Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träffade på en matte och husse häromdagen med en tik av en hundras som jag är väldigt intresserad av. De är fodervärdar till tiken och berättade att hon är väldigt trevlig men att hon gör utfall mot barn hon går förbi på gatan, även om barnen inte försöker klappa henne. I nästa mening berättade de att hon ska paras nästa år... Kändes inte jättebra tycker jag.

Jag fick höra av en vän till mig om en fantastisk "tjuvparning" som "upptäcktes för sent". Funderar nästan på att ställa mig i kö för en valp :grin:
Tiken har 2:or på armbågarna och ska inte gå i avel, men konstigt nog så blir tiken parad med kennelägarens hanhund som också bor hemma. En 12-årig hane som inte heller han borde gå i avel. Tjusigt liksom! :up:

Sen har vi ytterligare en fantastisk uppfödare med "seriös" avel.
Där är tiken är kullsyster till min bästa väns hund. Vännens hund avlivades vid 4,5 års ålder pga att båda korsbanden hade behövts opereras, han var hanhundsaggresiv, hade demodex, foderallergier, c-höfter och artros i både höfter och armbågar. Känns väldigt vettigt att föra sådana gener vidare när uppfödaren vet om samtliga problem och rasen har en del problem att tampas med. Jag är väldigt sugen på att ställa mig i valpkö där med :grin:

Från facebook-gruppen Blandras hannar/Tikar till avel:

Jag söker en kille akut för jag höglöper nu, helst med raser som Schäfer, Collie, Labrador, Samojed eller Border Collie behöver inte vara renrasig utan blandning helst med någon av dessa raser.

Och en bild på tiken, men inget om hennes raser. Står i kommentarerna nedanför att hon inte har röntgat höfterna, men det är det väl ingen som blir förvånad över...

Min förra chefs döva, oregistrerade BC med allvarlig separationsångest har nu visat sig ha såna grava höftproblem vid 6 månaders ålder att hon nu måste gå på metacam. Får inte hoppa, springa eller anstränga sig, så pass allvarligt är det med höfterna trots hennes ringa ålder.. Hade jag haft den hunden hade hon fått somna in.

Suck. Hatar att hundar ska behöva lida för att människor är idioter. Finns inget seriöst i den där aveln någonstans :(

Min förra chefs döva, oregistrerade BC med allvarlig separationsångest har nu visat sig ha såna grava höftproblem vid 6 månaders ålder att hon nu måste gå på metacam. Får inte hoppa, springa eller anstränga sig, så pass allvarligt är det med höfterna trots hennes ringa ålder.. Hade jag haft den hunden hade hon fått somna in.

Suck. Hatar att hundar ska behöva lida för att människor är idioter. Finns inget seriöst i den där aveln någonstans :(
Stackars hund :(

Man kan också fråga sig - om det nu är så fantastiska föräldrar till valparna - varför det är tikens "första och sista förlossning" (min fetning och understrykning) :confused: :crazy:.
Dessutom blir jag onekligen totalt kollrig av folk (i synnerhet uppfödare) som använder ord som "graviditet", "förlossning" och "bebis" när det handlar om hundar! :banghead: :banghead: :banghead: :wtf:

Ursäkta ett seeent svar (men tyckte det var intressant), skyller på semesterresa...

Jag håller med dig så mycket. Tror dock inte det gör en dålig uppfödare att de använder ett förmänskligat språk ibland, även om jag inte gillar det själv heller nå just. Iaf "bebis" som jag känner flera seriösa uppfödare som faller in i att använda.. Men tja, substansen bakom det hela märker man ju om den finns rätt snabbt om man frågar och undersöker seriöst själv.

Angående dobbisannonsen tyckte jag det var komiskt att se "överklass" användas.. Riktigt finfolk, dedär.

Går det inte att anmäla sådant för djurplågeri om de nu väljer att ha kvar hunden..? :( låter ju helt bedrövligt det där.

Jag har inget emot idén bakom Labradoodle. Men de skapades med ett specifikt syfte som krävde allergitester och utbildning av hundarna. De flesta blev inte som tänkt. Att vemsom nu kan sitta och föda upp dem till höger och vänster, sälja för hutlösa summor och hävda en massa bullshit är ju det stora problemet. Bleh.

Går det inte att anmäla sådant för djurplågeri om de nu väljer att ha kvar hunden..? :( låter ju helt bedrövligt det där.
Jag vet inte.. Hunden utsätts ju för lidande, både psykiskt och fysiskt.

Vad skulle lagen säga om att ha kvar en sån hund i livet? Hon kommer ju behöva gå på smärtstillande i resten av livet..

Inget fel i att ge en hund smärtstillande hela livet, om den slipper biverkningar och faktiskt mår bra så länge den får sin medicin.
Jo, det är ju sant.
Men må bra kommer den hunden nog aldrig göra. Kanske fysiskt om medicineringen fungerar, men inte psykiskt. Jag vettefasen varför hon skaffat sig en BC, men jag gissar att hon hörde "döv" och tyckte att "henne räddar jag!". Sen var väl priset överkomligt också.. Dock går denna BC ständigt i koppel eller är instängd i en box (hon driver ett stall) eftersom den är döv, och nu pga höfterna. Hon tränar ingenting med hunden, alltså knappt ens sitt eller liknande, för hon jobbar alldeles för mycket. Hunden har utvecklat en hel drös med jobbiga beteenden och har verkligen extrem separationsångest.

Hon skulle säkert kunna må bra, men det skulle nog kräva omplacering, eller några seriöst drastiska livsstilsförändringar hos ägaren.

Jag tycker fruktansvärt synd om hunden, och samtidigt är jag lite arg på ägaren som genom sitt inköp gett pengar till någon som antagligen kommer fortsätta med sin buskavel :mad:

Jo, det är ju sant.
Men må bra kommer den hunden nog aldrig göra. Kanske fysiskt om medicineringen fungerar, men inte psykiskt. Jag vettefasen varför hon skaffat sig en BC, men jag gissar att hon hörde "döv" och tyckte att "henne räddar jag!". Sen var väl priset överkomligt också.. Dock går denna BC ständigt i koppel eller är instängd i en box (hon driver ett stall) eftersom den är döv, och nu pga höfterna. Hon tränar ingenting med hunden, alltså knappt ens sitt eller liknande, för hon jobbar alldeles för mycket. Hunden har utvecklat en hel drös med jobbiga beteenden och har verkligen extrem separationsångest.

Hon skulle säkert kunna må bra, men det skulle nog kräva omplacering, eller några seriöst drastiska livsstilsförändringar hos ägaren.

Jag tycker fruktansvärt synd om hunden, och samtidigt är jag lite arg på ägaren som genom sitt inköp gett pengar till någon som antagligen kommer fortsätta med sin buskavel :mad:
Fyfan. Du kan ju alltid höra av dig till.. länsstyrelsen(?), berätta vad du vet och fråga om du kan anmäla det på något vis...

Tänkte på en grej ang de där labradoodlesarna... Inte för att jag tycker att de är ett dugg vettiga eller önskar att de fortsätter med sitt lurendrejeri. Men har inte FCI/AKC/etcetc sagt att de inte tänker godkänna nya raser som är gjorda av redan etablerade raser, typ som Pudel och Labrador? (Eller har jag uppfattat det hela fel?). Om man nu verkligen var så att man ville få "rasen" godkänd - om 40år - borde man inte ha foundation djur som är typ "omplacerings pudlar utan stamtavla" och "it looks like a lab - that must mean it is a lab". Finns ju inga officiella papper på att foundation djuren är liksom rasrena och då borde det - om 40år vara gångbart att få "rasen" godkänd.

AKC har det som ett kriterium, inte FCI.
FCI vill däremot inte gärna erkänna raser som dom anser är varianter på existerande raser.

Se SKK's protester nyligen mot Miniature American Shephard, som SKK inte vill erkänna som egen ras men möjligen kan diskutera att ta in som inom den vanliga Aussien.

Och för AKC's räkning så gäller den där regeln enbart för raser skapade i USA.
När en ras t ex redan är erkänd av FCI så erkänns den sen av AKC oavsett hur den skapades.

När AKC införde den där regeln satte dom upp fler.
Men upptäckte så småningom att det enda resultatet var att dom i princip aldrig skulle erkänna en ras skapad i USA eftersom dom stoppat de flesta möjligheterna till att skapa en ras.
Så nu bryter dom den ena regeln efter den andra.

Inga raser som är en mutation av en existerande ras.
Sen erkände dom American Hairless Terrier.

Inga raser som är en storleksvariant av existerande ras.
Sen erkände dom mini Aussien.

Inga raser som är en färgvariant av existerande ras.
Sen erkände dom Biewer Terrier.

Om man nu inte räknar American Hairless som utöver det där med mutation även är en ny ras på grund av ett nytt hårlag av existerande ras, så återstår bara de där med att en ras inte får skapas av 2 existerande raser att bryta.

Och jag antar att det gäller raser som är erkända av AKC (som erkänner väldigt få raser jämfört med FCI) så rent teoretiskt kan man skapa en ras med en ras erkänd av AKC och sen importera hundar som är erkända på annat håll, dock ej av AKC och sen skapa en ras.

Tänkte på en grej ang de där labradoodlesarna... Inte för att jag tycker att de är ett dugg vettiga eller önskar att de fortsätter med sitt lurendrejeri. Men har inte FCI/AKC/etcetc sagt att de inte tänker godkänna nya raser som är gjorda av redan etablerade raser, typ som Pudel och Labrador? (Eller har jag uppfattat det hela fel?). Om man nu verkligen var så att man ville få "rasen" godkänd - om 40år - borde man inte ha foundation djur som är typ "omplacerings pudlar utan stamtavla" och "it looks like a lab - that must mean it is a lab". Finns ju inga officiella papper på att foundation djuren är liksom rasrena och då borde det - om 40år vara gångbart att få "rasen" godkänd.

Jag såg en annons om en omplacering. Den var 6 månader och av raserna: malenois och bullterrier. Är någon förvånad över att den redan omplaceras? Blir någon förvånad om den kommer få hoppa mellan olika hem? Det psyket lär vara en mardröm!

Men ja den var ju söt. Såg ut som en brindle malle typ

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar