Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Otroligt dåligt av artikeln att inte skriva att hundarna har grad 3 vad gäller AD. Att skriva att man inte får avla på en hund med okänd risk för nedärvning av okända sjukdomar är som att skriva att INGEN hund mer får gå i avel - för ingen kan vara 100% säker på vad dom bär på !

Den troliga kenneln som artikeln handlar om, är nog denna som SKK skriver om:

"§ 67 Avel på chow chow behäftad med armbågsledsdysplasi
AK tog del av en mejlväxling mellan Länsstyrelsen i Uppsala och SKKs avdelning för avel
och hälsa gällande en parning gjord mellan en hund med ED grad 3 och en med okänd
status.
AK diskuterade avel med hundar behäftade med ED grad 3 och ansåg inte att den
aktuella parningen kan vara förenlig med SKKs grundregler. Information om SKKs syn
på avel med ED-belastade hundar finns att ta del av i häftet Avel 2015 som finns på
skk.se. Ytterligare information gällande ED hos chow chow finns i avelsstrategin för
rasen på SKKs webbplats.
Åke Hedhammar har en dialog med länsstyrelsen i detta specifika fall och redogör för
SKKs inställning gällande avel.
AK beslutade att kommittén genom avdelningen för avel och hälsa ska se över
tillgängligheten för policys och uttalanden som gjorts gällande hälsa och avel."

Otroligt dåligt av artikeln att inte skriva att hundarna har grad 3 vad gäller AD. Att skriva att man inte får avla på en hund med okänd risk för nedärvning av okända sjukdomar är som att skriva att INGEN hund mer får gå i avel - för ingen kan vara 100% säker på vad dom bär på !

Fast anledningen till formuleringen är väl att en av hundarna har grad 3 och den andra är oröntgad, d v s okänd status.

Fast anledningen till formuleringen är väl att en av hundarna har grad 3 och den andra är oröntgad, d v s okänd status.

Jo fast med tanke på sista meningen - "Men länsstyrelsen ser inte det som någon anledning för att göra någon annan bedömning än att ålägga förbud på verksamheten från att använda hundar till avel som sannolikt eller okänt bär på anlag för defekt, sjukdom eller funktionshinder som kan nedärvas." - så kunde dom dock fördjupat sig lite. Att skriva okänt bär på anlag för defekt, sjukdom eller funktionshinder är en lurig mening och kan gälla allting i stort sett :)

Jo fast med tanke på sista meningen - "Men länsstyrelsen ser inte det som någon anledning för att göra någon annan bedömning än att ålägga förbud på verksamheten från att använda hundar till avel som sannolikt eller okänt bär på anlag för defekt, sjukdom eller funktionshinder som kan nedärvas." - så kunde dom dock fördjupat sig lite. Att skriva okänt bär på anlag för defekt, sjukdom eller funktionshinder är en lurig mening och kan gälla allting i stort sett :)

Jag har sett journalister göra rejält mycket värre språkliga tabbar än så bara senaste veckan, så jag orkar inte bli upprörd. :D

Jag har sett journalister göra rejält mycket värre språkliga tabbar än så bara senaste veckan, så jag orkar inte bli upprörd. :D

Hehe, sant och man ska inte klandra dom allt för mycket då det är genetik vi pratar om. men om det är den kenneln som SKK skriver om så är jag absolut för ett förbud för avel på hunden/hundarna. Man parar inte gravt utsatta hundar med hundar som har okänd hälsostatus - det är verkligen att be om att få defekta valpar.

Jag har just kommit på den perfekta avelsstategin!

Man använder renrasiga hundar, gärna av någon ras med diverse hälsoproblem och tveksam mental status. Sedan låter man bli att registrera valparna, som då automatiskt blir blandras, och vi vet ju att sådana är friskare och att det är ägarens sak att forma dem som man vill ha dem!

Jag har just kommit på den perfekta avelsstategin!

Man använder renrasiga hundar, gärna av någon ras med diverse hälsoproblem och tveksam mental status. Sedan låter man bli att registrera valparna, som då automatiskt blir blandras, och vi vet ju att sådana är friskare och att det är ägarens sak att forma dem som man vill ha dem!

Samtal med försäkringsbolaget;
-Hej hej, jag vill försäkra min valp, vad kostar det?
-Ja det beror på rasen bland annat, vad är det för ras?
-Det är en blandras?
-Jaha, vilka raser?
-Ingen aning.
-Men vad sa uppfödaren?
- Snäll, barnvänlig,frisk o söt ras som är lättdresserad. En perfekt blandras.
-Ok, vad tro du den kommer att väga som vuxen?
-Ingen aning.
-Men hur såg mamman ut?
-Mamman har jag inte sett. Dom levererade den till parkeringen på Ica och det var ju onödigt att ta med mamman då.
-Ok...öhh hur ser valpen ut?
-Den är liten. Brunlurvig med lite vitt.....Så vad kostar det att försäkra en sådan valp?

''Vi köpte för ca 1 år sedan en vitschäfer / labrador valp hos ************. Tiden gick och vi börjar misstänka att det inte bara är vitschäfer / labrador utan misstänker starkt att det är husky i henne. Vi är tre st från våran valpkull som var ganska enade att raserna inte stämde, då våra hundar har diverse olika beteenden som inte är acceptabla trots att vi alla lagt ner mycket energi på våra hundar. Vi tog tillslut ett beslut att låta dna testa hundarna. Våra misstankar var inte fel vi köpte enligt kontrakt vitschäfer / labrador och inte någon av raserna finns i hundarna.... utan vårat köp är tydligen husky,chinook ,Mastiff m.m lurad till max vilket man inte ens kunde tro när man var där och tittade på valparna. Detta är enligt oss inte OK !!! ******** är en duktig försäljare av sina valpar och uppenbarligen enbart ute efter pengar och har ingen som helst tanke på att folk faktiskt köper en hund de faktiskt klarar av . Detta kommer att polisanmälas . För oss gör det ingen skillnad hundarna är lika mycket värda nu som innan men det är inte OK att sälja en valp som inte är den ras /raserna man tror sig köpa ''

''Ja visst är det och han har ju sålt av den rasen innan och efter vi köpte ********** så säkert har fler blivit lurade.
husky kräver mycket och är en speciell ras men nu är det skönt att veta så man kan ge henne det hon behöver. Jag ville dock inte ha en husky då jag är intresserad av lydnad och inte drag. Men nu är det som det är och vi får anpassa oss efter hunden.''

''Vet hur du känner. Jag köpte en valp med Vit Herdehund, Labrador och Border Collie men det stämmer garanterat inte. Till sättet är han som en Husky och innan jag klurade ut det krockade vi som tusan. Önskar jag vetat från början så vi hade kunnat då en bättre start på vårt liv tillsammans. Ska tillägga att jag ville ha just en Border Collie blandning så blev lite tokigt.''

Hoppas inte jag har lämnat ut någon för mycket nu :angel::angel:

''Vi köpte för ca 1 år sedan en vitschäfer / labrador valp hos ************. Tiden gick och vi börjar misstänka att det inte bara är vitschäfer / labrador utan misstänker starkt att det är husky i henne. Vi är tre st från våran valpkull som var ganska enade att raserna inte stämde, då våra hundar har diverse olika beteenden som inte är acceptabla trots att vi alla lagt ner mycket energi på våra hundar. Vi tog tillslut ett beslut att låta dna testa hundarna. Våra misstankar var inte fel vi köpte enligt kontrakt vitschäfer / labrador och inte någon av raserna finns i hundarna.... utan vårat köp är tydligen husky,chinook ,Mastiff m.m lurad till max vilket man inte ens kunde tro när man var där och tittade på valparna. Detta är enligt oss inte OK !!! ******** är en duktig försäljare av sina valpar och uppenbarligen enbart ute efter pengar och har ingen som helst tanke på att folk faktiskt köper en hund de faktiskt klarar av . Detta kommer att polisanmälas . För oss gör det ingen skillnad hundarna är lika mycket värda nu som innan men det är inte OK att sälja en valp som inte är den ras /raserna man tror sig köpa ''

''Ja visst är det och han har ju sålt av den rasen innan och efter vi köpte ********** så säkert har fler blivit lurade.
husky kräver mycket och är en speciell ras men nu är det skönt att veta så man kan ge henne det hon behöver. Jag ville dock inte ha en husky då jag är intresserad av lydnad och inte drag. Men nu är det som det är och vi får anpassa oss efter hunden.''

''Vet hur du känner. Jag köpte en valp med Vit Herdehund, Labrador och Border Collie men det stämmer garanterat inte. Till sättet är han som en Husky och innan jag klurade ut det krockade vi som tusan. Önskar jag vetat från början så vi hade kunnat då en bättre start på vårt liv tillsammans. Ska tillägga att jag ville ha just en Border Collie blandning så blev lite tokigt.''

Hoppas inte jag har lämnat ut någon för mycket nu :angel::angel:

Det enda jag tänker är "SUCK!"

Chinook finns väl knappt i Europa? Känner också ett stort SUCK.
Men samtidigt är jag intresserad av om alla valpköpare testat dna och om de fick samma resultat (förmodligen inte?) :angel:

Är förvånad över att så många som köper blandraser, senare gnäller över att det kanske är fel raser i den. Varför köper man då inte en renras som är registrerad, har papper mm så man vet vad man får ?

Och som någon skrev på fb igår: märkligt att så många som köper blandraser tycker att det är så otroligt viktigt att hela tiden poängtera vad för raser som finns däri - och gärna då i procent ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar