Mao blandras
Exakt!
Men just att det var en liten småhund som såg exakt ut som en yorkshire terrier, vilket inte förvånade mig då det finns en stor marknad på sina små hundar/småhundskorsningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mao blandras
Åh, vad bra!
Otroligt dåligt av artikeln att inte skriva att hundarna har grad 3 vad gäller AD. Att skriva att man inte får avla på en hund med okänd risk för nedärvning av okända sjukdomar är som att skriva att INGEN hund mer får gå i avel - för ingen kan vara 100% säker på vad dom bär på !
Otroligt dåligt av artikeln att inte skriva att hundarna har grad 3 vad gäller AD. Att skriva att man inte får avla på en hund med okänd risk för nedärvning av okända sjukdomar är som att skriva att INGEN hund mer får gå i avel - för ingen kan vara 100% säker på vad dom bär på !
Fast anledningen till formuleringen är väl att en av hundarna har grad 3 och den andra är oröntgad, d v s okänd status.
Jo fast med tanke på sista meningen - "Men länsstyrelsen ser inte det som någon anledning för att göra någon annan bedömning än att ålägga förbud på verksamheten från att använda hundar till avel som sannolikt eller okänt bär på anlag för defekt, sjukdom eller funktionshinder som kan nedärvas." - så kunde dom dock fördjupat sig lite. Att skriva okänt bär på anlag för defekt, sjukdom eller funktionshinder är en lurig mening och kan gälla allting i stort sett
Jag har sett journalister göra rejält mycket värre språkliga tabbar än så bara senaste veckan, så jag orkar inte bli upprörd.
Jag har just kommit på den perfekta avelsstategin!
Man använder renrasiga hundar, gärna av någon ras med diverse hälsoproblem och tveksam mental status. Sedan låter man bli att registrera valparna, som då automatiskt blir blandras, och vi vet ju att sådana är friskare och att det är ägarens sak att forma dem som man vill ha dem!
''Vi köpte för ca 1 år sedan en vitschäfer / labrador valp hos ************. Tiden gick och vi börjar misstänka att det inte bara är vitschäfer / labrador utan misstänker starkt att det är husky i henne. Vi är tre st från våran valpkull som var ganska enade att raserna inte stämde, då våra hundar har diverse olika beteenden som inte är acceptabla trots att vi alla lagt ner mycket energi på våra hundar. Vi tog tillslut ett beslut att låta dna testa hundarna. Våra misstankar var inte fel vi köpte enligt kontrakt vitschäfer / labrador och inte någon av raserna finns i hundarna.... utan vårat köp är tydligen husky,chinook ,Mastiff m.m lurad till max vilket man inte ens kunde tro när man var där och tittade på valparna. Detta är enligt oss inte OK !!! ******** är en duktig försäljare av sina valpar och uppenbarligen enbart ute efter pengar och har ingen som helst tanke på att folk faktiskt köper en hund de faktiskt klarar av . Detta kommer att polisanmälas . För oss gör det ingen skillnad hundarna är lika mycket värda nu som innan men det är inte OK att sälja en valp som inte är den ras /raserna man tror sig köpa ''
''Ja visst är det och han har ju sålt av den rasen innan och efter vi köpte ********** så säkert har fler blivit lurade.
husky kräver mycket och är en speciell ras men nu är det skönt att veta så man kan ge henne det hon behöver. Jag ville dock inte ha en husky då jag är intresserad av lydnad och inte drag. Men nu är det som det är och vi får anpassa oss efter hunden.''
''Vet hur du känner. Jag köpte en valp med Vit Herdehund, Labrador och Border Collie men det stämmer garanterat inte. Till sättet är han som en Husky och innan jag klurade ut det krockade vi som tusan. Önskar jag vetat från början så vi hade kunnat då en bättre start på vårt liv tillsammans. Ska tillägga att jag ville ha just en Border Collie blandning så blev lite tokigt.''
Hoppas inte jag har lämnat ut någon för mycket nu
Polisanmäla för vad? Att de betalat för hittepå rastester?Det enda jag tänker är "SUCK!"
Fast det finns (fanns?) ju minst 2 olika "rasklubbar" som reggade vita sääfrar, den ena ansluten till SHK.Och vit schäfer FINNS INTE ENS!!!!!!!
Tänk om folk kunde sluta tjata om vita schäfrar
Är väl separat ras numera? Vitherde, europeisk och amerikansk "typ" hence två klubbar.Fast det finns (fanns?) ju minst 2 olika "rasklubbar" som reggade vita sääfrar, den ena ansluten till SHK.