Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Bare i dag selge en jente American Akita som ble født 24.05.2016 fordi vi gå på ferie imorgen"

Har inte Norge någon lag om hur gamla valpar måste vara innan de flyttar?
Det är flera andra valpar på bilderna som jag antar redan är sålda...

Eftersom ni är så många som hänger i den här tråden med bra åsikter tänker jag att jag kapar den lite med en fråga (typ, är det bara jag som tycker att det är oseriöst? Och borde jag rapportera uppfödaren till typ rasklubb/SKK?)

Tiken, en Golden retriever, fick först en kull valpar (11 st) hos uppfödaren av henne. Av valparna är hälften röntgade och häften av dessa har c/d-höfter och uppfödaren väljer att inte avla mer på henne under sitt kennelnamn. Därefter säljs hon till en person som startar upp sin kennel på denna tiken. Hon har tagit 2 kullar på tiken totalt 12 valpar där hälften inte är röntgade, några har c-höfter och en till och med en 2a på armbågar. Tikens meriter är i övrigt inget särskilt, några CKn från utställningar och en godkänd anlagsklass i viltspår. Det är typ allt.

Nu ser jag att tiken precis fått sin fjärde kull, dagarna innan hon blev 8 år! I mitt tycke är det helt jäkla horribelt och helt galet att dels fortsätta avla på en tik som inte lämnar bra och där släktingarna inte är så himla häftiga (urdåliga kullsyskon t.ex) och att dessutom ta en kull på henne när hon är 8 år och hennes syskon börjar lämna in. Men ja, nu till min fråga - är det galet? Är jag överkänslig? Kan jag göra något?

Eftersom ni är så många som hänger i den här tråden med bra åsikter tänker jag att jag kapar den lite med en fråga (typ, är det bara jag som tycker att det är oseriöst? Och borde jag rapportera uppfödaren till typ rasklubb/SKK?)

Tiken, en Golden retriever, fick först en kull valpar (11 st) hos uppfödaren av henne. Av valparna är hälften röntgade och häften av dessa har c/d-höfter och uppfödaren väljer att inte avla mer på henne under sitt kennelnamn. Därefter säljs hon till en person som startar upp sin kennel på denna tiken. Hon har tagit 2 kullar på tiken totalt 12 valpar där hälften inte är röntgade, några har c-höfter och en till och med en 2a på armbågar. Tikens meriter är i övrigt inget särskilt, några CKn från utställningar och en godkänd anlagsklass i viltspår. Det är typ allt.

Nu ser jag att tiken precis fått sin fjärde kull, dagarna innan hon blev 8 år! I mitt tycke är det helt jäkla horribelt och helt galet att dels fortsätta avla på en tik som inte lämnar bra och där släktingarna inte är så himla häftiga (urdåliga kullsyskon t.ex) och att dessutom ta en kull på henne när hon är 8 år och hennes syskon börjar lämna in. Men ja, nu till min fråga - är det galet? Är jag överkänslig? Kan jag göra något?

Sitt ner o andas! Du kan inte göra ett skit ,det är upp till var o en vad man avlar på.
Att hon är 8 är inget hinder om SKK fått ett vet intyg på att tiken mår bra.
Att inte alla valpar är röntgade kan man inte lasta uppfödarna för,vi har inte rätt att vrida armen på våra valpköpare.

Sitt ner o andas! Du kan inte göra ett skit ,det är upp till var o en vad man avlar på.
Att hon är 8 är inget hinder om SKK fått ett vet intyg på att tiken mår bra.
Att inte alla valpar är röntgade kan man inte lasta uppfödarna för,vi har inte rätt att vrida armen på våra valpköpare.
Nej, men när det är en så numerärt stor ras som ändå har ledproblem och såpass dålig statistik så känns det helt jäkla galet. (även om de som är oröntgade kanske är fina, så ser ju det ju verkligen inte bra ut när typ hälften av valparna har c eller sämre på höfterna)

Jag fattar ju innerst inne att jag inte kan göra så mycket egentligen, men det är så himla himla oansvarigt att avla på sån skräp som det ändå är med tanke på hur mycket lidande det ändå innebär för valpar och familjer :down:

Nej tyvärr kan du inte göra nåt. Oseriöst, men inte olagligt.

Finns nog inget att göra tyvärr... Kan du pma namnet på tiken? Har tråkigt :D

Söker lite försiktigt efter en hane till min wachtel/mini aussie tik som ska paras under 2017. Han ska vara medelstor 35-45cm hög och inte väga mer än 10-12kg. Jag ser helst att det är en aktiv hund som tävlar i någon hundsport. OBS! Endast hälsotestade hanar är av intresse.

Kan ju bli en trevlig kull med en tredje (eller fler) ras till. :banghead:

De här trådarna ger mig mardrömmar, BOKSTAVLIGEN.

Drömde i natt att en människa ville att jag skulle kolla på, utvärdera och grunduppfostra 2st husky/staffe/akita blandisar på 9månader som skulle omplaceras.
Provade förklara för ägaren att det är svårt att hitta bra ägare till den typen av blandning eftersom människor med den hundkunskapen oftast håller sig till rasrena hundar eller mer genomtänkt blandisar varav ägaren svara att folk med den kunskapen borde ägna sig åt just dessa typer av hundar som annars riskerar att avlivas så kunde andra börja med de lättare hundarna.

-ja ni börjar förstå vart den här mardrömmen barkar redan här-

Drömmen slutar tvärt när jag handgripligen slås med en av hundarna som hysteriskt och rent panikartat kastat sig mot mig ocg vilt börjat bita mig i bröst och mot ansikte efter att jag råkat överraska den med ett nej komando samtidigt som jag klappat händerna för att få hundens uppmärksamhet.
Sists jag minns är att jag lyckats få tag på var sida om hundens huvud och trycker ner den mot golvet samtidigt som jag tänker "va fan gör jag nu, släpper jag konmer den fortsätta bita mig"

Här vaknar jag, dyblöt i svett och med ett rusande hjärta och den stackars bäbisen i magen sparkade villt där inne.

Det va som att prova vinna en fysisk kamp mot en varg med panik.:nailbiting:

Ser inga problem med att avla på en 8 årig hund, om den lämnar bra och är i bra fysik.
Mamma Mu är 8.

Däremot ledstatistiken var ju rätt sunkig.
Inte ens när kullsyskonen börjar lämna in och det är fjärde kullen? (Jag tolkade ditt svar som ett svar typ till mig :) )

Jag förstår såklart att det är så väldigt olika beroende på såväl ras som individ och hur värdefull den individen är för rasen så att säga, men en kan ju tänka sig att i det här fallet så borde inte tiken gått i avel från början :crazy:

Söker lite försiktigt efter en hane till min wachtel/mini aussie tik som ska paras under 2017. Han ska vara medelstor 35-45cm hög och inte väga mer än 10-12kg. Jag ser helst att det är en aktiv hund som tävlar i någon hundsport. OBS! Endast hälsotestade hanar är av intresse.

Kan ju bli en trevlig kull med en tredje (eller fler) ras till. :banghead:
Den där hunden eller ett (förmodligen) syskon har legat ute på blocket som problemhund många vändor. Om det är en svartskimmel som är väldigt lik en wachtel är det säkert samma.

Staff x fransk bulldogg :nailbiting: låter som hälsomässigt kul ras....
Men de är (ful)söta, det måste väl ändå vara viktigare. ;)

13592201_998856786850130_4284969499112201274_n.jpg

Den där hunden eller ett (förmodligen) syskon har legat ute på blocket som problemhund många vändor. Om det är en svartskimmel som är väldigt lik en wachtel är det säkert samma.

Jaså? Ja den här såg ut som en svart/vitspräcklig wachtel. Kan ju inte finnas så jättemånga av den blandningen...

Inte ens när kullsyskonen börjar lämna in och det är fjärde kullen? (Jag tolkade ditt svar som ett svar typ till mig :) )

Jag förstår såklart att det är så väldigt olika beroende på såväl ras som individ och hur värdefull den individen är för rasen så att säga, men en kan ju tänka sig att i det här fallet så borde inte tiken gått i avel från början :crazy:
Det enda jag vände mig emot var att jag tycker inte 8 år behöver vara en hög ålder. Finns sjukdom bland syskon eller om hunden har lämnat dåligt så spelar det ingen roll om den är 4 eller 8 år...då ska den givetvis inte vara i avel alls.
Lämnar syskonen in pga sjukdomsrelaterade saker ska ingen hund i kullen vara i avel oavsett åler.
Däremot om de har börjat dyka upp som avlidna i Avelsdata pga andra saker som inte är relevant för tikens hälsa tycker jag inte 8 år är för gammalt för en Golden om tiken som sagt är fräsch och lämnar bra. Nu vekar hon inte ha lämnat bra och det är ju en annan femma.

Mamma Mu var ett av 5 syskon. En dog som valp, en valde ägarna att avliva som ung pga de "redde inte ut honom" och en till förolyckades i ung ålder. Ser inte så bra ut i statistiken att 3 syskon har lämnat in men betyder inget sas.

Ah då är jag med på hur du menar @Voff :)

Och jag håller helt med om att det är skillnad på anledningarna till att syskonen börjar lämna in, olyckor kan en ju såklart inte rå för och det är ju inget som påverkar kommande generationer så att säga. Men ja, så är det dessvärre inte i det här fallet jag tänker på och då är det ju mest bara sorgligt och dumt (tycker jag).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 354
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 869
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar