 50/50 i början och sen korsa 50/50 individerna med rena hundar, som i sin tur paras med rena hundar osv tills man har 4 eller fler generationer till vargblodet.
Fast det kan man ju inte göra i Sverige eftersom 50/50 inte är lagligt. Så då får man importera en som har varg(ar) i 5:e led i så fall, den kan ju fortfarande ha 50% vargblod om hälften av individerna i 5:e ledet är vargar. (Räknar jag rätt nu? :confused: )
Jag vet inte när det bestämdes att det måste vara i 5:e led, kanske var lagligt med varg i 1:a led för 15 år sen eller så, i så fall finns väl de korsningarna kvar i stamtavlorna i senare korsningar med hund.
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar