Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
AKC har det som ett kriterium, inte FCI.
FCI vill däremot inte gärna erkänna raser som dom anser är varianter på existerande raser.

Se SKK's protester nyligen mot Miniature American Shephard, som SKK inte vill erkänna som egen ras men möjligen kan diskutera att ta in som inom den vanliga Aussien.

Och för AKC's räkning så gäller den där regeln enbart för raser skapade i USA.
När en ras t ex redan är erkänd av FCI så erkänns den sen av AKC oavsett hur den skapades.

När AKC införde den där regeln satte dom upp fler.
Men upptäckte så småningom att det enda resultatet var att dom i princip aldrig skulle erkänna en ras skapad i USA eftersom dom stoppat de flesta möjligheterna till att skapa en ras.
Så nu bryter dom den ena regeln efter den andra.

Inga raser som är en mutation av en existerande ras.
Sen erkände dom American Hairless Terrier.

Inga raser som är en storleksvariant av existerande ras.
Sen erkände dom mini Aussien.

Inga raser som är en färgvariant av existerande ras.
Sen erkände dom Biewer Terrier.

Om man nu inte räknar American Hairless som utöver det där med mutation även är en ny ras på grund av ett nytt hårlag av existerande ras, så återstår bara de där med att en ras inte får skapas av 2 existerande raser att bryta.

Och jag antar att det gäller raser som är erkända av AKC (som erkänner väldigt få raser jämfört med FCI) så rent teoretiskt kan man skapa en ras med en ras erkänd av AKC och sen importera hundar som är erkända på annat håll, dock ej av AKC och sen skapa en ras.
Vilken ras är AHT en mutation från?

Heh... Vilket seriöst sätt att skapa en ny ras på :crazy: och visst, det var på 70-80-talet men nog hade folk generellt sett lite kunskap om att inavel inte var bra då?
Visst hade folk kunskap om effekterna av inavel på 70-talet...
Jag läste biologi på 1970-talet, och den absolut största skillnaden är att vi vet ännu mera nu men vi visste tillräckligt, det har vi princip gjort under hela 1900-talet. Modern genteknik har tagit oss väldigt långt på kort tid under de senaste decenniet.
Ibland blev det "lite fel", som t.ex. med rasbiologin, men effekterna av inavel var ingen hemlighet.

Tack Gregor för att du började knyta upp hur egenskaper ärvs!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

Skrupelfria tokskallar har alltid funnits, och tyvärr kommer det nya hela tiden...
Labradoodle "uppfödarna" är en sorts sådana tokskallar, som lurar folk på pengar med sina föregivet allergivänliga hundar.

Fast värre är de tokskallar, som medvetet ser till att det finns sjukliga/exteriört olämpliga djur i omlopp.
Labradoodlarna är inte extremt sjuka, utan mera en lögn. Det är värre med räksstjärtar som inte kan gå, hundar som inte andas, hundar som avlas MED rädslor eller som inte kan föda sina egna valpar.
Det är en stor gåta, att pengar ska få styra till den milda grad, att man inte kan stoppa det av djurskyddsskäl.

Fast värre är de tokskallar, som medvetet ser till att det finns sjukliga/exteriört olämpliga djur i omlopp.
Labradoodlarna är inte extremt sjuka, utan mera en lögn. Det är värre med räksstjärtar som inte kan gå, hundar som inte andas, hundar som avlas MED rädslor eller som inte kan föda sina egna valpar.
Det är en stor gåta, att pengar ska få styra till den milda grad, att man inte kan stoppa det av djurskyddsskäl.
Kina verkar ju ha slagit på stort och kör med räkstjärtar som inte kan andas.
Fo1FeNj.jpg

Finner inga ord.. :nailbiting::cry::rage: Hundarna i videon... Stackars djur.. :cry::cry:
Det är fullkomligt fruktansvärt. Och den pälsen i Egypten. Fast det kanske är positivt för då orkar de inte röra sig pga värmen och man behöver inte bry sig om att benen är så veka att de ser ut som de ska gå av om hunden hoppar ned från soffan. Och rören de har tejpat i öronen, undrar om det är för att de har blivit så hängiga i huden att öronen inte ställer sig själv. Vet inte hur gamla hundarna i videon är men har för mig att de inte är färdigvuxna

Har sett filmen tidigare med dom sk moloss-schäfrarna och dom är groteska. Kan inte ens stå själva pga dåliga fram-och bakben. Undra hur ont dom har :cry:

Filmen är vidrig. Framavlat djurplågeri. Hundarna är blandraser. Precis så fel kan det bli när man mixar raser. I detta fall vill man ha det här hemska resultatet, men det kan ibland bli lika fel när man "råkar tjuvpara"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V