Nja, det är ju en färgglad buske. Är inte det huvudsaken
Jag färgavlar iofs på mina marsvin, men det är mer som kan gå fel på hundarna än på marsvinen eftersom hundarna har andra förutsättningar och lever ute i samhället. Nu parar jag ju inte vilka marsvin som helst, det ligger mycket planering bakom, men färgen kommer högre upp på listan än tex rastypiskhet. Hälsa och temperament är dock viktigast. Jag kan någon gång para djur som är släkt men håller det under de 6,25% som rekommenderas för hund.
På smådjuren kan man se helt sjuk inavel. Marsvinen är rätt skonade men jag har sett stamtavlor man får mardrömmar av även där.
Detta är dock det värsta i inavelsväg jag någonsin sett! Man kan klicka sig vidare längre bak i stamtavlan och det bara fortsätter i samma stil (APBT, inte smådjur).
Jag såg en diskussion på en musforum en gång. I samma tråd som de stolt deklarerade att det var mycket viktigt att hålla linjerna rena och att man undvek att skaffa nya möss så långt det bara gick pga smittrisken så satt de i samma tråd och gnällde över att mössen lätt blev sjuka och hade dåligt immunförsvar. Kanske inte så konstigt när man inavlar generation efter generation och aldrig utsätter dem för någonting som kan stärka immunförsvaret. Hö och annat naturmaterial såsom grenar avråddes då det kunde komma in smitta eller ohyra. Man kunde dock använda det om man först grillade det i ugnen för att få bort all ev. smitta