AKC har det som ett kriterium, inte FCI.
FCI vill däremot inte gärna erkänna raser som dom anser är varianter på existerande raser.
Se SKK's protester nyligen mot Miniature American Shephard, som SKK inte vill erkänna som egen ras men möjligen kan diskutera att ta in som inom den vanliga Aussien.
Och för AKC's räkning så gäller den där regeln enbart för raser skapade i USA.
När en ras t ex redan är erkänd av FCI så erkänns den sen av AKC oavsett hur den skapades.
När AKC införde den där regeln satte dom upp fler.
Men upptäckte så småningom att det enda resultatet var att dom i princip aldrig skulle erkänna en ras skapad i USA eftersom dom stoppat de flesta möjligheterna till att skapa en ras.
Så nu bryter dom den ena regeln efter den andra.
Inga raser som är en mutation av en existerande ras.
Sen erkände dom American Hairless Terrier.
Inga raser som är en storleksvariant av existerande ras.
Sen erkände dom mini Aussien.
Inga raser som är en färgvariant av existerande ras.
Sen erkände dom Biewer Terrier.
Om man nu inte räknar American Hairless som utöver det där med mutation även är en ny ras på grund av ett nytt hårlag av existerande ras, så återstår bara de där med att en ras inte får skapas av 2 existerande raser att bryta.
Och jag antar att det gäller raser som är erkända av AKC (som erkänner väldigt få raser jämfört med FCI) så rent teoretiskt kan man skapa en ras med en ras erkänd av AKC och sen importera hundar som är erkända på annat håll, dock ej av AKC och sen skapa en ras.
Tänkte på en grej ang de där labradoodlesarna... Inte för att jag tycker att de är ett dugg vettiga eller önskar att de fortsätter med sitt lurendrejeri. Men har inte FCI/AKC/etcetc sagt att de inte tänker godkänna nya raser som är gjorda av redan etablerade raser, typ som Pudel och Labrador? (Eller har jag uppfattat det hela fel?). Om man nu verkligen var så att man ville få "rasen" godkänd - om 40år - borde man inte ha foundation djur som är typ "omplacerings pudlar utan stamtavla" och "it looks like a lab - that must mean it is a lab". Finns ju inga officiella papper på att foundation djuren är liksom rasrena och då borde det - om 40år vara gångbart att få "rasen" godkänd.