Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgens blocketfynd bidde två fantastiska annonser.

Alltså denna... ja, den ser faktiskt ut såhär på blocket. :crazy:
Hej

nu har min tik fått valpar,hon fick 4 helt underbart söta,friska valpar

jag har en hane till salu som nu söker sin nya familj

är du intresserad av en av mina valpar? skicka då ett mail

o skriv vad just du kan erbjuda en valp för liv

valparna är lev klara den 7 juli och är då 8 v

(Bägge föräldrar går att träffa , då pappan inte bor långt bort:) )

Båda föräldrarna har ett helt otroligt psyke,de funkar i alla möjliga

situationer

de är trygga,glada,sociala,o nyfikna på allt som livet har att erbjuda.

De funkar med barn,människor,andra hundar,(katter,kaniner,marsvin

o allt annat ni kan tänka er, min tik har aldrig varit i en situation hon inte

klarat av.

Dvärgpinschern är en helt otrolig ras , de är definitivt inga små hundar i

huvudet ,

det är verkligen en stor hund i liten kropp

o dom e riktiga små clowner , du kommer aldrig sluta örvånas över deras

påhitt:)

Rasen är väldigt aktiv och passar därför med alla möjliga sorters aktiviteter

som tex agility,spår,nosework o lydnad.

samtidigt som dom har den här spralliga nyfikna påhittiga sidan,

så är de oxå världens sofpotatisar , de kan ligga under täcket i evigheter,

jag hittar ofta mina under filtar,täcken,kuddar

de kan sova hur länge som helst bara de får ligga nära dig. '

Valpen levereras tidigast vid 8v ålder ( Leveransklar 7 juli )

vid leverans är din valp:

* Registrerad i jordbruksvärket

* Vaccinerad

* chippad

* Veterinärbesiktigad

* Avmaskad

Och vad säger ni om denna lilla... bortförklaring?. :banghead:
Hej!
Jag har en hanvalp som nu är 15 veckor gammal till salu.
Han är ensam valp ur kullen som min tik fick.
Jag har både mamman och pappan här att se. De har båda stamtavla.
Valpen säljes utan stamtavla då nya regler införts för att få stamtavla och jag hann ej ordna med allt detta innan han föddes.

Det var ingen planerad parning.

Helgens blocketfynd bidde två fantastiska annonser.

Alltså denna... ja, den ser faktiskt ut såhär på blocket. :crazy:

Och vad säger ni om denna lilla... bortförklaring?. :banghead:
Hehehe....nya regler och lång tid? Pappret som ska fyllas i och skickas in drog jag ut själv fr SKK. Annars hade jag väl fått vänta 1-2 dagar till på det att komma via snigelposten. Scanade in det ifyllt, mailade det till hanhundsägaren som fyllde i sin del och postade dagen därpå. Tre dagar senare hämtade jag ut stamtavlorna på ICAs postutlämning och då hade de dagen innan kommit ut på avelsdata. Uj vilken oändligt lång tid :laugh:

Hahaha.....reggas bara delar av kullen då :laugh:

Vilket är ändå något man inte kan göra, eller hur? Det luktar lurt på lång väg när man läser sånt i annonser, och det är nästan som om de förväntar sig att ingen kommer att vilja betala extra för stamtavlan (och hur mycket kostar det att få sig en stamtavla på en valp? Kostar väl inte så mycket? :cautious:)

Hehehe....nya regler och lång tid? Pappret som ska fyllas i och skickas in drog jag ut själv fr SKK. Annars hade jag väl fått vänta 1-2 dagar till på det att komma via snigelposten. Scanade in det ifyllt, mailade det till hanhundsägaren som fyllde i sin del och postade dagen därpå. Tre dagar senare hämtade jag ut stamtavlorna på ICAs postutlämning och då hade de dagen innan kommit ut på avelsdata. Uj vilken oändligt lång tid :laugh:

Folk är duktiga på ursäkter. :grin: Om de nu inte fick reda på att tiken var dräktig så fort hon började föda.

Vilket är ändå något man inte kan göra, eller hur? Det luktar lurt på lång väg när man läser sånt i annonser, och det är nästan som om de förväntar sig att ingen kommer att vilja betala extra för stamtavlan (och hur mycket kostar det att få sig en stamtavla på en valp? Kostar väl inte så mycket? :cautious:)

Folk är duktiga på ursäkter. :grin: Om de nu inte fick reda på att tiken var dräktig så fort hon började föda.
Man kan bara regga en hel kull,inte individer.
Kostar 530:- (ett par tjugor uppåt kanske)
Sen kostar det ca 600:- till för besiktning, chip, vacc. Så ca 1200:- per valp att få den helt "grön" med regg, stamtavla och allt.

Men det kräver ju även att hanhundsägaren skriver på registreringspapperet som ska till SKK. Utan hane ingen reggning.

Man kan bara regga en hel kull,inte individer.
Kostar 530:- (ett par tjugor uppåt kanske)
Sen kostar det ca 600:- till för besiktning, chip, vacc. Så ca 1200:- per valp att få den helt "grön" med regg, stamtavla och allt.

Men det kräver ju även att hanhundsägaren skriver på registreringspapperet som ska till SKK. Utan hane ingen reggning.
Och sen tillkommer en massa merkostnader ifall ´tex mamma är importerad men ännu inte omreg i skk.
I tax fallet så tror jag det är en import valp då den har pass.

Jag har mer och mer insett att uppfödaren till min hund nog inte tänkte så mycket på aveln. Det är SKK reggade hundar, dock inte från kennel utan en privatperson.
Det har fötts upp 2 kullar, båda med samma föräldrar. Båda kullarna har flera hundar som har problem med diverse rädslor. Min hund kom till mig som omplacering så jag trodde hans beteende kom därifrån, men nu har jag träffat bröder, där ägaren haft dom sen valptiden, och de har samma beteende. Osäkra vid möten med nya hundar, kan nafsa vid hastiga rörelser, tål inte ordentliga tillsägelser för då blir de rädda, rädslor för män.
Då undrar jag, om nu första kullen kom med massa rädslor, varför göra om samma kombination igen? Av 6 hundar i min hunds kull har 3 stycken omplacerats. Min hund har omplacerats 2 gånger och nu ska en bror till honom omplaceras för 2:a gången.

Det gör mig ledsen. Varför avla fram hundar som uppenbarligen inte mår bra i tillvaron? Varför skaffa samma kombination igen då? Sen satte uppfödaren ut en hane på foder för att avla på framåt. "Som tur var" har den hunden massa hälsoproblem så den kan inte avlas vidare på. Sen går cherry eye i släkten också, min hunds storasyster har det. Nu ska uppfödaren sluta avla pga allergi i familjen och tur är väl det.

Jag har mer och mer insett att uppfödaren till min hund nog inte tänkte så mycket på aveln. Det är SKK reggade hundar, dock inte från kennel utan en privatperson.
Det har fötts upp 2 kullar, båda med samma föräldrar. Båda kullarna har flera hundar som har problem med diverse rädslor. Min hund kom till mig som omplacering så jag trodde hans beteende kom därifrån, men nu har jag träffat bröder, där ägaren haft dom sen valptiden, och de har samma beteende. Osäkra vid möten med nya hundar, kan nafsa vid hastiga rörelser, tål inte ordentliga tillsägelser för då blir de rädda, rädslor för män.
Då undrar jag, om nu första kullen kom med massa rädslor, varför göra om samma kombination igen? Av 6 hundar i min hunds kull har 3 stycken omplacerats. Min hund har omplacerats 2 gånger och nu ska en bror till honom omplaceras för 2:a gången.

Det gör mig ledsen. Varför avla fram hundar som uppenbarligen inte mår bra i tillvaron? Varför skaffa samma kombination igen då? Sen satte uppfödaren ut en hane på foder för att avla på framåt. "Som tur var" har den hunden massa hälsoproblem så den kan inte avlas vidare på. Sen går cherry eye i släkten också, min hunds storasyster har det. Nu ska uppfödaren sluta avla pga allergi i familjen och tur är väl det.
Har uppfödaren koll på att hundar omplacerats och att de har problem med mentaliteten? Det är ju inte alla valpköpare som vill ha kontakt med uppfödarna, och det skulle ju kunna vara så att de som väljer att ha kontakt är de som fått hundar de upplever som jättebra. På så sätt kan ju uppfödaren "luras" att tro att kullen är bättre än vad den är.

Har uppfödaren koll på att hundar omplacerats och att de har problem med mentaliteten? Det är ju inte alla valpköpare som vill ha kontakt med uppfödarna, och det skulle ju kunna vara så att de som väljer att ha kontakt är de som fått hundar de upplever som jättebra. På så sätt kan ju uppfödaren "luras" att tro att kullen är bättre än vad den är.
Ja, min hund kom tillbaka till uppfödaren och mellanlandade vid ca 8 månader. Uppfödaren tyckte då att han hade såna problem så hon tänkte avliva honom, men sålde honom istället till en tjej.
Den hunden som nu omplaceras för 2:a gånger kommer från uppfödaren. Den hunden såldes från uppfödaren till nuvarande hemmet när han var dryga året. Den jag träffade igår har 2 hundar från första kullen, varav den ena är hundagressiv och den andra kan nafsas. Den personen har umgåtts mycket med uppfödaren. De flesta hundarna har hamnat hos vänner och bekanta. Så jo, uppfödaren vet att det är omplaceringar, hälsoproblem och lynnesproblem.

Ja, min hund kom tillbaka till uppfödaren och mellanlandade vid ca 8 månader. Uppfödaren tyckte då att han hade såna problem så hon tänkte avliva honom, men sålde honom istället till en tjej.
Den hunden som nu omplaceras för 2:a gånger kommer från uppfödaren. Den hunden såldes från uppfödaren till nuvarande hemmet när han var dryga året. Den jag träffade igår har 2 hundar från första kullen, varav den ena är hundagressiv och den andra kan nafsas. Den personen har umgåtts mycket med uppfödaren. De flesta hundarna har hamnat hos vänner och bekanta. Så jo, uppfödaren vet att det är omplaceringar, hälsoproblem och lynnesproblem.
Ouch.. Håller med dig om att det är bra att den uppfödaren slutar ta valpkullar :crazy:

Ouch.. Håller med dig om att det är bra att den uppfödaren slutar ta valpkullar :crazy:
Ja, men man blir ju ledsen för hundarna. Och det faktum att det enda som hindrar personen från att ta fler hundar är allergi i familjen visar ju att det finns noll insikt i problematiken. Sen sa hon att min hund inte får avlas på efter syrran har cherry eye, men själv tog hon kull med samma kombination efter det.
Jag vet inte om/hur många från första kullen om omplacerats.

Ja, men man blir ju ledsen för hundarna. Och det faktum att det enda som hindrar personen från att ta fler hundar är allergi i familjen visar ju att det finns noll insikt i problematiken. Sen sa hon att min hund inte får avlas på efter syrran har cherry eye, men själv tog hon kull med samma kombination efter det.
Jag vet inte om/hur många från första kullen om omplacerats.
Så vitt jag vet är Cherry Eye inte ärftligt,det kan ju hunden få av tex vinddrag i bilen,en flygresa mm. (jag köpte en bulldog som lastades av mig utan Cherry Eye och lastades av i Stockholm med Cherry Eye)

Så vitt jag vet är Cherry Eye inte ärftligt,det kan ju hunden få av tex vinddrag i bilen,en flygresa mm. (jag köpte en bulldog som lastades av mig utan Cherry Eye och lastades av i Stockholm med Cherry Eye)
Okej, det trodde uppenbarligen hon och det var det hon gav info om. Men kanske hade hunden det redan som valp, jag vet inte

Malte vill träffa tjej
Världens underbaraste vovve, blandning boxer o labrador söker efter lämplig tik för parning. Best in show på blandrasutställning, snäll mot allt och alla, går lös utan koppel. Intressen, bilturer, skogspromenader, allt där man får vara med. Lämpligt förslag är boxer eller storpudel. Maila och berätta om du har en passande flicka.

Tycker alltid det är så roligt med det här om att hundar "vill träffa tjejer/killar". Har de sagt till på skarpen eller? O_o

Haha, "intressen: skogspromenader och bilturer" :D

Finns polska inte-helt-omöjligen-puppy-mill-uppfödda-valpar ute på blocket nu, prislappen är närmare 30000kr för några av valparna.

Till viss del är nog cherry eye ärftligt, då det förekommer otroligt mycket mer i vissa raser än andra :) Jag har aldrig hört talas om en heeler som haft det t ex :D Däremot många eng bulldogar, en del shar-pei osv :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 341
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar