Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var år sedan vi hade Border Collie men är faktiskt förvånad över hur färgglada dessa BCs har blivit på sistone, och varför tror folk att en BC som inköp för hundsport ger dig en gratisbiljett direkt till Hundsport-SM? :confused: Det finns många liknande hundraser som också ger bra ifrån sig på många tävlingar, och många Border Collies som inte ens hamnar i närheten på vinnarlistan.

Det här med färg är ju ett gissel, egentligen. Inom min ras har blue merle börjat efterfrågats kraftigt i takt med att allt fler fått upp ögonen för rasen, det har till och med varit nästan aggressiva diskussioner på FB från intresserade valpköpare som inte alls förstod varför de aldrig fick sina blue merle-valpar (tips från corgi-coachen: 1. du är sjukt otrevlig, 2. ren färgavel är inte seriöst). I år har det fötts många kullar och en viss färg har plötsligt dykt upp allt mer i kullarna. Tycker det är en tråkig utveckling om färg ska styra, även om jag förstås själv tycker det är roligt med en ras i många vackra färger.

Det här med färg är ju ett gissel, egentligen. Inom min ras har blue merle börjat efterfrågats kraftigt i takt med att allt fler fått upp ögonen för rasen, det har till och med varit nästan aggressiva diskussioner på FB från intresserade valpköpare som inte alls förstod varför de aldrig fick sina blue merle-valpar (tips från corgi-coachen: 1. du är sjukt otrevlig, 2. ren färgavel är inte seriöst). I år har det fötts många kullar och en viss färg har plötsligt dykt upp allt mer i kullarna. Tycker det är en tråkig utveckling om färg ska styra, även om jag förstås själv tycker det är roligt med en ras i många vackra färger.
Hjälper det att påpeka att även enkelmerle ofta har defekter i ögon/öron?

Jag förstår att man kan tycka vissa färger är finare än andra men har jättesvårt för det här med att man inte vill ha en valp om den har "fel" färg även om allt annat stämmer. :confused:

Jag förstår att man kan tycka vissa färger är finare än andra men har jättesvårt för det här med att man inte vill ha en valp om den har "fel" färg även om allt annat stämmer. :confused:

Exakt, skulle jag hitta min drömhäst (om jag skulle köpa häst) skulle jag köpa den även om den är skimmel trots att jag sagt att jag aldrig mer ska ha en skimmel. Man kan ju önska färg men det är ju verkligen inte avgörande.

Exakt, skulle jag hitta min drömhäst (om jag skulle köpa häst) skulle jag köpa den även om den är skimmel trots att jag sagt att jag aldrig mer ska ha en skimmel. Man kan ju önska färg men det är ju verkligen inte avgörande.

Och skulle den perfekta kortisvalpen dyka upp skulle jag slå till även om den var blue merle - jag tillhör de som inte tycker att det är en särskilt snygg färg. :D

Jag tillhör dom som gärna väljer på färg beroende på vad det är,dobbis o pinne ska vara b&t,på frallor unviker jag helbrindel på häst vill jag inte ha en ful brun men är det den som hoppar bäst så får den följa med hem :o
Sen är jag en merle sucker :love:

Vilka defekter syftar du på då? I min ras så är ju alla valpar ögonspeglade när de säljs, så där är det ingen överraskning. Näthinneavlossning, som är den diagnos som hunden faktiskt får problem av, är väldigt ovanlig. Finns det andra problem med ögon/öron hos border collie?
Mig veterligen är det hos Aussies man hittat defekter på enkelmerles, grunda ögonhålor, missbildade hörselgångar o oförmåga att simma.

Jag har försökt få fram vetenskapliga fakta på vilka "defekter" som tydligen "alla" merlehundar dras med.. Hittar massor med folk som har hört, som tror, som tycker, men inget med vetenskapliga belägg.

Kan ju säga att min merle-tös är den mest pricksäkra hunden jag träffat, hon hör definitivt bättre än labben och simmar bra mycket fortare än honom. Jag har heller aldrig hört talas om någon merle-ägare som anser att deras hundar hör/ser/simmar sämre än deras non-merle.

Men som sagt, tittar gärna på vetenskapliga fakta som styrker att merle-hundar ska vara defekta.
Känns ju orimligt att avla på färger som skulle ge defekter.

Jag har försökt få fram vetenskapliga fakta på vilka "defekter" som tydligen "alla" merlehundar dras med.. Hittar massor med folk som har hört, som tror, som tycker, men inget med vetenskapliga belägg.

Kan ju säga att min merle-tös är den mest pricksäkra hunden jag träffat, hon hör definitivt bättre än labben och simmar bra mycket fortare än honom. Jag har heller aldrig hört talas om någon merle-ägare som anser att deras hundar hör/ser/simmar sämre än deras non-merle.

Men som sagt, tittar gärna på vetenskapliga fakta som styrker att merle-hundar ska vara defekta.

Har samma erfarenhet. Dock har jag aldrig hört om merle's som inte kan simma? Min är som en delfin i vattnet. :D

Mig veterligen är det hos Aussies man hittat defekter på enkelmerles, grunda ögonhålor, missbildade hörselgångar o oförmåga att simma.

Har du någon länk så att man kan läsa mer om det? Jag vet att när man kollar Svenska Collieklubbens statistik är CEA något vanligare hos merlefärgade hundar trots att dessa är svårare att ögonspegla. Det är dock det enda jag känner till.

Inte helt ang avel kanske men alltså folk när de letar hund.. Hamnade i tråd på fb idag där en tjej hittat en ras hon vill ha enbart baserat på utseende (visste inte ens rasnamn). När någon snällt påpekar att det är en vallhund (hon verkar vilja ha mer av soffhund..?) skriver människan att "Hundar blir vad man gör dem till". :banghead::banghead::banghead:

Jag föder ju uppsällskapsras just nu och har väl haft tur som bara haft en sugen valpintressent som varit mer ute efter docka än hund, men kan bara föreställa mig hur noga jag behövt fråga ut såna som velat köpa om jag haft arbetande ras. För vissa spelar det verkligen ingen roll vad man säger till dem om ursprung, drifter, aktiveringsbehov etc, för de går bara efter eget huvud ändå. Är som att hälla vatten på en gås.

Inte helt ang avel kanske men alltså folk när de letar hund.. Hamnade i tråd på fb idag där en tjej hittat en ras hon vill ha enbart baserat på utseende (visste inte ens rasnamn). När någon snällt påpekar att det är en vallhund (hon verkar vilja ha mer av soffhund..?) skriver människan att "Hundar blir vad man gör dem till". :banghead::banghead::banghead:

Jag föder ju uppsällskapsras just nu och har väl haft tur som bara haft en sugen valpintressent som varit mer ute efter docka än hund, men kan bara föreställa mig hur noga jag behövt fråga ut såna som velat köpa om jag haft arbetande ras. För vissa spelar det verkligen ingen roll vad man säger till dem om ursprung, drifter, aktiveringsbehov etc, för de går bara efter eget huvud ändå. Är som att hälla vatten på en gås.
Jag har faktiskt undrat många gånger hur folk vågar föda upp, just för att det verkar så bökigt att hitta riktigt bra valpköpare... Är dock glad åt att det finns de som vågar :D

Det jag skulle tycka vore svårt som uppfödare vore att tacka nej till en massa folk om jag inte tyckte de passade. Tex som nu när jag hittat en uppfödare jag vill köpa valp av.. efter mailkontakt etc åkte jag över och hälsade på, satt och fikade och snackade säkert ett par, tre timmar med dem vid ett par tillfällen. Nu kom vi ju överens rätt bra, men om jag hade vart i den sitsen själv och sen känt att nä, det funkar inte med den valpköparen och sedan behövt tala om det för dem, när jag haft dem i mitt hem och bjudit på fika o snackat en massa - det hade jag nog tyckt varit lite tungt. För det lär ju inte hända bara en gång.

Undrar om det är lättare eller svårare med "ovanligare" raser? Jämfört med mellan-populära dvs. De allra mest populära raserna lär ju vara ett smärre helvete för en seriös uppfödare i valpköparkontakt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 354
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 869
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar