Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har några i området som har två hundar av amstafftyp, en tik och en hane, och tiken ser alltid ut att ha valpar :-( Undrar om de tar kullar varje löp... Har även sett någon gå runt med små valpar på max 2-3 veckor ute som skulle kunnat varit från denna tik. Vet inte varför man skulle behöva bära runt dem ute när de är så små.

Ja vet inte vi kanske har avhandlat ämnet men vi har ju som lite roligt också så ja gör en tvåa får vi se om vi kommer på nå mer. Egentligen skulle vi ha sammanfattat åsikterna från första tråden om vad som faktiskt är oseriös avel så jag startar får vi vart det leder.
Hej! Berättar gärna om hur det gick med min valpsökning. 1) Åkte till en äldre dam som hade två kullar med valpar som var 8 veckor och några lite äldre. Dom bodde i sina små burar 1x1 meter och hade aldrig varit utomhus. 2) En annan dam som bodde långt inne i skogen och där levde hundar och flera valpar i blöta inhägnader, snuskigt och med bara en liten trälåda som skydd bla. Henne anmälde jag och fick rätt. 3) Ett par som också bodde i skogen med två kullar, som var nästan färdiga att säljas, där ingen var utomhus av alla vuxna hundar och det luktade så starkt av hundkiss så jag stack därifrån även om det var rent i valparnas inhägnader. 4) En dam hade 5 fina valpar som for runt utomhus och lekte, men dom var redan tingade. Avel i all ära, men jag har sökt länge nu och märkt att många har endast valpar för att tjäna pengar.

Suck. Finns en som föder upp småhundar i närheten. Ser nog aldrig de vuxna hundarna ute, men jösses vad det ploppar ut valpar därifrån. Skrev ju tidigare i tråden om någon som har småvalpar som nu verkar skötas enbart av småbarn och det är världens kaos, fick igår veta att den personen fött upp samma typ av småhund i typ 10(?) år.. I år har de haft minst tre kullar där. Gah.
Oj, tänk vilken inavel ?....Det finns pengar att tjäna och vissa tycks leva på det.

Så har jag än en gång fått hoppet om att en bekant lärt sig något grusat.
Hon har genom åren haft samojedblandningar som hon inte haft någon större pli på. Nu senast en lapphund som hon tyckte var lite för jobbig för henne.
Jag blev då lite glad när hon började titta på eurasier. Det tror jag hade kunnat bli bra i hennes liv.
Men så tyckte hon det var så långt till närmsta uppfödare. Så hon köpte en valp i närheten i stället.
En bc/labbe-blandning. Jag-blir-så-trött. :banghead:

Hej! Berättar gärna om hur det gick med min valpsökning. 1) Åkte till en äldre dam som hade två kullar med valpar som var 8 veckor och några lite äldre. Dom bodde i sina små burar 1x1 meter och hade aldrig varit utomhus. 2) En annan dam som bodde långt inne i skogen och där levde hundar och flera valpar i blöta inhägnader, snuskigt och med bara en liten trälåda som skydd bla. Henne anmälde jag och fick rätt. 3) Ett par som också bodde i skogen med två kullar, som var nästan färdiga att säljas, där ingen var utomhus av alla vuxna hundar och det luktade så starkt av hundkiss så jag stack därifrån även om det var rent i valparnas inhägnader. 4) En dam hade 5 fina valpar som for runt utomhus och lekte, men dom var redan tingade. Avel i all ära, men jag har sökt länge nu och märkt att många har endast valpar för att tjäna pengar.

Hoppas att du anmälde alla utom sista till djurskyddet, för sådär får det inte gå till!
Om du kollar upp en skk-reggad ras som passar dig, sedan kollar rasklubbens lista med uppfödare och tar kontakt med dem, då kan jag i princip garantera att det kommer se betydligt bättre ut med hundhållningen.

Var länge sen jag var på en hundutställning. Men i dag hölls en nationell alledes där vi bor.
Fy så mycke sorgliga hundar. Dessa pälsmonster, fethundar och plattnosar som kämpade i värmen. Såg en labbe som var så fet att jag kom på mig själv att stå och stirra.
Vist fanns mycket trevligt att se också men det var tyvärr inte de intrycken jag tog med hem.

"Muskelösa blandras valpar"

Min första tanke var muskellösa, tänkte typ... va?

"Rasen har tagit 4år att nå få fram till."
"Farfar till valparna är blandning mellan cane Corso, Bull mastiff och Gran danois"
"Mamman Renrasig "Rednose"

Jag undrar lite vad en renrasig Rednose är? Något amstaff-liknande med röd näsa anar jag, men då skriver man väl amstaff?

"Farfar till valparna är blandning mellan cane Corso, Bull mastiff och Gran danois"

Jag undrar lite vad en renrasig Rednose är? Något amstaff-liknande med röd näsa anar jag, men då skriver man väl amstaff?
Rasen???
Inte dåligt att ha blivit en ras på bara 4 år.

Det här kom upp på mitt Facebook...
En hyllning till alla blandisar..
http://www.newsner.com/2015/08/21-supersota-hundkorsningar-som-jag-inte-visste-fanns/

Undra hur många av dessa som led av både psykiska och fysiska problem innan ett års ålder?
Så säger man att renrasaveln är utseende fixerad :/
Det är farligt när det börjar gå mode i hundraser, oavsett om det är renrasiga eller blandraser. Folk blir ju intresserade av dessa konstiga korsningar pga utseendet, sen glömmer dom vad det finns i skallen...

En bekanting såg att jag fick hem valp idag. Plötsligt säger bekantingen "Jag blir sugen på att ta valpar på min tik". Nu tror jag inte att det blir något av det, men det lät som om bekantingen seriöst funderade på det... Tiken i fråga är visserligen renrasig men inte meriterad, inte hälsoundersökt, har ont i ett bakben på ett sätt som gör att jag misstänker att det kanske är höfter eller knän som bråkar, bekantingen har ingen(!) kunskap om hundavel öht och inte världens bästa ekonomi.

Alltså. Jag lovar, det blir stekpanna i huvudet där om bekantingen parar sin tik. Jag var tydlig nu med att jag inte ansåg det vara någon bra idé med valpar, då började bekantingen vela lite och sa att "Nämen... jag mest leker med tanken... det blir nog inget..." men ja.. jag får se. Bara tanken på att den bekantingen ska ge sig på hundavel får mig på dåligt humör.

Jag snubblade över den här annonsen idag:

"Hej vi har en jack russel tik på 4 år som är långbent och slätthårig. Hon har haft 2 kullar tidare för ett par år sen. Hon är frisk och sund utan skömhetsfel och saknar nu att bli mamma. Hon har dock ingen stam. Hon är snäll och har stabilt och bra psyke. En lugn och go hund är vad hon är. hanen vi söker ska vara snäll och ha ett stabilt och bra psyke. Ett plus är om den vart pappa förr och kan sin sak. Den ska heller inte vara för liten. Blandras eller renrasig spelar ingen roll och en ska ju vara frisk och sund utan skönhetsfel och vara snäll och lugn mot tiken. Våran är snäll och funkar ihop med dom flesta hundar. Hanar går bäst med. Våran tik har precis börja löpa. Det ska inte vara för dyrt. Ring eller mejla och berätta vad du har för hane så hör vi av oss om det låter intressant."

Hur tidigt är det ok att para? Fyra års ålder, två kullar för "ett par år sen"?

Jag snubblade över den här annonsen idag:

"Hej vi har en jack russel tik på 4 år som är långbent och slätthårig. Hon har haft 2 kullar tidare för ett par år sen. Hon är frisk och sund utan skömhetsfel och saknar nu att bli mamma. Hon har dock ingen stam. Hon är snäll och har stabilt och bra psyke. En lugn och go hund är vad hon är. hanen vi söker ska vara snäll och ha ett stabilt och bra psyke. Ett plus är om den vart pappa förr och kan sin sak. Den ska heller inte vara för liten. Blandras eller renrasig spelar ingen roll och en ska ju vara frisk och sund utan skönhetsfel och vara snäll och lugn mot tiken. Våran är snäll och funkar ihop med dom flesta hundar. Hanar går bäst med. Våran tik har precis börja löpa. Det ska inte vara för dyrt. Ring eller mejla och berätta vad du har för hane så hör vi av oss om det låter intressant."

Hur tidigt är det ok att para? Fyra års ålder, två kullar för "ett par år sen"?
Lagen säger ej före 18 månader.

Rasen???
Inte dåligt att ha blivit en ras på bara 4 år.

Jag känner en jätteduktig tjej som jobbat åtta år på att "lägga till" en ny färg inom en HÖNSras.
Med tanke på hur mycket tidigare höns blir könsmogna och antalet valpar ;) dom får så borde det gå betydligt fortare,
hon är för övrigt inte klar, men det börjar bli enhetligt nu menar hon. Så att ta fram en helt ny ras på hund på ynka 4 år borde ju ge nåt sorts pris..

Jag vet inte om det snackats om de här husky - rottweiler valparna här, men är rätt så säker på att det nämndes? Att det varit såna som omplacerats osv efter någon månad?

Tja... såg nu i en hundgrupp att en av de blivit avlivade eftersom han tydligen var knäpp och inte ville lära sig något. :grin: (10 månader gammal)

Jag vet inte om det snackats om de här husky - rottweiler valparna här, men är rätt så säker på att det nämndes? Att det varit såna som omplacerats osv efter någon månad?

Tja... såg nu i en hundgrupp att en av de blivit avlivade eftersom han tydligen var knäpp och inte ville lära sig något. :grin: (10 månader gammal)

Och här har vi ju ett typexempel på vilka hundägare det blir som köper alla dessa "gulliga korsningar"! :(

Rednose är väl en färg hos pitbull?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar