Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill inte vara den som hatar allt för mycket på blnadraser, men häromdagen diskuterade vi olika raser på jobbet och vilken hundras en skulle vilja ha varpå en av mina kollegor säger "Alltså jag tror att jag skulle vilja ha en blandras om jag en dag skaffar en hund". :nailbiting::nailbiting:

Inte visste jag att blandras var en homogen grupp:o:banghead:

Ja men då är de samma. De har numerall idhundar för att söka efter försvunna hundar.. Jag är inten imponerad av dem och har varit i konflikt med dem ett par gånger.
Deras hundars arbete imponerar inte alls..
Dessutom påstår de att man kan utbilda en perfekt idhund på 3 veckor, och att man ska träna 10h om dagen.
Jag har ingen mer erfarenhet än att de ha coola färger på hundarna, annonser med jämna mellanrum och det utåt sett ser seriöst ut.
10 timmar om dagen i tre veckor :eek: Stackars jyckar, hela hjärnan borde vara mos efter det. Jag kan inte ens få min lilla att vilja träna i 10 sekunder. Jag kallar, hon kommer och inser att jag vill försöka lära henne något, hon går eller lägger sig med huvudet bort :meh:

Jag har ingen mer erfarenhet än att de ha coola färger på hundarna, annonser med jämna mellanrum och det utåt sett ser seriöst ut.
10 timmar om dagen i tre veckor :eek: Stackars jyckar, hela hjärnan borde vara mos efter det. Jag kan inte ens få min lilla att vilja träna i 10 sekunder. Jag kallar, hon kommer och inser att jag vill försöka lära henne något, hon går eller lägger sig med huvudet bort :meh:
Bara å inse....de här supercockrarna har mycket mer arbetslust och uthållighet än våra bruksavlade schäfrar. Tom de som gått i tjänst :(
Dags för rasbyte kanske?:down:

Bara å inse....de här supercockrarna har mycket mer arbetslust och uthållighet än våra bruksavlade schäfrar. Tom de som gått i tjänst :(
Dags för rasbyte kanske?:down:
Fast superhundarna som diskuterades i detta fallet är flerfärgade storpudlar (med misstänkt afghanblod längre bak för att få in färgerna)

Tydligen. Och den ena tiken har redan haft en kull född 2016-03-02 efter samma hane

Äsch, att valparna är söta är väl tillräckligt med utvärdering! Och tiken kan väl vila när hon är pensionerad!

(Ja, jag vet att de måste följa SKK:s regler, men de är trots allt minimiregler)

Tydligen. Och den ena tiken har redan haft en kull född 2016-03-02 efter samma hane
En annan av tikarna har haft två kullar (2014-10-13 och 2015-07-23)... med samma hane som hon nu ska ha sin tredje kull med. Hanen som är dräktiga halvsysterns pappa. Denna halvsysters dräktighet beror förstås på lite rajtan tajtan med första tikens pappa. Familjefest deluxe detta!

Det måste vara otroligt krångligt att hålla isär vilka som är släkt med vilka i den där kenneln...

En annan av tikarna har haft två kullar (2014-10-13 och 2015-07-23)... med samma hane som hon nu ska ha sin tredje kull med. Hanen som är dräktiga halvsysterns pappa. Denna halvsysters dräktighet beror förstås på lite rajtan tajtan med första tikens pappa. Familjefest deluxe detta!

Det måste vara otroligt krångligt att hålla isär vilka som är släkt med vilka i den där kenneln...
Inte så krångligt, bara att utgå från att alla är släkt med alla :p

Det är inte bra när familjeträdet blir en familjebuske :cautious:

:D
Nja, det är ju en färgglad buske. Är inte det huvudsaken :devil:
Jag färgavlar iofs på mina marsvin, men det är mer som kan gå fel på hundarna än på marsvinen eftersom hundarna har andra förutsättningar och lever ute i samhället. Nu parar jag ju inte vilka marsvin som helst, det ligger mycket planering bakom, men färgen kommer högre upp på listan än tex rastypiskhet. Hälsa och temperament är dock viktigast. Jag kan någon gång para djur som är släkt men håller det under de 6,25% som rekommenderas för hund.

På smådjuren kan man se helt sjuk inavel. Marsvinen är rätt skonade men jag har sett stamtavlor man får mardrömmar av även där. Detta är dock det värsta i inavelsväg jag någonsin sett! Man kan klicka sig vidare längre bak i stamtavlan och det bara fortsätter i samma stil (APBT, inte smådjur).

Jag såg en diskussion på en musforum en gång. I samma tråd som de stolt deklarerade att det var mycket viktigt att hålla linjerna rena och att man undvek att skaffa nya möss så långt det bara gick pga smittrisken så satt de i samma tråd och gnällde över att mössen lätt blev sjuka och hade dåligt immunförsvar. Kanske inte så konstigt när man inavlar generation efter generation och aldrig utsätter dem för någonting som kan stärka immunförsvaret. Hö och annat naturmaterial såsom grenar avråddes då det kunde komma in smitta eller ohyra. Man kunde dock använda det om man först grillade det i ugnen för att få bort all ev. smitta

Nja, det är ju en färgglad buske. Är inte det huvudsaken :devil:
Jag färgavlar iofs på mina marsvin, men det är mer som kan gå fel på hundarna än på marsvinen eftersom hundarna har andra förutsättningar och lever ute i samhället. Nu parar jag ju inte vilka marsvin som helst, det ligger mycket planering bakom, men färgen kommer högre upp på listan än tex rastypiskhet. Hälsa och temperament är dock viktigast. Jag kan någon gång para djur som är släkt men håller det under de 6,25% som rekommenderas för hund.

På smådjuren kan man se helt sjuk inavel. Marsvinen är rätt skonade men jag har sett stamtavlor man får mardrömmar av även där. Detta är dock det värsta i inavelsväg jag någonsin sett! Man kan klicka sig vidare längre bak i stamtavlan och det bara fortsätter i samma stil (APBT, inte smådjur).

Jag såg en diskussion på en musforum en gång. I samma tråd som de stolt deklarerade att det var mycket viktigt att hålla linjerna rena och att man undvek att skaffa nya möss så långt det bara gick pga smittrisken så satt de i samma tråd och gnällde över att mössen lätt blev sjuka och hade dåligt immunförsvar. Kanske inte så konstigt när man inavlar generation efter generation och aldrig utsätter dem för någonting som kan stärka immunförsvaret. Hö och annat naturmaterial såsom grenar avråddes då det kunde komma in smitta eller ohyra. Man kunde dock använda det om man först grillade det i ugnen för att få bort all ev. smitta
:eek: samma hund 4 gånger i tredje led och 4 gånger i fjärde:wtf::cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar