Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte på den här tråden igår när jag läste annonser.

"Chihuahua/pomerian åh mkt lite schipperke uppväxta i hemmiljö med barn åh andra hundar.
finns finns nu bara en kille bild 1kvar av 6 som vill få egen matte åh husse .
leveransklara 5juni
dolda fel försäkrade,samt försäkrade vetrinärbesiktigade,vaccinerade,chippade. avm 3 ggr
5000:-
Har även 2 st tibbe valpar bild 2och 3 renrasiga utan stam på skk hanar 6000:-samt 1 tik blandning tibbe/schitzu/bordercollie 5000:-
leveransklara..."
Sällan man ser hundar uppväxta i bortamiljö:grin:

Är med i en omplaceringsgrupp på fb.
surprise vad många pitbulls och rottweilerkorsningar som inte kan bo kvar ."supersnäll och go,van vid barn,men tål ej andra hundar, behöver träning osv osv "
Varför kan inte folk fatta vliket jobb det är med de raserna.

Såg att nån hundexpert Roger Markström gjort ett uttslande i GT/Expressen om faran med blandrashundar. Vet inget om denne "expert" men gillar hans uttalande. I artikeln nämnes också en hundansvarsutredning som låg hos jordbruksverket och som SKK hoppasdes mycket på. Någon som vet något om denna utredning, om vad det är för något?

Kan tyvärr inte länka på mobilen....

Såg både artikeln i Aftonbladet och nu läst den artikel du länkar till (den senare har vad jag förstår några år på nacken) och båda artiklarna är bra. Jag vill se mer sådant så att folk blir påtvingad samma info om bladisar som man får om hur viktigt det är att äta sunt. Jag vart dock lite irriterad på faktarutan i expressens artikel, fakta rutan får det att verka som att det bara är korsningar av de listade hundarna man ska undvika och att alla andra är okej vilket ju är helt felaktigt. Många extrema och populära raser att blanda står tyvärr inte med på den där listan exempelvis att "söta stora raser" som avlas med på samma sätt som om de vore vilken sällskapshund som helst.
Är det någon som har sett vad dessa artiklar har lett till för anstormning på någon av FBs alla blandrasgrupper? Jag är själv inte medlem i någon av dessa grupper men det hade varit sjukt roligt (eller nervpirrande irriterande...) att läsa.

Såg både artikeln i Aftonbladet och nu läst den artikel du länkar till (den senare har vad jag förstår några år på nacken) och båda artiklarna är bra. Jag vill se mer sådant så att folk blir påtvingad samma info om bladisar som man får om hur viktigt det är att äta sunt. Jag vart dock lite irriterad på faktarutan i expressens artikel, fakta rutan får det att verka som att det bara är korsningar av de listade hundarna man ska undvika och att alla andra är okej vilket ju är helt felaktigt. Många extrema och populära raser att blanda står tyvärr inte med på den där listan exempelvis att "söta stora raser" som avlas med på samma sätt som om de vore vilken sällskapshund som helst.
Är det någon som har sett vad dessa artiklar har lett till för anstormning på någon av FBs alla blandrasgrupper? Jag är själv inte medlem i någon av dessa grupper men det hade varit sjukt roligt (eller nervpirrande irriterande...) att läsa.
Jag saknade framförallt mer belysning om hälsoproblem när man korsar både extriört skilda raser men också att alla raser har sina sjukdomar och att okontrollerad avel sprider dessa gener vidare. Ämnet berördes, men inte tillräckligt. Man verkade lägga mer fokus på att hundarna var farliga. Det största problemen är ju att hundarna blir svåra, uppfattas som dryga och jobbiga, omplaceras, har dålig hälsa....

Hoho såg just en kull som enligt utsago är husky/schäfer. Problemet med det är att en av de på bilderna är "extreme piebald" (vad nu det heter på svenska). Och till det receptet krävs väl i princip att båda föräldrarna har mycket vitt på sig. Alla valpar på bilderna är dessutom vita eller åt det vitare hållet (vitt+agouti). Med vitherdehund hade det kanske gått an i min bok, men renrasig Schäfer? Nja...

Såg även trejde gången de gör kullen alá bc-labbe-rottis och en designer kull som är levklara i höst (föräldrarna är inte vara parade än).

"Jag tror inte att det finns någon som kan motstå en mopsvalp.
Dom är otroligt söta. En fantastisk ras."

Ehm... Jag kan med lätthet motstå en sådan valp.

Senare i annonsen:
"Dom vill inte ställas ut, dom vill endast vara sällskaps hundar:)) Registreras i SJV."

Kanske inte så mycket att de inte vill ställas ut som att de inte kan ställas ut... :grin: (Åter igen känns det som att uppfödaren tror att stamtavlor bara är bra för utställning och inte förstår att det finns tusen andra anledningar till varför stamtavlor är bra)

"Jag tror inte att det finns någon som kan motstå en mopsvalp.
Dom är otroligt söta. En fantastisk ras."

Ehm... Jag kan med lätthet motstå en sådan valp.

Senare i annonsen:
"Dom vill inte ställas ut, dom vill endast vara sällskaps hundar:)) Registreras i SJV."

Kanske inte så mycket att de inte vill ställas ut som att de inte kan ställas ut... :grin: (Åter igen känns det som att uppfödaren tror att stamtavlor bara är bra för utställning och inte förstår att det finns tusen andra anledningar till varför stamtavlor är bra)
Fasiken inte dåliga små valpar som kan tala om vad de har för planer för framtiden. Min måste vara arbetsskygg eller stum för han har inte sagt ett ord om vad han vill med sitt liv.

Hoho såg just en kull som enligt utsago är husky/schäfer. Problemet med det är att en av de på bilderna är "extreme piebald" (vad nu det heter på svenska). Och till det receptet krävs väl i princip att båda föräldrarna har mycket vitt på sig. Alla valpar på bilderna är dessutom vita eller åt det vitare hållet (vitt+agouti). Med vitherdehund hade det kanske gått an i min bok, men renrasig Schäfer? Nja...

Såg även trejde gången de gör kullen alá bc-labbe-rottis och en designer kull som är levklara i höst (föräldrarna är inte vara parade än).
Hehe, det är ju valpfabriken som säljer den kullen! Det är "vit schäfer" i den blandningen. Grannen har en från dem, husky/leonberger/"vit schäfer". Dom har typ 10 kullar om året till salu, raserna är "vit schäfer", leonberger, husky, BC, aussie, labrador i olika blandningar. Dom använder sig av olika namn i annonserna, bor på olika ställen (men alltid inom samma kommun) samt återanvänder samma annons, men omformulerar den lite. Jag har nämnt dom tidigare i tråden.

"Kennel och uppfödning Godkänns av Länsstyrelsens" Skriver dom alltid med. Antar att dom fått många klagomål? Eftersom LS har varit där o hälsat på dessutom ;)

Edit: Var visst i den förra tråden jag nämnde det. http://www.bukefalos.com/threads/ja...a-oseriosa-avel.1246569/page-59#post-16768912

Senast ändrad:
Hehe, det är ju valpfabriken som säljer den kullen! Det är "vit schäfer" i den blandningen. Grannen har en från dem, husky/leonberger/"vit schäfer". Dom har typ 10 kullar om året till salu, raserna är "vit schäfer", leonberger, husky, BC, aussie, labrador i olika blandningar. Dom använder sig av olika namn i annonserna, bor på olika ställen (men alltid inom samma kommun) samt återanvänder samma annons, men omformulerar den lite. Jag har nämnt dom tidigare i tråden.

"Kennel och uppfödning Godkänns av Länsstyrelsens" Skriver dom alltid med. Antar att dom fått många klagomål? Eftersom LS har varit där o hälsat på dessutom ;)

Edit: Var visst i den förra tråden jag nämnde det. http://www.bukefalos.com/threads/ja...a-oseriosa-avel.1246569/page-59#post-16768912
Säg inte ordet vit schäfer. Jag blir så upprörd att jag kommer inte kunna sova i natt.

Säg inte ordet vit schäfer. Jag blir så upprörd att jag kommer inte kunna sova i natt.
Och andas inte ordet kennel i blandrasavel!!
Skulle vara väldigt intressant och se reggningen på en blandraskennel ;)

Tio kullar om året, då måste man ha tillstånd för det från länsstyrelsen, kolla om dom har det. Du kan även kontakta skatteverket.

Tio kullar om året, då måste man ha tillstånd för det från länsstyrelsen, kolla om dom har det. Du kan även kontakta skatteverket.
Ja med så många kullar borde de gå över summan för skattefria pengar så vida de inte har extrem otur el snudd på skänker bort hundarna.

Jag vet inte hur många kullar dom har, men "typ tio" skrev jag pga deras ständiga annonser, ibland 2 kullar samtidigt. Antar att dom inte är så tillmötesgående om man frågar hur många kullar dom tar per år ;) hur många kullar får man ha utan att ha tillstånd? Kan dom ha fått tillstånd?

Jag vet inte hur många kullar dom har, men "typ tio" skrev jag pga deras ständiga annonser, ibland 2 kullar samtidigt. Antar att dom inte är så tillmötesgående om man frågar hur många kullar dom tar per år ;) hur många kullar får man ha utan att ha tillstånd? Kan dom ha fått tillstånd?
Max tre kullar. Sen krävs tillstånd.
Är mycket tveksam att de sökt tillstånd för att föda upp blandraser.
Och skatta måste de för över 30.000 om de klassar det som hobbyverksamhet. Är de näringsidkare ska de skatta från första kronan. Kennel får de inte kalla sig utan reggad kennel. Skulle tippa på att både länsstyrelsen och skatteverket skulle vilja kika lite på verksamheten. Och ÄR de reggad kennel och samtidigt föder upp blandraser ska de absolut rapporteras till SKK.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar