Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väl separat ras numera? Vitherde, europeisk och amerikansk "typ" hence två klubbar.
Japp.

I shäferns ursprungsområden var den vita färgen inte bra. De syntes för mycket. Man har sen länge velat få bort den genen, som är väldigt liten. Men så finns det ju dom som tycker saker å ting är fräckt eller snyggt och fortsätter avla för att förstärka genen. Så att ge dom en egen ras var en väldigt bra lösning tycker jag. Nu mera är schäfern en brukshund bara och egentligen hade det väl inte spelat någon roll längre vilken färg den har men nu har aveln varit separerad länge och det vore synd att slå ihop dom efter så lång tid.
En "vit schäfer" är numera blandras eller vit herdehund och deras gemensamma linjer med schäferns är låååångt, långt borta från statistik och annat.

Förstår inte varför det är så viktigt att de ska benämnas som schäfer. Vill man ha en schäfer så är det ju bara att köpa en. Eller är färgen viktigare än innehållet?

Hade man varit pro blandrasavel men velat sabba för folk hade man ju lätt skaffat en Svensk vit älghund och kallat alla dess valpar för "vit schäfer". Tror att anlendingen till att de kallar det "vit schäfer" är för att fler känner till schäfer som ras och vill ha snålskjuts på namnet.

Fick höra av en vän som köpt valp att tiken till hennes valp redan hade valpar igen. Den som min vän har är inte ens ett år. Oreggat, obestiktat, uppfödda på doggy senior i en lada i en stinkande lada. 6500:- valpen på blocket.
Samma ras som vi föder upp. Våra kostar förvisso det dubbla men vi gör mindre "vinst". "Uppfödarna" Har en liten valpfabrik på en hane och en tik.
Arma tik. Vid nästa löp är hon väl dräktig igen :cry:

Fick höra av en vän som köpt valp att tiken till hennes valp redan hade valpar igen. Den som min vän har är inte ens ett år. Oreggat, obestiktat, uppfödda på doggy senior i en lada i en stinkande lada. 6500:- valpen på blocket.
Samma ras som vi föder upp. Våra kostar förvisso det dubbla men vi gör mindre "vinst". "Uppfödarna" Har en liten valpfabrik på en hane och en tik.
Arma tik. Vid nästa löp är hon väl dräktig igen :cry:
Får man ta kull på en tik så ofta?

Enligt vad som står på SHks hemsida så är det en per år. Max 3-4 beroende på ras under en livstid.

Efter mycket letande på SKKs sida så hittade jag 2 kullar på 12 mån och sen minst 12 mån vila.
Max 5 kullar på en tik.

Hej min amstaff/engstaff tik söker en hane omgående för parning helst i Stockholm hon är underbar och lugn och funkar bra med barn och andra hundar misstänker att hon är i höglöp redan nu
ring för överenskommelse om betalning och mer info har inget krav på ras bara hunden är snäll och inte allt för stor eftersom min tik är ganska liten

Undra om hon fick napp...annonsen från 4:e juli.

Hej min amstaff/engstaff tik söker en hane omgående för parning helst i Stockholm hon är underbar och lugn och funkar bra med barn och andra hundar misstänker att hon är i höglöp redan nu
ring för överenskommelse om betalning och mer info har inget krav på ras bara hunden är snäll och inte allt för stor eftersom min tik är ganska liten

Risken finns väl tyvärr att hon fick det.

Efter mycket letande på SKKs sida så hittade jag 2 kullar på 12 mån och sen minst 12 mån vila.
Max 5 kullar på en tik.

SKK:s regler är ju helt ointressanta när valparna inte registreras, men detta är samma som de djurskyddsregler Jordbruksverket anger. (Dessutom lägst 18 månader och tidigast andra löpet)

:cry::cry::cry::arghh:

Grattis, du har upptäckt att man kan googla.

Den kommentaren förstår jag inte alls, varför skulle jag behöva googla för att kolla upp djurskyddsregler på Jordbruksverkets hemsida, den adressen är ju plättlätt att komma ihåg?!

Däremot använder jag ofta Google i andra sammanhang, men det har jag gjort i många år. Så vill jag kolla någon författning eller lagtext skulle jag nog välja Google i stället för Rixlex. Och förmodligen skulle jag använda Google för att hitta SKKs hemsida...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar