Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men de är (ful)söta, det måste väl ändå vara viktigare. ;)

13592201_998856786850130_4284969499112201274_n.jpg
Aaaaah - jo men det så klart :D

Jag har PMS så tröskeln är låg.... men JÄVLAR vad trött jag är på "Jo det är en BC, det sa uppfödaren. Den är faktiskt visst renrasig även om den är oreggad, den är bara inte reggad för uppfödarna vill inte ta fram vallidioter". Gärna sagt om valfri pastellfärgad hund med en aning BC-look när den sover i skum belysning.

Eller lika irriterande. Att alla, _alla_, vallhundsgrupper och forum svämmar över med efterlysningar efter border collies som inte vallar, för nån vill ha dem till sport istället. Det går fyra sporthundsefterlysningar på varje arbetshundsförfrågan.

Och alla sporthunds/oreggadmenfaktisktvisstrenrasig-ägare som frågar om treibball, för att slippa valla men ändå valla med sin hund. Och blir askränkta när man påpekar att det inte har ett jäkla dyft att göra med vallning.

Det var år sedan vi hade Border Collie men är faktiskt förvånad över hur färgglada dessa BCs har blivit på sistone, och varför tror folk att en BC som inköp för hundsport ger dig en gratisbiljett direkt till Hundsport-SM? :confused: Det finns många liknande hundraser som också ger bra ifrån sig på många tävlingar, och många Border Collies som inte ens hamnar i närheten på vinnarlistan.

Kollade upp treibball - ser inte hur det ska ens vara i närheten likt som djurvallning? :cautious: Putta runt en boll =/= leda runt en flock med småarga djur.

Hur kan en korsning mellan Shetland Cheepdog och Patterdale terrier bli Korthåriga minicolliesar?! :confused: (Den var iaf inte särskilt dyr så där lever den ju upp till namnet :D)
Dessutom hade dom erfarenhet av en likadan kull - för 17 år sedan!!
Lite sökning på Patterdale terrier säger att det är en jakthund, är det därför det står i annonsen att hundarna kommer bli bra till spår?
:banghead:

Det var år sedan vi hade Border Collie men är faktiskt förvånad över hur färgglada dessa BCs har blivit på sistone, och varför tror folk att en BC som inköp för hundsport ger dig en gratisbiljett direkt till Hundsport-SM? :confused: Det finns många liknande hundraser som också ger bra ifrån sig på många tävlingar, och många Border Collies som inte ens hamnar i närheten på vinnarlistan.

Kollade upp treibball - ser inte hur det ska ens vara i närheten likt som djurvallning? :cautious: Putta runt en boll =/= leda runt en flock med småarga djur.
Jag tycker border collies är svåra att träna, lånat vänners och min gamla schäfer är både enklare mer lättmotiverad och smartare (mer lättlärd ) än de border jag provat =D
Trodde också de skulle vara som robotar, men nej det är snarare min som är det =D

Jag tycker border collies är svåra att träna, lånat vänners och min gamla schäfer är både enklare mer lättmotiverad och smartare (mer lättlärd ) än de border jag provat =D
Trodde också de skulle vara som robotar, men nej det är snarare min som är det =D
BC är lättlärda, det är långt från samma sak som lättränade.

Jag som är så van vid dem tycker att alla andra hundar är flamsiga/tråkiga/småkorkade/ointresserade. Och låååångsaaaaaaaaamma... :D

Min erfarenhet är densamma; Border Collies är lättlärda, men absolut inte lättränade. Och jäklar om de lär sig något de INTE borde lära sig (som de antagligen har gjort utan du ens har märkt av det) :D

BC är lättlärda, det är långt från samma sak som lättränade.

Jag som är så van vid dem tycker att alla andra hundar är flamsiga/tråkiga/småkorkade/ointresserade. Och låååångsaaaaaaaaamma... :D
Ja , det var väldigt annorlunda, det krävs nog en viss typ av person för border collies =D

Min erfarenhet är densamma; Border Collies är lättlärda, men absolut inte lättränade. Och jäklar om de lär sig något de INTE borde lära sig (som de antagligen har gjort utan du ens har märkt av det) :D
Ja , jag tyckte det var riktigt svårt jämfört med min schäfer som gör allt bara hon får vara till lags =D

Kan man på nått sätt be om att få ett tillväxt UL innan v.40?
Jag har ju fått ett ganska osanorligt datum, 10/9- vilket skulle innebära att jag hade ÄL och det jag trodde va mens samtidigt. Första datumet satt efter det tidiga VULet va nästan lika osannorlikt det eftersom även det va när jag trodde jag hade mens fast en månad senare.

Så nu misstänker jag att jag att rätta datumet är antingen ytterligare två veckor tidigare (det vill säga det datum jag själv trodde innan vi kolla med VUL) eller två veckor senare än utsatt datum.

Bäbisen kommer ju när den kommer oavsett men eftersom jag egentligen ska gå av semestern 9 augusti hade det kännts tryggare för mig att ha lite säkrare datum.

Ja , jag tyckte det var riktigt svårt jämfört med min schäfer som gör allt bara hon får vara till lags =D

Om jag ska jämföra de Border Collies vi hade och den schäfern brorsan har nu? Absolut är schäfern mer till lags och lättränad. Schäfern och Border Collien är avlade (iafs. enligt bruks- och vallinjer) för olika ändamål, så det känns helt logiskt för mig. Border Collies är nästan lite för smarta ibland. :D

Tur nog så finns det raser lik Border Collien som Australian Shepherd osv. som gör sig bra ifrån i hundsporter (och är dessutom "färgglad"! :up:). Även om du får tag i en Border Collie som inte duger för vall, så har du fortfarande en "vallidiot" i kopplet, inget som man kommer ifrån.

På tal om oseriös avel och denna tråden är jag så glad över hur min ras verkar ha blivit skonad ifrån detta (hittills?), :eek: närmast jag kan tänka på är när någon fick idén något årtioende eller två sen att avla fram helvita lundehundar... för att det vore kul? Avla fram en särskild färg på en ras som lider av stark inavel och snäv avelsbas, och kämpar med IL som man inte helt vet hur det ärvs ner. Men visst! :idea: Bra idé. Tur nog slogs idén starkt ned och har inte dragits upp sen dess.

Inga galna blandraskorsningar ute på Blocket heller. Närmast "blandraser" med lundehund jag har sett har varit en del av utkorsningsprojektet som sker just nu för att bredda ut avelsbasen. Välplanerade och söta som socker :love:

Hur agerar man bäst mot detta? Anmäla och i så fall vart?
Risken känns överhängande att det rör sig om smuggelhundar, om nu inte tre personer på olika platser i Malmö-Lund-området som säljer frallor har exakt samma inredning(soffa, tavla, byrå och kuddar).

Annons 5 juli
Annons 6 juli
Annons 11 juli

De två sista verkar sitta på samma soffa, men en är i Malmö och en i Lund?

Bara namn som "Fransk" och "Fralla" i annonsen. Väldigt misstänksamt... Går det att anmäla till Blocket måntro?

Hur agerar man bäst mot detta? Anmäla och i så fall vart?
Risken känns överhängande att det rör sig om smuggelhundar, om nu inte tre personer på olika platser i Malmö-Lund-området som säljer frallor har exakt samma inredning(soffa, tavla, byrå och kuddar).

Annons 5 juli
Annons 6 juli
Annons 11 juli

Vad ska du anmäla ? Att säljaren annonserar i olika områden? Jag har haft annons på mina valpar i 2 olika län pga att jag tex ska spendera lite tid i skåne, eller när några valpar tex växt upp hos fodervärden och vi bor på olika platser.

Vad ska du anmäla ? Att säljaren annonserar i olika områden? Jag har haft annons på mina valpar i 2 olika län pga att jag tex ska spendera lite tid i skåne, eller när några valpar tex växt upp hos fodervärden och vi bor på olika platser.

Tre annonser från samma anonyma person i tre olika områden där det finns problem med smuggelhundar kan nog få många att dra åt öronen.

Du noterar alltså inte att det är olika valpar i annonserna?

Jo,men ful försäljarna vill inte skylta med att dom har matador avel hemma för då kanske skattemyndigheten eller länsstyrelsen kommer för att kolla div tillstånd/vill ha skatt.

Fast då finns det ju skäl att anmäla till någon instans för kontroll? Den mängden av valpar som annonseras ut med bilder tagna i samma bostad inom loppet av en vecka får åtminstone mig att tycka att man bör agera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 354
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 869
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar