Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår att man kan tycka vissa färger är finare än andra men har jättesvårt för det här med att man inte vill ha en valp om den har "fel" färg även om allt annat stämmer. :confused:
Hmm jag har ju en harlekinpudel och den färgen väntade jag på, men pudel har inga olikheter angående färg.
Min andra pudel , vit, valde jag också efter färg.
Dock är ju alla i kullen i samma färg oftast :)
Jag tycker för övrigt blue merle inte är vackert alls !

Hmm jag har ju en harlekinpudel och den färgen väntade jag på, men pudel har inga olikheter angående färg.
Min andra pudel , vit, valde jag också efter färg.
Dock är ju alla i kullen i samma färg oftast :)
Jag tycker för övrigt blue merle inte är vackert alls !

:eek: Harlekin? Har aldrig någonsin hört om att pudel finns i harlekin! Hur ser din ut?

Nu är detta inte oseriös avel kanske men hade aldrig hört talas om att det fanns ett sånt här genetiskt fel hos whippets (är det rappakalja???)... What the hell!

Och vad är en non-racing whippet?

@Red_Chili vet du nått om detta?

Undrar om det är lättare eller svårare med "ovanligare" raser? Jämfört med mellan-populära dvs. De allra mest populära raserna lär ju vara ett smärre helvete för en seriös uppfödare i valpköparkontakt..

Nu har ju chihuahua varit väldigt poppis även om marknaden nu är övermättad något vansinnigt. Och jag kan nog sakna att få köpare som de som letar efter en specifik ras med specifikt syfte tex en viss jakt, för det är så väldigt mycket som ska sållas nu. Folk som verkligen inte är hundmänniskor kan ofta börja med chi (inget fel i det nödvändigtvis), och jag har fått lära mig att även de som HAR annan hundras hemma kan få för sig att behandla den mindre som nån form av gosedjur. Sedan har vi alla underliga uppfostringsmetoder (som när man pratat med nån en timme som verkar vettig o den sedan säger att den ska gå och bita sin hund i örat för att hunden just nafsade sin hundkompis i örat :eek:).

Sen upphör det aldrig att förvåna mig hur vissa inte kan ta ett nej. Då brukar jag ändå alltid säga att samtal & mail inte är = tinga och att ett besök INTE är = att få köpa (brukar säga att nån annan har blivit lovad att få titta också) men det är helt galet hur vissa beter sig. Har haft en som ringde o mailade massa och ville ha uppgifterna till de som köpt en viss valp av mig (som då var såld sedan nån månad tillbaka). De ville väl ringa o tjata om att få köpa den. O_o Sen andra som velat att jag ska köra o möta dem över halva landet (det kan jag ibland göra om nån som bor långt bort har varit på besök och fått tinga o det endast gäller leverans, men nu menar jag när de bara ska titta..), de som vill att jag ska komma till dem o visa valparna (gärna de som bor 50 mil bort och inte orkar åka själva), den som kom och tittade på en valp och ville ha men BARA om hon fick den direkt, när jag sa att den ska ju besiktigas först tyckte hon att nä det skiter vi i.. Kändes inte så bra och under samtalet kommer det fram att får hon inte valpen direkt skiter hon i det för hon orkade inte köra till oss igen. Hon bodde 7 mil bort och hade körkort och bil.. Och jag ska inte ens börja om alla de som ringde på den med nersatt pris (rejält bettfel) och tyckte att han var aaaalldels för dyr (halva priset!) och motiverade att de skulle ha billigare med att de var a) student B) hade minsann småbarn hemma och då har man inte råd med sånt! c) jag fick tvåtusen om de hämtade samma kväll.. (Gör de så i typ guldsmedsaffärer oxå? Säger att "nä fy vad dyrt jag har ju BARN hemma, det får du sänka för jag ska givetvis ha ändå"..?)

Ja slut på uppsatsen men efter förra kullen funderade jag seriöst på att lägga ner, aldrig hört av sig så många galningar som då. :wtf:

Nu har ju chihuahua varit väldigt poppis även om marknaden nu är övermättad något vansinnigt. Och jag kan nog sakna att få köpare som de som letar efter en specifik ras med specifikt syfte tex en viss jakt, för det är så väldigt mycket som ska sållas nu. Folk som verkligen inte är hundmänniskor kan ofta börja med chi (inget fel i det nödvändigtvis), och jag har fått lära mig att även de som HAR annan hundras hemma kan få för sig att behandla den mindre som nån form av gosedjur. Sedan har vi alla underliga uppfostringsmetoder (som när man pratat med nån en timme som verkar vettig o den sedan säger att den ska gå och bita sin hund i örat för att hunden just nafsade sin hundkompis i örat :eek:).

Sen upphör det aldrig att förvåna mig hur vissa inte kan ta ett nej. Då brukar jag ändå alltid säga att samtal & mail inte är = tinga och att ett besök INTE är = att få köpa (brukar säga att nån annan har blivit lovad att få titta också) men det är helt galet hur vissa beter sig. Har haft en som ringde o mailade massa och ville ha uppgifterna till de som köpt en viss valp av mig (som då var såld sedan nån månad tillbaka). De ville väl ringa o tjata om att få köpa den. O_o Sen andra som velat att jag ska köra o möta dem över halva landet (det kan jag ibland göra om nån som bor långt bort har varit på besök och fått tinga o det endast gäller leverans, men nu menar jag när de bara ska titta..), de som vill att jag ska komma till dem o visa valparna (gärna de som bor 50 mil bort och inte orkar åka själva), den som kom och tittade på en valp och ville ha men BARA om hon fick den direkt, när jag sa att den ska ju besiktigas först tyckte hon att nä det skiter vi i.. Kändes inte så bra och under samtalet kommer det fram att får hon inte valpen direkt skiter hon i det för hon orkade inte köra till oss igen. Hon bodde 7 mil bort och hade körkort och bil.. Och jag ska inte ens börja om alla de som ringde på den med nersatt pris (rejält bettfel) och tyckte att han var aaaalldels för dyr (halva priset!) och motiverade att de skulle ha billigare med att de var a) student B) hade minsann småbarn hemma och då har man inte råd med sånt! c) jag fick tvåtusen om de hämtade samma kväll.. (Gör de så i typ guldsmedsaffärer oxå? Säger att "nä fy vad dyrt jag har ju BARN hemma, det får du sänka för jag ska givetvis ha ändå"..?)

Ja slut på uppsatsen men efter förra kullen funderade jag seriöst på att lägga ner, aldrig hört av sig så många galningar som då. :wtf:

Nu har jag missat vad du föder upp om du sagt det, får man veta?:)

Jag fattar inte hur folk kan bete sig sådär. Å andra sidan vet jag hur det är att sälja grejer på blocket (särskilt om det är tex en bil)...inte för att det är samma sak, men man får en insyn i hur många idioter det finns där ute! Anyways...det du beskriver är ju bara helt galet. Jag har själv räknat med att både få lov att flyga till Norge för att träffa föräldrarna till en kull (och sedan åka dit igen om det blev aktuellt att köpa), och köra kors och tvärs i Sverige för att hälsa på uppfödare. Att folk ens frågar uppfödaren om att DE ska komma till MIG känns helt bisarrt!!

Hahaha vad i helv... Jadu. Men det låter ungefär samma som senaste blocketannonsen. Mycket "X kr cash så kommer jag ikväll och hämtar den" etc, eller anledningar till varför de vill betala halva priset eller mindre.

Jag tror att de som ska pruta nån tusenlapp eller dylikt på köpepriset (om det är normalt förstås) bör man ju kunna räkna bort direkt. Som jag ser det är ju själva köpesumman ändå en ganska liten del av vad hunden totalt kommer kosta. Har man råd med försäkring, vetkostnader, mat, utrustning i framtiden....så ska man kunna spara ihop till hela köpasumman också.

Det är inte dugg svårt att säga nej till valpköpare om man hållt på ett tag,senaste fralla kullen så satt det ett mycket trevligt par här,mailat en del innan o så, allt var klart för betalning då hon kläcker ur sig, dom snarkar inte,det är ju så gulligt :eek::wtf:
Jag antar att jag inte behöver tala om hur det gick :devil::angel:

Jag sa inte att de är defekta, jag sa att det är risk. Bc ögonspeglas i regel inte som valpar.

Ok, jag undrar fortfarande vad det är för risker. Hos collie är som sagt visserligen CEA vanligare hos merle men eftersom den absoluta majoriteten av fallen rör sig om CRD som inte påverkar hunden och näthinneavlossning är så ovanligt(på korthåren har vi haft ett enda fall de senaste tio åren) så känner jag inte att jag tar en större risk om jag köper en merlefärgad hund.

Det är inte dugg svårt att säga nej till valpköpare om man hållt på ett tag,senaste fralla kullen så satt det ett mycket trevligt par här,mailat en del innan o så, allt var klart för betalning då hon kläcker ur sig, dom snarkar inte,det är ju så gulligt :eek::wtf:
Jag antar att jag inte behöver tala om hur det gick :devil::angel:

Jag talade iofs bara för mig :) Och nä, klart det inte är svårt när dom har såna där "åsikter"... hehe

Jag har faktiskt undrat många gånger hur folk vågar föda upp, just för att det verkar så bökigt att hitta riktigt bra valpköpare... Är dock glad åt att det finns de som vågar :D
Jag har precis ägnat mig åt att kolla referenser för en ev valpköpare i Ryssland :D:D:D;)
Nä, det är tufft att sälja valpar och man måste försöka ha bra magkänsla - men inte ens det räcker jämt.

Ok, jag undrar fortfarande vad det är för risker. Hos collie är som sagt visserligen CEA vanligare hos merle men eftersom den absoluta majoriteten av fallen rör sig om CRD som inte påverkar hunden och näthinneavlossning är så ovanligt(på korthåren har vi haft ett enda fall de senaste tio åren) så känner jag inte att jag tar en större risk om jag köper en merlefärgad hund.

För det ändamålet jag vill ha hunden till så är syn/hörselproblem minst sagt ett problem. Att det är vanligare på mycket vita och merle trodde jag var allmänt vedertaget? För att inte tala om det mest uppenbara: Ytterst få merlehundar föds i prestationsavlade kullar. Merlefärg är alltså ett rätt säkert tecken på att det är skitavel bakom. Skitavel presterar sällan arbetshundar av hög kvalitet.

För det ändamålet jag vill ha hunden till så är syn/hörselproblem minst sagt ett problem. Att det är vanligare på mycket vita och merle trodde jag var allmänt vedertaget? För att inte tala om det mest uppenbara: Ytterst få merlehundar föds i prestationsavlade kullar. Merlefärg är alltså ett rätt säkert tecken på att det är skitavel bakom. Skitavel presterar sällan arbetshundar av hög kvalitet.

Jag vill gärna se några bevis på att det är allmänt vedertaget hos enkelmerle(hundar med stor vit ubredning är en annan femma). Jag känner inte till någon som helst forskning som visar på syn- och hörselproblem hos enkelmerle.
Att det inte föds merle i prestationsavlade kullar är ju något helt annat än det vi diskuterar. Ser man bara till färg är jag faktiskt skeptisk till sobel hos korthårscollie av precis samma anledning men det har ju inte med färgen i sig att göra, bara att den är ovanlig i linjer som avlas för arbetsegenskaper.

Inte helt ang avel kanske men alltså folk när de letar hund.. Hamnade i tråd på fb idag där en tjej hittat en ras hon vill ha enbart baserat på utseende (visste inte ens rasnamn). När någon snällt påpekar att det är en vallhund (hon verkar vilja ha mer av soffhund..?) skriver människan att "Hundar blir vad man gör dem till". :banghead::banghead::banghead:

Jag föder ju uppsällskapsras just nu och har väl haft tur som bara haft en sugen valpintressent som varit mer ute efter docka än hund, men kan bara föreställa mig hur noga jag behövt fråga ut såna som velat köpa om jag haft arbetande ras. För vissa spelar det verkligen ingen roll vad man säger till dem om ursprung, drifter, aktiveringsbehov etc, för de går bara efter eget huvud ändå. Är som att hälla vatten på en gås.
Har försökt vara tydlig med aktiveringsbehov och motion på hemsidan för att slippa sitta och neka folk som hör av sig. Har nekat en. En man på 80+ och som verkade urskröpplig. Tipsade honom om en exteriörkennel ist som ständigt ropar ut på olika fb-grupper att deras hundar är såååå trevliga sällskapshundar,

Jag vill gärna se några bevis på att det är allmänt vedertaget hos enkelmerle(hundar med stor vit ubredning är en annan femma). Jag känner inte till någon som helst forskning som visar på syn- och hörselproblem hos enkelmerle.
Att det inte föds merle i prestationsavlade kullar är ju något helt annat än det vi diskuterar. Ser man bara till färg är jag faktiskt skeptisk till sobel hos korthårscollie av precis samma anledning men det har ju inte med färgen i sig att göra, bara att den är ovanlig i linjer som avlas för arbetsegenskaper.
Du som är duktig på att grotta, det var en C uppsats från SLU som låg ute på nätet i flera år, den hade gott om referenser som jag läste några av. kvinnlig författare med -son namn.

Men hallå, skojar du eller? Det finns inget uppenbart alls i ditt resonemang. Jag har varit på varenda aktiv kennelhemsida för Australian Shepherd och det fullkomligt kryllar av arbetande merle-hundar. Bara min tös kommer från en kull varav 7 av 9 valpar är merle, från rediga vall- och brukslinjer med fina meriter och hälsoresultat.

Visst finns det många merle i skitavel, precis som med alla andra "häftiga" färger, men att säga att merlefärg är "rätt säkert tecken" på skitavel? Det är både orättvist mot alla duktiga uppfödare och ett rätt säkert tecken på bristande kunskap!

Du som är duktig på att grotta, det var en C uppsats från SLU som låg ute på nätet i flera år, den hade gott om referenser som jag läste några av. kvinnlig författare med -son namn.

Jag har letat, annars skulle jag inte fråga. Jag har hittat en studie men där kunde man i slutsatsen inte koppla ökad risk för dövhet till (enkel)merle-anlaget eftersom hundarna i fråga även hade anlag för piebald och alltså stora vita fält. Ingen collie som var enkelmerle i den undersökningen hade någon form av dövhet.

Men hallå, skojar du eller? Det finns inget uppenbart alls i ditt resonemang. Jag har varit på varenda aktiv kennelhemsida för Australian Shepherd och det fullkomligt kryllar av arbetande merle-hundar. Bara min tös kommer från en kull varav 7 av 9 valpar är merle, från rediga vall- och brukslinjer med fina meriter och hälsoresultat.

Visst finns det många merle i skitavel, precis som med alla andra "häftiga" färger, men att säga att merlefärg är "rätt säkert tecken" på skitavel? Det är både orättvist mot alla duktiga uppfödare och ett rätt säkert tecken på bristande kunskap!

Fast @Migo har inte Aussie, det är mycket möjligt att det ser annorlunda ut i rasen som hon har. Tyvärr är det ju så att i vissa raser så är en del populära färger en varningsflagga för utseendeavel.

Jag pratar om arbetande vallhundar. Dvs inte "hundar av vallhundsras", utan vallhundar. I sverige finns mig veterligen inga aussies med "rediga vallningsmeriter".

Jag har letat, annars skulle jag inte fråga. Jag har hittat en studie men där kunde man i slutsatsen inte koppla ökad risk för dövhet till (enkel)merle-anlaget eftersom hundarna i fråga även hade anlag för piebald och alltså stora vita fält. Ingen collie som var enkelmerle i den undersökningen hade någon form av dövhet.

Intressant, jag har inte läst studier utan nöjt mig med det jag hört. Det finns så många skäl att inte välja merlefärgad BC att det ändå aldrig skulle bli aktuellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 346
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar