Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste nog genast lägga ut min schiller på annons...
"Snäll, knäsjuk, spårar bra på hare och räv, men tyvärr har kaninen tagit över kommandot hör hemma så hunden måste säljas på grund av detta. Kan inte ha kvar henne då hon låter kaninen bestämma"

Haha undrar om jag får många svar.....
Märkligt egentligen att hon är rädd för kaninen men inte för harar.
Å andras sidan är kaninen en dalmatinerrex så hon ör ju svartvitprickig så jag tror hunden inte ser henne som en kanin haha.

Jo, heller hur. Man ser det verkligen överallt. Men sen speciellt en valp som bara är 4,5 månader. Borde man inte ha planerat utomlandsresan då innan man skaffade valp? :crazy: Kanske därför personen skyllde på allergi också. :idea:
Konstigt att man inte kan flytta utomlands med en hund när det går utmärkt att resa utomlands för utställning mm. Vet ett par som stora delar av året åker Europa runt i husbil med sina hundar.

Jag som tyckte tax och shar-pei var en skum blandning, fick nu nästan hicka av den annons jag såg idag. Vad sägs om kangal, shar-pei, tax korsning:nailbiting::crazy::banghead::wtf: dom ser ut att ha korta ben allihop.....

Låter ju finfint. Kangal = skarp vakthund, shar-pei = jakt-och vakthund, tax = jakthund. Blir en fin kompis det där......

Jag som tyckte tax och shar-pei var en skum blandning, fick nu nästan hicka av den annons jag såg idag. Vad sägs om kangal, shar-pei, tax korsning:nailbiting::crazy::banghead::wtf: dom ser ut att ha korta ben allihop.....

Låter ju finfint. Kangal = skarp vakthund, shar-pei = jakt-och vakthund, tax = jakthund. Blir en fin kompis det där......

Herregud! Var såg du dem?!

Citerar mig själv för eventuellt nytillkomna läsare :D
Jag har fått ett svar! Ett hänvisande svar, men ett svar. Det är ett första steg :) Frågan kommer att tas upp på nästa styrelsemöte, och sedan ska jag få ta klubbens inställning till del. Så, nu väntar jag på nästa styrelsemöte (vilket borde vara snart, iom att det är årsmöte om en månad). Är faktiskt lite löjligt smålycklig, förväntade mig nästan ett "men lilla vän, så har vi alltid gjort". Det kan jag ju å andra sidan få ändå, men men, vi får se :)

Uppdatering: styrelsemötet har varit, och jag har fått ett svar!
Klubben ser matadoravel som något som ska motverkas, och de kommer att informera i klubbtidningen om faran med det, samt vad RAS säger i ämnet.
Ett första steg iaf :) har jag (rasen egentligen) tur så minskar överanvändandet rätt fort med information, annars får jag hoppas på lite skarpare formuleringar i RAS när det uppdateras.

Sedan tror jag att jag kan ha gjort något dumt... jag la upp en fråga om hur det är i andra raser, vilka riktlinjer de har osv i en facebookgrupp för skk-uppfödare. De svar jag fått så här långt är informativa, ffa ska det bli intressant att se hur de uppfödare som har raser som matadoravlats för 15-20 år sedan tänker i avelarbetet nu. Men, det kan bli pajkastning av det hela. Hoppas inte det.

Annons på blocket med titeln "Vackra, renrasiga australian shepherdvalpar"

Ett par rader in i annonsen står det att tiken saknar stamtavla.....

Kom på en sak, nu när jag läste mitt senaste inlägg :D De raser där det går att få hundar inmönstrade fortfarande, skulle det då gå att köpa en "renrasig utan stamtavla" på blocket och få den inmönstrad? De enda gångerna jag kommer i kontakt med inmönstrade hundar är när jag möter salukis från ursprungländerna, så jag har inte riktig koll på hur sådant fungerar :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar