Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snubblade över en SKK-reggad kennel som verkar ägna sig åt färgavel. Fick direkt en känsla av att det här inte är något jag skulle vilja stödja. Ser inte att de egentligen bryter mot några regler och hundarna är grundligt testade. Det finns "bara" nån enstaka C-höft och ett fall av rapporterad ärftlig katarakt bland avkommorna vad jag kan se (många UA, de flesta är dock otestade), så egentligen är det väl inget större fel jämfört med många hemskheter man läst om i dessa trådar. Men det hela gör mig illa till mods ändå.

De har just nu 14 tikar, alla är från den egna uppfödningen. Varenda en är halvsyster till minst en annan tik, några är helsyskon och bara två har en fader som inte ägs av kenneln själva. De verkar främst ha använt sina egna hanar de senaste åren. Av de senaste 22 kullarna (på tre år) är samma hane fader till 14, med över 70 avkommor. En bunt gånger har samma kombination upprepats 2 eller 3 gånger. Tikarna får kullar med 10-14 månaders mellanrum (de gånger det varit under 12 så har tiken sedan hoppats över ett år och därmed fått vila ett tag, de följer vad jag kan se alla sådana regler) och de flesta får 5 kullar innan de pensioneras eller lite lägligt avlider utan någon info om varför (det behöver ju egentligen inte vara nåt skumt med de tikar som bara blivit 7-8 år när rasens medelålder är 11-12 men det ser mindre bra ut i sammanhanget).
Ett par hundar har dött oerhört tidigt, ingen info om orsak på sajten. Hundarna brukade tas ut på dagliga skogspromenader men pga "olyckor" har de slutat med detta.
De flesta hundar verkar bo hemma och minst en tjuvparning har skett.
Såatteh... näe. Jag tycker inte detta känns som seriös renrasavel.
Gärna ett pm.om vilken
Vill se om det är den jag tror :)

Jag vet att en del korsningar mellan jakthundsraser är lämpliga för vissa typer av jakt. Men vad är syftet med en blandning mellan jämthund och hamiltonstövare? :confused:
Vid 1950 talet var det en del som testade halvstövare här och syftet var att få fram en drivande hund på älg.

Troligen för här var det jakt med drivande hund som bedrevs här innan älgen kom och det var den typen av jakten som markägarna kunde, men halvstövare blev inget långvarigt här men troligen har det fallit några i smaken då det fortfarande tas fram kullar om än få.

Så kan man definitivt beskriva den ja :P
Hemsidan ser ju verkligen väldigt seriös och trevlig ut så jag kan tänka mig att många blir lurade av det. Om inte annat för att den är så extremt innehållsrik att man missar ev. varningssignaler i massan av bilder och den informationen som är bra. Jag har varit inne där tidigare också just för att jag är intresserad av ovanliga färger. Det finns också en storpudelkennel som har väldigt ovanliga färger (annons finns på Blocket såg jag) som verkar väldigt seriös men som tydligen har blivit utesluten ur SKK för att man misstänker att det blandats in afghanhund för att få in färgerna

Hemsidan ser ju verkligen väldigt seriös och trevlig ut så jag kan tänka mig att många blir lurade av det. Om inte annat för att den är så extremt innehållsrik att man missar ev. varningssignaler i massan av bilder och den informationen som är bra. Jag har varit inne där tidigare också just för att jag är intresserad av ovanliga färger. Det finns också en storpudelkennel som har väldigt ovanliga färger (annons finns på Blocket såg jag) som verkar väldigt seriös men som tydligen har blivit utesluten ur SKK för att man misstänker att det blandats in afghanhund för att få in färgerna
Ligger den i Skåne och har id hundar?

Id hundar vet jag inte riktigt vad det är men ja, den ligger i Skåne och de håller på med sök och grejer. Har för mig att de haft någon assistanshund eller liknande också. Var ett tag sedan jag var inne och kollade sist
Ja men då är de samma. De har numerall idhundar för att söka efter försvunna hundar.. Jag är inten imponerad av dem och har varit i konflikt med dem ett par gånger.
Deras hundars arbete imponerar inte alls..
Dessutom påstår de att man kan utbilda en perfekt idhund på 3 veckor, och att man ska träna 10h om dagen.

Ja men då är de samma. De har numerall idhundar för att söka efter försvunna hundar.. Jag är inten imponerad av dem och har varit i konflikt med dem ett par gånger.
Deras hundars arbete imponerar inte alls..
Dessutom påstår de att man kan utbilda en perfekt idhund på 3 veckor, och att man ska träna 10h om dagen.
Det skilde sig rätt ordenligt ifrån de kurser för ID-hund som jag tittat på för Calibra och mig :laugh:
Tur det för 10 h om dagen är jag för lat för :angel:

Vid 1950 talet var det en del som testade halvstövare här och syftet var att få fram en drivande hund på älg.

Troligen för här var det jakt med drivande hund som bedrevs här innan älgen kom och det var den typen av jakten som markägarna kunde, men halvstövare blev inget långvarigt här men troligen har det fallit några i smaken då det fortfarande tas fram kullar om än få.

Precis det jag tänkte skriva, Vill bara fylla på sammanfattningen. Det här med halvstövare va en ganska stor nich på den tiden, speciellt i södra Sverige. Diverse stövarkorsningar togs fram och provades. En del mer seriöst än andra och med väldigt varierat resultat, men några blev vad jag förstått blev det dom då ansåg riktigt riktigt bra (skrevs en artikel om det i en jaktidning för några år sedan) men som all blandrasavel är det svårt att veta hur generna slår och ingen lyckades väl skilja ut och förvalta de få individer och gener som faktiskt gav önskat resultat i fler än en generation. Där av blev det heller inte en långlivad fluga men som ni ser så finns det dom som provar få fram halvstövare än idag men det tenderar att ge samma resultat som för 60år sedan.

Annat var de här i Jämtland (läs mer norra Sverige) - här avlades det istället febrilt på allt som kunde påminna utseendemässigt om det vi idag kallar jämthundar. Men som vi alla idag också vet gick deras målsättning lite bättre än för uppfödarna av halvstövarna :idea::angel:

Kan vara att jämthundsfolket bara använda sig av individer med likvärdigt utseende och jaktsätt medan halvstövarna är kombination av det som inom jakthundsraserna är varandras raka motsatser - men till dagens avel - det vore väl korkat att ta lärdom av något som hände för 60år sedan? :cautious: Det gör vi ju trots allt inte av något annat här i världen som de ser ut.

Är man bara tillräckligt tjurig så lyckas dom nog tillslut oavsett vad det handlar om.

Slut på historielektioner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar