Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Chihuahua som säljs;
".... Tricolour färgad långhårig tik med spännande färganlag som choklad, merle och tan."

Kanske är det bara säljaren som ska kränga den för att tjäna in pengar på dumma köpare? Eller så vet de inte alls hur merle nedärvs :p Den är billig i alla fall, för att vara vad den är (oreg chihuahua valp).

Intressant, jag har inte läst studier utan nöjt mig med det jag hört. Det finns så många skäl att inte välja merlefärgad BC att det ändå aldrig skulle bli aktuellt.

Jag nöjer mig aldrig bara med det jag hör, det finns så sjukt mycket missuppfattningar. Vad gäller min egen ras så hittar jag som sagt inget som tyder på att man ska behöva vara rädd för att en merle ska se eller höra sämre än en sobel eller trefärgad(om ögonlysningen är ok). Vad gäller border collie så bör man undvika vita fält över huvudet lika mycket som merle om det är dövhet man är orolig över.

Jag nöjer mig aldrig bara med det jag hör, det finns så sjukt mycket missuppfattningar. Vad gäller min egen ras så hittar jag som sagt inget som tyder på att man ska behöva vara rädd för att en merle ska se eller höra sämre än en sobel eller trefärgad(om ögonlysningen är ok). Vad gäller border collie så bör man undvika vita fält över huvudet lika mycket som merle om det är dövhet man är orolig över.

Jag undviker stora vita fält som pesten numera, även om de flesta seriösa uppfödarna gör hörseltester på "vithuvade" valpar. Drastiskt avvikande utseende kan påverka hur hunden blir bemött av vallningsdjur den inte känner, vilket inte gynnar vare sig hunden eller djuren. En läxa jag och Boss lärt oss tillsammans... :p

Jag pratar om arbetande vallhundar. Dvs inte "hundar av vallhundsras", utan vallhundar. I sverige finns mig veterligen inga aussies med "rediga vallningsmeriter".
Fast nu var vi ju ganska insnöade på Aussie, så jag antog att du menade dem. Sorry, det blir lite rörigt ibland i såna här forum.

Och jag skrev inte "rediga vallningsmeriter", utan "linjer". För Aussie då alltså. Inte i jämförelse med BC.

Fast nu var vi ju ganska insnöade på Aussie, så jag antog att du menade dem. Sorry, det blir lite rörigt ibland i såna här forum.

Och jag skrev inte "rediga vallningsmeriter", utan "linjer". För Aussie då alltså. Inte i jämförelse med BC.

Jag är så van vid att alla har koll på vilken ras jag jämt pratar om, glömde att vara tydlig med det. Dumt av mig.

Fast vallning är liksom vallning, oavsett rasen på hunden som går bakom. Det handlar om djuren framför och djurböndernas behov av arbetshund... Här i landet finns ännu inga aussies som lyckas mer än hanka sig runt ett VP.

End of OT.

Jag vet inte var ni får all felaktig info om merle hundar,jag har samma erfarenhet som ovanstående skribenter,dom simmar utmärkt,hör o ser inte sämre än tex trf hundar.
Mycket tror jag är nät propaganda som sen folk tar som sanningar.
Det är väl så att det är de som faktiskt drabbas som det pratas mest om.
De friska finns ju ingen anledning att klaga på ;)

Lite OT, men nu har jag mejlat med Svenska Australian Shepherdklubben om det här med defekter hos hundar med en enkel uppsättning av merle-genen.

Enligt dem finns det inga belägg för att hundar av enkel merle skulle ha några defekter.

Har försökt vara tydlig med aktiveringsbehov och motion på hemsidan för att slippa sitta och neka folk som hör av sig. Har nekat en. En man på 80+ och som verkade urskröpplig. Tipsade honom om en exteriörkennel ist som ständigt ropar ut på olika fb-grupper att deras hundar är såååå trevliga sällskapshundar,

Inte för att vara så, men är det riktigt rätt att lyfta fram såna kennlar alls med tanke på hur det avlas på exteriörschäfrar?

Du som är duktig på att grotta, det var en C uppsats från SLU som låg ute på nätet i flera år, den hade gott om referenser som jag läste några av. kvinnlig författare med -son namn.

Jag minns den! Om du menar att även enkelmerle kan ge problem?
Har inte kvar den dock och nu hittar jag bara en uppsats (litteraturstudie) som säger att det bara är homozygota får problem. Lyckas inte länka från mobilen men SLU, googla på "merle och harlekinfärg hos hund".

Hjälper det att påpeka att även enkelmerle ofta har defekter i ögon/öron?

Jag har inte sett någon sådan rapport när det gäller blue merle inom corgi. Nu kanske jag upprepar något som redan redogjorts i tråden, men vilka belägg finns det?

Jag förstår att man kan tycka vissa färger är finare än andra men har jättesvårt för det här med att man inte vill ha en valp om den har "fel" färg även om allt annat stämmer. :confused:

Ja, det har jag också väldigt svårt för ärligt talat. Jag blir lite lätt allergisk när någon bestämt sig för en färg och endast färg, och sedan kastar ut frågan om vilken uppfödare som har en sådan till salu. Jag hade själv aldrig tagit kontakt med en sådan valpköpare. Men det märks vilka som gör det, men det är å andra sidan uppfödare som jag aldrig i livet skulle köpa av, av flera anledningar. Tack och lov är de väldigt få.

Corgi är ju ingen stor ras och riktar man in sig på färg kan det ju gå käpprätt åt helvete.

Tror jag hittade länken till dokumentet jag tänkte på men den funkar inte och det verkar som att den inte finns kvar i SLUs databas av nån anledning.

Snubblade över några protokoll från skks avelskommitte i samma veva. Vet inte alls om det jag läste är representativt men flera fall om dispenser från rasens hälsoprogram.

Åh, för att inte tala om hårlag! (Nu när vi ändå diskuterar färger...) Corgi kan ju även vara långhår, ett fel som man givetvis inte eftersträvar men det har också börjat efterfrågas på senare tid.

Åh, för att inte tala om hårlag! (Nu när vi ändå diskuterar färger...) Corgi kan ju även vara långhår, ett fel som man givetvis inte eftersträvar men det har också börjat efterfrågas på senare tid.
En sån har vi på mitt område, jättegullig (hans ena öra hänger med) men den var den enda i kullen som såg ut så - och paret som tog han, tog honom just för att de varken är avels eller uts intresserade. Viss skillnad mot att efterfråga en..

En sån har vi på mitt område, jättegullig (hans ena öra hänger med) men den var den enda i kullen som såg ut så - och paret som tog han, tog honom just för att de varken är avels eller uts intresserade. Viss skillnad mot att efterfråga en..

Ja precis! De är ju inte helt ovanliga, Lasse har två syskon som är fluff (som vi kallar dom). De gick förstås till de som inte ville ställa ut eller avla. Jag förstår att man tycker de ser väldigt gulliga ut, men det är ju en väldigt ofunktionell päls och jag har sett flera som rakat ner sina fluffar.

Fast jag ser inget fel med att vilja ha en viss färg, vi väljer ju färg på allt anat vi köper, bil,tapeter,kläder,sambo , hundens tillbehör mm.

Ja precis! De är ju inte helt ovanliga, Lasse har två syskon som är fluff (som vi kallar dom). De gick förstås till de som inte ville ställa ut eller avla. Jag förstår att man tycker de ser väldigt gulliga ut, men det är ju en väldigt ofunktionell päls och jag har sett flera som rakat ner sina fluffar.
Ja, denna är med nedrakad så den verkar synnerligen opraktisk. Förstår inte varför man vill ha det.

Fast jag ser inget fel med att vilja ha en viss färg, vi väljer ju färg på allt anat vi köper, bil,tapeter,kläder,sambo , hundens tillbehör mm.

Fast det beror ju på hur utbredd färgen är inom rasen. Inom BC t ex är väl blue merle väldigt ovanlig inom de mer seriösa linjerna, och avslöjar en del om utseendefixering, medan färgen inom collie är väldigt vanlig istället. I en liten ras ser jag hellre att man fokuserar på att få en hälsosam hund med den mentalitet och de kvaliteter man eftersträvar, snarare än en viss färg. Börjar man rikta in sig på färgavel pga efterfrågan när avelsbasen är liten, då kan det fort gå utför.

Problemet är väl att många av de som vill ha en viss färg väljer hund efter färg istället för efter hälsa. Visst, om någon är extremt petig och väntar tills det dyker upp en hund i rätt färg i rätt kombination, men många verkar ju snarare kolla runt och ta "vad som helst" bara hunden ser ut på rätt sätt. Lika uselt som övrig exteriöravel m.a.o.

Samma här, så länge färgen inte dikterar valet. Till exempel ville jag fruktansvärt gärna ha en brun Aussie med blå ögon - Tinja har en syster som är red merle med blå ögon, men eftersom hon har diskcalificerande mycket vitt (inget ont mot henne, hon är fortfarande otroligt vacker) och jag är avels- och lite utställningsintresserad (mest för nödvändigheten skull) så fick färgen bli en annan. Färgen skulle aldrig väga tyngre än vad för egenskaper jag vill ha hos en hund.

Men jag hoppas ju såklart att jag någon gång lyckas skaffa en mentalt och kroppsligt sund mörkbrun tös med blå ögon :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 346
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar