Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja, man kan ju alltid avla på en oreggad tik som enligt hemsidan "gärna vallar både hästar och katter, samt jagar bort björnen från gårdsplanen". Varför då inte välja en hanhund som marknadsförs med att han har inte mindre än 200 kullar i Brasilien. Dessutom med ett uppgivet namn och registreringsnummer som inte finns i registren.

"Mamma Nelly är en mycket trevlig och klok Border Collie tik, som hjälper till på vår hästgård, och hon är vänlig med både djur och människor.
Far till kullen är Border Collie hanen Hero Go Pires Saldanha REGV1459/2013, även kallad "Elmo". Elmo är tvåfaldig brasilliansk mästare i vallning och det finns flera filmer på youtube när han uppträder för publik på 40 000 människor. Idag bor Elmo på en fårfarm tillsammans med 900st fårtackor. Elmo är pappa till 200 kullar i Brasillien, och han är en mycket trevlig Border Collie."

GAH!

Tja, man kan ju alltid avla på en oreggad tik som enligt hemsidan "gärna vallar både hästar och katter, samt jagar bort björnen från gårdsplanen". Varför då inte välja en hanhund som marknadsförs med att han har inte mindre än 200 kullar i Brasilien. Dessutom med ett uppgivet namn och registreringsnummer som inte finns i registren.

"Mamma Nelly är en mycket trevlig och klok Border Collie tik, som hjälper till på vår hästgård, och hon är vänlig med både djur och människor.
Far till kullen är Border Collie hanen Hero Go Pires Saldanha REGV1459/2013, även kallad "Elmo". Elmo är tvåfaldig brasilliansk mästare i vallning och det finns flera filmer på youtube när han uppträder för publik på 40 000 människor. Idag bor Elmo på en fårfarm tillsammans med 900st fårtackor. Elmo är pappa till 200 kullar i Brasillien, och han är en mycket trevlig Border Collie."

GAH!
Jag hittar iallafall hanen på hunddata :)

Någon reggad kull finns inte på vallreg, men däremot hanen. Är kullen född i år? Med tanke på att hanen används i blandrasavel lär ju SKK vara intresserade...
Dock kan inte mycket hända om inte hanhundsägaren är med i SKK el har kennel. Tyvärr.... Har man kennel åker man ut, men som privatperson får man para vad f*n som helst utan konsekvenser.
Tänk så trevligt det hade varit om en hund som nyttjats till oreggad avel fick avelsspärr på SKK:devil:

Dock kan inte mycket hända om inte hanhundsägaren är med i SKK el har kennel. Tyvärr.... Har man kennel åker man ut, men som privatperson får man para vad f*n som helst utan konsekvenser.
Tänk så trevligt det hade varit om en hund som nyttjats till oreggad avel fick avelsspärr på SKK:devil:
Hunden är ju dock en import och omreggad i Sverige så ägaren måste alltså vara medlem i SKK. Om hen inte har gått ur igen alltså..

"Valpar

Ska sälja mina valpar på grund att har inte mycket tid till dom .

Bara seriösa
Säljer inte till dom som är
Under 25 år
För mer info skicka mail
Priset kan diskuteras men inga fantasi pris tack"

Det luktar rejält skumt om den här annonsen.. Valparna ser ut att vara av den typiska muskelhundssorten.

Inte medvetet oseriös avel, men ändå så oseriöst det kan bli. För länge sedan (slutet av 70-talet) köpte en bekant en cockervalp av en av landets mest välkända uppfödare/domare. Väldigt söt och rar, men jag tyckte snart att den var misstänkt lik en pudel. Påpekade detta, men det togs inte emot så bra så jag tog inte upp det mer. Träffade valpen ofta, men så var det ett uppehåll på ett par månader när valpen närmade sig året. Och då kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att fråga om de verkligen var säkra på att det var en renrasig cocker. Ägaren berättade då att de på en promenad stött på en annan cocker (de hade precis flyttat så därför inte mött den hunden innan) och då hade det blivit uppenbart för dem att deras hund faktiskt inte var renrasig.
De kontaktade uppfödaren som vägrade erkänna att den inte var renrasig, trots att uppfödare även råkade ha en pudelhanne "privat". Till slut så anmäldes hunden till stora Stockholmsutställningen och det blev ett väldans liv. Lilla vovven kom på bild i Expressen t o m. För uppfödaren/domaren blev det en väldig skandal och jag tror att den inte fick döma mer. Vad som hände med kenneln minns jag inte.
Det var en underbar hund, men hundägandet blev inte alls vad de planerat.

Hej! Våran älskade Nova har fött sin andra och absolut sista kull, nova är en underbar amstaff som börjar komma upp mot åren. Hon och våran rottweiler hane Tyson som nu har blivit åtta år, tjuvparade sig åter igen och efter denna kull så blir det ingen fler så det är nu man ska passa på att köpa en valp som har deras bra gener!

Eh...vill inte ens veta hur gammal tiken är.
Och varför blir det ingen fler kull nu? Har ni äntligen skaffat grindar?
Låter definitivt mer som en medveten parning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V