Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sagan om dobbisvalparna fortsätter. Karln försökte ringa mig idag, jag klickade och meddelade vänligt men bestämt att vi skulle ta det på fb istället.
Får en massa foton på en exportstamtavla - där tiken heter HELT andra saker än enligt tidigare diskussioner på fb.
Om jag inte missförstår bilderna verkar iaf någon av valparna vara reggade i Serbien? Men de är ju födda i Sverige..

Sagan om dobbisvalparna fortsätter. Karln försökte ringa mig idag, jag klickade och meddelade vänligt men bestämt att vi skulle ta det på fb istället.
Får en massa foton på en exportstamtavla - där tiken heter HELT andra saker än enligt tidigare diskussioner på fb.
Om jag inte missförstår bilderna verkar iaf någon av valparna vara reggade i Serbien? Men de är ju födda i Sverige..
:wtf::nailbiting:

Herregud...

En ras där det i RAS-dokumentet står att hundarna har stort jaktintresse och är duktiga spårhundar, sedan står det: "P.g.a. av sin korta nos, lämpar sig rasen ej för jakt i dag."'

Med andra ord "Hej, vi har en hundras som vill arbeta men som inte kan göra det eftersom vi avlar på ett idiotiskt utseende" :banghead: :banghead: :banghead:
HUR kan någon med rasen ens låta bli att jobba för en ändring av rasstandarden i ett sådant fall?

En ras där det i RAS-dokumentet står att hundarna har stort jaktintresse och är duktiga spårhundar, sedan står det: "P.g.a. av sin korta nos, lämpar sig rasen ej för jakt i dag."'

Med andra ord "Hej, vi har en hundras som vill arbeta men som inte kan göra det eftersom vi avlar på ett idiotiskt utseende" :banghead: :banghead: :banghead:
HUR kan någon med rasen ens låta bli att jobba för en ändring av rasstandarden i ett sådant fall?

Vill du säga vilken ras?

Vill du säga vilken ras?
Dogue de bordeaux. Hamnade i en diskussion kring dem och började kolla upp hälsan lite... Ca 70% av de röntgade hundarna verkar ha höftfel i någon grad (inte ovanligt med D- eller E-höfter), mellan 20-50% av de röntgade verkar ha fel på armbågarna och i SKKs rasbeskrivning nämns även andningsproblem samt ögonproblem... I RAS-dokumentet nämns demodex, OCD och allergier... Orkade inte kolla hur vanligt det är enligt hälsoenkäter osv, men bara att det nämns brukar tyda på att det inte bara är någon enstaka som drabbats. Verkligen sund hundras det där... :(

Tillägg: råkar dessutom veta att vissa anser att det är elakt av försäkringsbolagen att låta hundarnas försäkringar vara sååå dyra, och blir arga när försäkringsbolagen inte ersätter vissa problem som troligen har att göra med just den sjuka aveln. Sådant blir jag löjligt less på. Köp inte en osund ras om det blir problem med ekonomin så fort hunden behöver veterinärvård då!

Dogue de bordeaux. Hamnade i en diskussion kring dem och började kolla upp hälsan lite... Ca 70% av de röntgade hundarna verkar ha höftfel i någon grad (inte ovanligt med D- eller E-höfter), mellan 20-50% av de röntgade verkar ha fel på armbågarna och i SKKs rasbeskrivning nämns även andningsproblem samt ögonproblem... I RAS-dokumentet nämns demodex, OCD och allergier... Orkade inte kolla hur vanligt det är enligt hälsoenkäter osv, men bara att det nämns brukar tyda på att det inte bara är någon enstaka som drabbats. Verkligen sund hundras det där... :(

Tillägg: råkar dessutom veta att vissa anser att det är elakt av försäkringsbolagen att låta hundarnas försäkringar vara sååå dyra, och blir arga när försäkringsbolagen inte ersätter vissa problem som troligen har att göra med just den sjuka aveln. Sådant blir jag löjligt less på. Köp inte en osund ras om det blir problem med ekonomin så fort hunden behöver veterinärvård då!

Tja, för skojs skull gick jag in på deras rasklubbssida, klickade på den första uppfödaren i listan och deras senaste kull, vilken var från en farsa med C-höfter (mor hade iaf B). Och det det absolut första jag hittade alltså. Nu är jag ingen expert på HD-fel mm. Men om man nu har en ras där det är en massa hälsoproblem, varför använder man avelsdjur med höftledsfel?

Ja, förutom alla andra hälsoproblem du räknade upp som finns då, såg jag även på SKK... :/

Nospartiet skall vara kraftigt, brett, tjockt men inte plufsigt under ögonen. Det skall vara ganska kort.

Som alltid med trubbnosraser säger jag då: VARFÖR?

Vidarehänvisa honom till @dobbis :p

Hur agerar man bäst mot detta? Anmäla och i så fall vart?
Risken känns överhängande att det rör sig om smuggelhundar, om nu inte tre personer på olika platser i Malmö-Lund-området som säljer frallor har exakt samma inredning(soffa, tavla, byrå och kuddar).

Annons 5 juli
Annons 6 juli
Annons 11 juli
Enligt nya Hundsport kan/ska man ringa jordbruksverket om man misstänker smuggelvalpar.

Men om man nu har en ras där det är en massa hälsoproblem, varför använder man avelsdjur med höftledsfel?

I en så pass sjuk ras så kan man helt enkelt inte utesluta alla hundar med problem för då finns det inga hundar kvar att avla på. Avelsbasen blir för liten. Ska man syssla med avel på en sådan ras så får man helt enkelt välja hundar som är minst sjuka. Troligen är HD-fel inte deras största problem.
Jag säger inte att det är rätt, men det är bara så det är.

I en så pass sjuk ras så kan man helt enkelt inte utesluta alla hundar med problem för då finns det inga hundar kvar att avla på. Avelsbasen blir för liten. Ska man syssla med avel på en sådan ras så får man helt enkelt välja hundar som är minst sjuka. Troligen är HD-fel inte deras största problem.
Om en ras är så sjuk att man måste avla på defekta djur är det bättre att den dör ut. I mitt tycke är det egoistiskt och oetiskt att sätta djur till världen som riskerar lidande bara för att människan vill ha just den rasen. Med över 300 godkända raser finns det garanterat någon ras till eller fler som passar och tilltalar en.

Om en ras är så sjuk att man måste avla på defekta djur är det bättre att den dör ut. I mitt tycke är det egoistiskt och oetiskt att sätta djur till världen som riskerar lidande bara för att människan vill ha just den rasen. Med över 300 godkända raser finns det garanterat någon ras till eller fler som passar och tilltalar en.

Jag håller med! Är själv inte intresserad av DdB, av flertal anledningar. Jag skulle själv inte köpa en ras med så pass stora problem. Faktum kvarstår dock att skulle man utesluta alla hundar med någon typ av problem i de sjukaste hundraserna så finns det för få individer kvar. Det är bara att titta på den engelska bulldoggen, jag har hittills inte sett en hund jag tycker ser sund ut. Ändå avlas det på den och det hävdas att man försöker förbättra rasen, men då krävs det också att det finns något att avla på. Vilket alltså blir de minst sjuka hundarna. Helt vansinnigt.

Går det ö h t att hitta en Dogue de Bordeaux eller en Mastino Napoletano utan ED/HD? Eller för den delen en Shar-Pei som inte är ögontickad?

Går det ö h t att hitta en Dogue de Bordeaux eller en Mastino Napoletano utan ED/HD?

Jag var givetvis tvungen att kolla på avelsdata. Och svaret är ja det går det. Men det är inte många undersökta hundar och tittar man på kombinationerna som görs på DdB så blir det inte så roligt längre. Det ser ut att vara vanligt att göra parningar med hund som inte har HD-resultat. Senast 2015 gjordes det en kombination med hund som har E-höft och en okänd höftstatus :rage: Samma år gjordes två parningar med okänd status och D-höft. Sedan går givetvis hundar med A- och B-höfter i avel, men vad hjälper det när det finns så mycket skit.

Går det ö h t att hitta en Dogue de Bordeaux eller en Mastino Napoletano utan ED/HD? Eller för den delen en Shar-Pei som inte är ögontickad?
Jadå, jag har aldrig kollat upp DdB förut men en 5 minuters kontroll på några uppfödares sidor så hittar man flera hundar med HD A/B. Många med sämre också förstås, men nog finns de.

Nä visst, men alltså. Om det nu finns (som exempel) bara 5 st DdB i hela sverige utan HD/ED och med övrigt relativt god hälsa/mentalitet så kanske man helt enkelt måste låta rasen vara pytteliten här.. om man vill vara seriös med det hela då. Men jag fattar vad du och som @Voff säger så vore det lika bra IMO om en sån sjuk ras dör ut, om det inte ens finns ett fåtal friska och sunda exemplar man kunde begränsa aveln till.

Men tja.. jag har i min rasväljarforskning hittat flertalet exemplar även inom mycket mer sunda raser där det avlats bra konstigt. Där man tex har en bra regel att inte avla på nått djur som inte har HD A/B, men ändå verkar tycka att det är okej att avla på rädslor och skott-5or..

Jag och sambon har kikat en hel del på DdB ett tag men kommit fram till att hälsobilden är alldeles för riskabel. En dag kanske, men då ska det ju ha förbättrats avsevärt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 351
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 867
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar