Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller inavelsprocent rent generellt så känns det ofta som om att folk lätt tror att bara för att det ser bra ut nu så kan man glömma tidigare generationer. Jag såg nyligen på stamtavlan till en hund som har 0% inavelsgrad om man tittade fyra generationer bakåt. Om man däremot tittade ytterligare en generation bakåt ligger den på nästan 6% och beräknar man inavelsgraden på sex generationer så hamnar den på över 8%.
Det finns nog väldigt många hundar som har låg inavelsprocent i de generationer man kan se på t ex SKK Avelsdata men där det skjuter i höjden rejält om man går tillbaka lite - och då är det ju ändå samma gener man laborerar med.

Ärsch var tvungen att göra en provparning. Så deras ena kull de väntar har alltså 12,9% i inavelskoeff. :eek: :(
Oj det hade jag helt missat i hela röran av släktskap. Ja de parade alltså halvsyskon... Hrm. Undrar om det verkligen är planerat eller bara "råkade" bli så när de hade hanen där för den andra parningen som ju har 0 %.

:eek: samma hund 4 gånger i tredje led och 4 gånger i fjärde:wtf::cry:

Jag var tvungen att kolla längre bak, håll i dig nu! När man kollar på en stamtavla med totalt 8 generationer(inklusive aktuell hund) så innehåller den äldsta generationen 128 hundar. Ju fler gånger samma hund förekommer desto större genförlust(negativt för rasen), om samma hund finns på både pappans och mammans sida ökar inavelsgraden. Nu vet vi ju att pappans och mammans sidor ser exakt likadana ut men hur inavlade är de i sin tur?
De 128(eller i det här fallet 64) tänkbara individerna har kokats ner till SEX hundar! Två till namn förekommer men de är avkommor kombinationer av dessa sex hundar, så de innebär inget gentillskott.

@Lyan Du får något slags skräckpris, jag har aldrig sett något värre än detta heller.

I dalmatinervärlden parar vi glatt en tik med sin brors son. Hanen para alltså sin faster. 19,9% inavelsgrad :banana::banghead::banghead::banghead:

Jag har även sett hanar som parat sin egen dotter (utanför Europa dock) och (i Norden) en uppfödare som parade två hundar vars pappa var samma och mammorna var helsyskon, ej kullsyskon men ur samma kombo. :up:

Det enda som är förbjudet enligt SKK är förälder-avkomma parning och helsyskonparningar. Halvsyskon får paras...
Trots det så är känslan att denna avel är något skk skulle behöva få vetskap om.... Den är ju inte sund och inget bra kan komma ur detta verken för den enskilda individen eller rasen i framtiden. Möjligt att de i dagsläget inte kan göra något men förhoppningsvis är det iaf någon som reagerar så kenneln får ögonen på sig.

I dalmatinervärlden parar vi glatt en tik med sin brors son. Hanen para alltså sin faster. 19,9% inavelsgrad :banana::banghead::banghead::banghead:

Jag har även sett hanar som parat sin egen dotter (utanför Europa dock) och (i Norden) en uppfödare som parade två hundar vars pappa var samma och mammorna var helsyskon, ej kullsyskon men ur samma kombo. :up:

Det är ju inte ens en familjebuske, det är en familjepinne! O_o :crazy: :banghead:

Jag var tvungen att kolla längre bak, håll i dig nu! När man kollar på en stamtavla med totalt 8 generationer(inklusive aktuell hund) så innehåller den äldsta generationen 128 hundar. Ju fler gånger samma hund förekommer desto större genförlust(negativt för rasen), om samma hund finns på både pappans och mammans sida ökar inavelsgraden. Nu vet vi ju att pappans och mammans sidor ser exakt likadana ut men hur inavlade är de i sin tur?
De 128(eller i det här fallet 64) tänkbara individerna har kokats ner till SEX hundar! Två till namn förekommer men de är avkommor kombinationer av dessa sex hundar, så de innebär inget gentillskott.

@Lyan Du får något slags skräckpris, jag har aldrig sett något värre än detta heller.
Jag kommer inte ihåg var jag hittade den stamtavlan, på ett forum där APBT diskuterades tror jag. Efter att ha sett en stamtavla på en marsvinskull där samma djur fanns fyra eller fem gånger på tre led började jag fundera över hur extremt man faktiskt kunde inavla men jag är så dålig på att räkna och få ihop en teoretisk stamtavla att jag gav upp, och sedan fick jag se denna och kan säga att hakan hamnade i knäet för så extremt hade jag inte kunnat föreställa mig ens i min vildaste fantasi. Varför gör man ens så? Är det ett eget experiment för att se hur mycket man kan inavla utan att hela linjen rasar ihop av inavelsdepression? Eller för att kunna skryta med att hunden är helt och hållet ens egen avel när den vinner ett slagsmål?

Jag kommer inte ihåg var jag hittade den stamtavlan, på ett forum där APBT diskuterades tror jag. Efter att ha sett en stamtavla på en marsvinskull där samma djur fanns fyra eller fem gånger på tre led började jag fundera över hur extremt man faktiskt kunde inavla men jag är så dålig på att räkna och få ihop en teoretisk stamtavla att jag gav upp, och sedan fick jag se denna och kan säga att hakan hamnade i knäet för så extremt hade jag inte kunnat föreställa mig ens i min vildaste fantasi. Varför gör man ens så? Är det ett eget experiment för att se hur mycket man kan inavla utan att hela linjen rasar ihop av inavelsdepression? Eller för att kunna skryta med att hunden är helt och hållet ens egen avel när den vinner ett slagsmål?

Den där stamtavlan var det vansinnigaste jag någonsin sett. Ett under att hunden i fråga ens såg ut som en hund.

SKK tillåter far dotter parning om man ansöker om det, för många år sen parade en dobbis hane sin dotter,detta var iof ett experiment o valparna gavs bort .

Vill inte vara den som hatar allt för mycket på blnadraser, men häromdagen diskuterade vi olika raser på jobbet och vilken hundras en skulle vilja ha varpå en av mina kollegor säger "Alltså jag tror att jag skulle vilja ha en blandras om jag en dag skaffar en hund". :nailbiting::nailbiting:

Inte visste jag att blandras var en homogen grupp:o:banghead:
Det där är väl någon som tror att "blandraser" alltid är så friska.
Jag har verkligen faktiskt hört en smådjursveterinär som blev förvånad över vår allergiska blandis eftersom "blandisar brukar ju vara så friska" :crazy::banghead:

Nyfiken som vanligt, kan du pma? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar