Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det kan man ju inte göra i Sverige eftersom 50/50 inte är lagligt. Så då får man importera en som har varg(ar) i 5:e led i så fall, den kan ju fortfarande ha 50% vargblod om hälften av individerna i 5:e ledet är vargar. (Räknar jag rätt nu? :confused: )
Jag vet inte när det bestämdes att det måste vara i 5:e led, kanske var lagligt med varg i 1:a led för 15 år sen eller så, i så fall finns väl de korsningarna kvar i stamtavlorna i senare korsningar med hund.
:)
Jag tror nog att det finns dom som inte är så noga med vad som är lagligt, bara dom inte blir påkomna. Denna personen menar på att han fött upp varghybrider i 25 (?) år eller hur lång tid det nu var.

Jag tror nog att det finns dom som inte är så noga med vad som är lagligt, bara dom inte blir påkomna. Denna personen menar på att han fött upp varghybrider i 25 (?) år eller hur lång tid det nu var.
Jo iofs. Fast han avlar nog inte olagligt nu iallafall eftersom han tydligen ger intervjuer om det... Han har säkert haft halv-vargar för 25 år sen men det är väl preskriberat idag.

Jo iofs. Fast han avlar nog inte olagligt nu iallafall eftersom han tydligen ger intervjuer om det... Han har säkert haft halv-vargar för 25 år sen men det är väl preskriberat idag.
Jo, med tanke på att han erkände att han importerat varg från nordamerika så har han nog fixat hybriderna själv.

Jo, med tanke på att han erkände att han importerat varg från nordamerika så har han nog fixat hybriderna själv.
Undrar hur han lyckats importera varg...de måste ju ha flugits hit och haft nån slags dokumentation för import. Kanske har de importerats som "hund". Det är tveksamt om privatpersoner någonsin fått importera vilda rovdjursarter. *fundersam*

Undrar hur han lyckats importera varg...de måste ju ha flugits hit och haft nån slags dokumentation för import. Kanske har de importerats som "hund". Det är tveksamt om privatpersoner någonsin fått importera vilda rovdjursarter. *fundersam*
Det kanske såg annorlunda ut för 25 år sedan.

Hittade en annons på blocket nu, Bordercollie/Tysk Wachtel. Underbart va?
@Migo och @AraSlei, ni kanske kan planera ihop någon liknande kull framöver? Det var tydligen bara en valp kvar i den här kullen, så de går visst att få sålda ;)

Vi slår till på direkten! Fritte och Ladda, vilken grym kombo. Vi kan ju ta den valpen som är över med, så får vi in lite nytt blod direkt i aveln! Eller vad säger du @Migo? ;)

I en grupp på Facebook spred en vargaktivist en bild på någon varg/vargar på färd mot Sverige som denne menade att hen skulle släppa ut i den svenska naturen, glatt påhejad av hela gruppen, i samma grupp har det flertalet gånger diskuterats om privatpersoner som tar hit "vargar" som de släpper ut.
Okej i ärlighetens namn så tror jag att majoriteten av de som skriver bara söker uppmärksamhet men är ganska säker på att det visst förekommer importer av varg utan regeringen uppsyn, sedan vad som händer med dessa, om det går till hybridavel eller släpsut kan man Bara spekulera i . Eller de ännu sämre alternativet, de går i hybridavel och hybriderna släpps ut.

Sedan kan det ju istället diskuteras om dessa "vargräddare" vet att de bidrar med en säker död till den svenska vargstammen (som va jag förstått redan nu har ett större mått hundblod i ådror än vargar på andra kontinenter, såg nog nån dokumentär om detta så källan till de kan diskuteras).

Och vad är meningen med hybrider i de svenska hemmet? Vad är det för egenskaper man tycker är så bra?

Hybridavlaren själv hävdar att han gör detta för att förbättra rasen schäfer. Vargen ska dämpa schäferns aggressivitet. Vilken aggressivitet:confused::mad:
Är det inte enklare och billigare att använda sig av helt vanliga MH för 600:- än importera vargar?:banghead::banghead:
Fattar inte alls tankegången: "Oj vad aggressiv den här hunden är. Jag spär på med lite vild varg så blir det bättre"
Varför ens avla på "aggressiva" individer?
Alltihop är :turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd:

...och föresten så blir de inga schäfrar. De blir inte ens hundar i början. Som bäst blir de blandraser efter flera generationer. Och de kommer ALDRIG att bli reggade så huuuuuur hade han tänkt att det skulle förbättra RASEN?

Men man behööööööver väl ingen stamtavla vet du väl. De är schäfrar ändå! Stamtavlor är bara för såna som vill ställa ut.
Ja just ja. Så var det ju. Ser det ut som en schäfer så är det en schäfer.

Kommer aldrig att fatta vitsen med att skaffa en brukshund om den inte får vara brukshund och göra det som den är ämnad för. Och jag kommer aldrig fatta att folk inte fattar hur begränsad en brukshund är utan stamtavla. Kommer ännu mindre fatta det positiva i att korsa en krävande bruksras med varg!

I en grupp på Facebook spred en vargaktivist en bild på någon varg/vargar på färd mot Sverige som denne menade att hen skulle släppa ut i den svenska naturen, glatt påhejad av hela gruppen, i samma grupp har det flertalet gånger diskuterats om privatpersoner som tar hit "vargar" som de släpper ut.
Okej i ärlighetens namn så tror jag att majoriteten av de som skriver bara söker uppmärksamhet men är ganska säker på att det visst förekommer importer av varg utan regeringen uppsyn, sedan vad som händer med dessa, om det går till hybridavel eller släpsut kan man Bara spekulera i . Eller de ännu sämre alternativet, de går i hybridavel och hybriderna släpps ut.

:eek: :crazy:

Kommer aldrig att fatta vitsen med att skaffa en brukshund om den inte får vara brukshund och göra det som den är ämnad för. Och jag kommer aldrig fatta att folk inte fattar hur begränsad en brukshund är utan stamtavla.

Dina rader får mig att tänka på en annons jag såg idag.
"Hej! Jag söker efter en rottweilervalp, en hane, gärna leveransklar v27. Mentaliteten är väldigt viktig så vill gärna träffa dem en gång innan jag bestämmer mig. Om han har stamtavla eller inte spelar ingen roll. Jag är aktiv inom brukshundsklubben, bor på landet och har vana av bruksraser"

Alltså... :confused:

"Hej! Jag söker efter en rottweilervalp, en hane, gärna leveransklar v27. Mentaliteten är väldigt viktig så vill gärna träffa dem en gång innan jag bestämmer mig. Om han har stamtavla eller inte spelar ingen roll. Jag är aktiv inom brukshundsklubben, bor på landet och har vana av bruksraser"

Hahahahahahahaha:laugh::up:

Googlade föresten wolfdogkennlar i Sverige och hittade. Läste under "skötsel" på den som kom upp först Och satt väl typ såhär:eek: under hela läsningen.
Var ju tvungen att kolla. Jag hittade en gammal tråd på AoH som rasslade iväg 28 sidor TS hade en amerikansk wholfdog o orerade vitt o brett om nazism o etisk utrensning.
Jag var inte riktigt mitt trevligaste jag i den tråden.;)

Senast ändrad:
Att ta med varg i hundavel tycker jag är lika oseriöst och idiotiskt som att en hästuppfödare medvetet skulle göra mulåsnor för att förbättra sina dressyrhästars prestation.
Synd att dessa hybrider inte blir sterila som mulåsnorna.
De borde iaf absolut förbjudas totalt eftersom vägen till det färdiga resultatet omöjligt kan vara okej hela vägen och sån avel kan bara stävjas med att sätta P för slutmålet. Sen är det inte serösa hundfolk som köper dessa djur. För vad ska man ha dom till? Man får ett kraftpaket av vilja och energi som inte platsar på många ställen i hundvärlden och inte går att regga för den som nu skulle vilja prestera något med "hunden".
De här blir inga soffhundar. Inte om man ska blanda in en brukshund som schäfer i dom.

Eftersom varg lämnar så bra psyke efter sig så varför inte föreslå en Rottvarger för henne? :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar