Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
yep :meh:

Jag undrar mycket över hur många hundar har dom egentligen? Hur mycket inavel är det? Hur ofta har tikarna kullar och hur många kullar tar dom på en tik?
Det tycker jag Länsstyrelsen ska få utreda. Tipsa dom och tipsa även om fb-gruppen. Gissar att med hjälp av den kommer de hitta mycket. Korkat att ha en sån grupp....

Det tycker jag Länsstyrelsen ska få utreda. Tipsa dom och tipsa även om fb-gruppen. Gissar att med hjälp av den kommer de hitta mycket. Korkat att ha en sån grupp....
Det kan jag göra. Vart ska man mejla/ringa? Jag mejlade dom ang en valp som levererats alldeles för tidigt en gång men fick inget svar..

Kan vara så att dom har tillstånd, kanske? Det står ju i deras annonser att deras "kennel" följer LS krav. Antagligen har dom haft besök tidigare.

Det kan jag göra. Vart ska man mejla/ringa? Jag mejlade dom ang en valp som levererats alldeles för tidigt en gång men fick inget svar..

Kan vara så att dom har tillstånd, kanske? Det står ju i deras annonser att deras "kennel" följer LS krav. Antagligen har dom haft besök tidigare.
Du ringer länsstyrelsen bara och förklarar att du känner till en hunduppfödare som behöver granskas så kopplar de dig rätt.

Haha klickade just på en labdrador/pudel annons om valpar och de skriver själva "De är värdelösa jakthundar men perfekta och smidiga familjehundar." :laugh::heart

Läste denna "avelsannons" nyss som lät typ...

"Vill så gärna att min präktiga schäferhane ska bli pappa, letar främst efter en schäfertik men det blir bra med rottweiler eller amstaff med eller varför inte båda" :grin:

Desdutom, hur kan folk annonsera ut 9 veckors valpar som säljes pga tidsbrist och ändrad livssituation??? Hur tänkte man när man skaffade valpen för 1 vecka sedan? :banghead::banghead::banghead::banghead::rage:

Golden-Border doodle valpar
75% golden -25% Border collie tik parad med en underbar mellanpudel hane! Båda föräldrarna sunda med mkt bra mentalitet !! Båda föräldrarna har haft valpkullar innan o de valparna har blivit mkt bra. Pappan mellanpudel är även PATELLA kollad UA med giltigt intyg !!!

Men WOOOOW FANTASTISKT, pappan är kollad för patella, woow igen , gör några fler utropstecken kanske det blir ännu mer woow.
Annonsören heter också "golden"

För ett tag sedan var det någon i närheten av morsan som hade ett gäng svarta småvalpar ute i någon valphage-liknande konstruktion på innergården (hyreslägenheter med stor innergård). Där satt hon med valparna, omringad av en miljard småungar som verkade ha lekstuga med de små valparna. Jag vet att det finns någon där i området som har många småhundar, en f.d. granne hade nämligen lånat hem en tik därifrån ett tag för att deras barn skulle få se hur det är att ha hund.

I alla fall. Nu myllrar det av små, svarta hundar i området. Samtliga ses ute ofta (det är ju bra det åtminstone), alltid med småbarn i kopplet och aldrig att jag ser någon vuxen i närheten. Häromdagen flög en av dem ihop med någon annan (troligen äldre) småhund. Ett gäng barn runtomkring. "Nu var du dum! Nu ska vi gå in och sedan får du inte gå ut!" utbrast ett barn till hunden som blivit sur på valpen.

Jag undrar vad som händer med de där valparna den dag som småungarna börjar skolan igen efter sommarlovet... vad som händer när ungarna tröttnat och hur lång tid det tar innan någon unge råkat släppa fram sin lilla hund till en otrevlig stor hund.

Hur sjutton tänker man som uppfödare när man säljer ett gäng valpar till familjer där det tydligen blir ungarna som får försöka ta ansvaret? Visst, nu ser det bara ut att vara något "ofarligt", papillonkorsningar eller något sådant. Men ja... Jag saknar verkligen några ansvarstagande vuxna här.

För ett tag sedan var det någon i närheten av morsan som hade ett gäng svarta småvalpar ute i någon valphage-liknande konstruktion på innergården (hyreslägenheter med stor innergård). Där satt hon med valparna, omringad av en miljard småungar som verkade ha lekstuga med de små valparna. Jag vet att det finns någon där i området som har många småhundar, en f.d. granne hade nämligen lånat hem en tik därifrån ett tag för att deras barn skulle få se hur det är att ha hund.

I alla fall. Nu myllrar det av små, svarta hundar i området. Samtliga ses ute ofta (det är ju bra det åtminstone), alltid med småbarn i kopplet och aldrig att jag ser någon vuxen i närheten. Häromdagen flög en av dem ihop med någon annan (troligen äldre) småhund. Ett gäng barn runtomkring. "Nu var du dum! Nu ska vi gå in och sedan får du inte gå ut!" utbrast ett barn till hunden som blivit sur på valpen.

Jag undrar vad som händer med de där valparna den dag som småungarna börjar skolan igen efter sommarlovet... vad som händer när ungarna tröttnat och hur lång tid det tar innan någon unge råkat släppa fram sin lilla hund till en otrevlig stor hund.

Hur sjutton tänker man som uppfödare när man säljer ett gäng valpar till familjer där det tydligen blir ungarna som får försöka ta ansvaret? Visst, nu ser det bara ut att vara något "ofarligt", papillonkorsningar eller något sådant. Men ja... Jag saknar verkligen några ansvarstagande vuxna här.
Trots att min son var både mycket lugn och uppväxt med hund och därmed ganska hundvan fick han aldrig rasta våran lilla dvärgschnauzer själv när den var valp. Han har heller aldrig fått leka med den som valp utan att jag varit med. Just pga missförstånd som kan uppstå el andra tokiga situationer. Han var ändå 8 när vi skaffade valpen.
Nu två år senare får han både rasta och leka med den själv. Men nu är hunden vuxen och de båda känner varandra väl.
Däremot får INGA av våra barn (10 och 13 år) uppfostra, träna eller säga till hundarna i varken lek el promenad. Det får bara vi vuxna göra och det är för att de varken kan läsa hundarna korrekt och de har inte rätt tajming. Om hundarna blir för uppspelta och börjar bli för yviga har de fått order av oss att ist avbryta lek/promenad och låta oss ta hand om det är ett återkommande problem. Hundar och framförallt valpar är inga leksaker :mad:

Jag har sett en sådan omplaceringsannons, dock så var valpen åtta veckor gammal t.om.
Varför, varför,varför kontaktar man inte uppfödaren istället?????

Eller låt mig gissa. Det är en blandras och uppfödaren har inget intresse av att ta tillbaka nån valp när den fått sina pengaren......

Eller låt mig gissa. Det är en blandras och uppfödaren har inget intresse av att ta tillbaka nån valp när den fått sina pengaren......

En kvinna inom min ras satte det där i system. Köpa valp, ha den en kort tid och sen lägga ut den på Blocket till enormt överpris. Vägrade berätta vart valpen såldes om inte uppfödaren själv köpte tillbaka valpen.

Hon lyckades ett par -tre gånger innan hon var svartlistad.

Det var en Yorkshire terrier utan stamtavla, så min gissning är ett impulsköp och sen så var väl inte uppfödaren intresserad att ta tillbaka den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar