Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag har pratat med dalmatineruppfödare ang att köpa valp så har en av de första frågorna jag fått varit om jag vill ha en brun eller en svart. Även jag frågar potentiella valpköpare om dom vill ha en svart eller en brun. För mig är det inget konstigt att man föredrar en viss färg. Dock så är ju min ras uteslutande sällskapshundar, jag förstår om man söker tex en arbetshund att färgen är oviktig.

Händer att folk har önskemål om färg hos oss med (hittills har det varit grå de isf velat ha)
Jag noterar att de har önskemål om färg men det tillgodoses bara om valet står mellan lika lämpliga valpar.
Om någon skulle kontakta oss med enbart önskemål om utseende och inte nämna egenskaper alls skulle jag tacka för intresset men avböja. Ser ofta den typen av köpare på olika forum efterlysa tex svart schäfer, långhårig schäfer utan mer krav än så. Då är man inte speciellt intresserad av att få rätt individ.

Lite OT, men nu har jag mejlat med Svenska Australian Shepherdklubben om det här med defekter hos hundar med en enkel uppsättning av merle-genen.

Enligt dem finns det inga belägg för att hundar av enkel merle skulle ha några defekter.
Just rasklubben är väl de minst tillförlitliga att fråga.

Jag har ingenstans skrivit att alla enkelmerle har defekter, däremot att de har det i större grad än random hundar, t ex grunda ögonhålor.

Varför skulle de nödvändigtvis vara det? Nu vet jag ingenting om rasklubben för aussie, men min information om att blue merle oftare har CRD än andra färger hos collie har jag fått just från den dåvarande statistikansvariga hos collieklubben. Jag är övertygad om att det finns fler rasklubbar som är öppna med defekter och gärna delar med sig av fakta som de har.

Jag har ingenstans skrivit att alla enkelmerle har defekter, däremot att de har det i större grad än random hundar, t ex grunda ögonhålor.
Det tycker inte jag. De är väldigt öppna med vilka problem som finns i rasen och passade dessutom på att varna mig för farorna med dubbelmerle. Visst, det visste jag redan om, men det ger mig en bra känsla av att de verkligen bryr sig.

Sen mejlar jag gärna med någon som forskat om detta med merle-defekter, men jag kan ju inte hitta någon.

Den här stackars (ärliga) hundägaren visste uppenbarligen inte vad den gav sig in på. Hur den som födde upp hunden tänkte kan man undra:

Nu ger jag upp och läget är akut ... kastrerad hanhund på 2 år med jäkligt mycket energi och trots. Blandras mellan portugisisk vatten hund och rottweiler. Då jag inte längre hinner med att ge han den tiden han behöver med träning och det han förtjänar så väljer jag att omplacera honom.

Hunden är van vid barn men säljaren rekommenderar att köparen inte har barn eftersom all tid behöver läggas på hunden. Hunden är snäll men behöver en ledare som kan styra upp lite var stans.

Den är förstås otroligt söt ....

Ja precis! De är ju inte helt ovanliga, Lasse har två syskon som är fluff (som vi kallar dom). De gick förstås till de som inte ville ställa ut eller avla. Jag förstår att man tycker de ser väldigt gulliga ut, men det är ju en väldigt ofunktionell päls och jag har sett flera som rakat ner sina fluffar.

Rakade fluffar måste ju se för hemskt ut?! :nailbiting: Fast nu kanske jag tänker på extremt kortrakad päls, men ändå... Har ju själv en fluff (enda ur kullen) som vi blev med just för att vi inte var intresserade av avel/utställning (och han råkar ju vara Blue Merle också så han är tydligen verkligt kontroversiell ;)). Tycker inte fluffet ger så mycket extra jobb men jag gillar ju att pyssla med pälsen. Hursomhelst bör man ju såklart inte avla fram fluffar, förhoppningsvis blir det inte en trend att syssla med sån avel, även om efterfrågan tydligen verkar finnas :cautious:. Folk vet inte vad dom vill ha, det ser sött ut med fluff med sedan är det jobbigt att sköta och så slutar det med en rakad fluff.

Och när jag kommit så långt har jag ingen aning om vad en hårddisk är eller hur den ser ut.
Vid något tillfälle så ska jag lämna in den o be dom tömma den på bilder och dokument (stamtavlor bla)
Haha det är som när min brors v70 dog. Ringer min sambo och han säger: ta något långt och knacka på startmotorn. Okej tänker jag och lägger på, sen plockar jag fram telefonen igen för att googla mig fram till varfasen startmotorn satt :D:D

Varför skulle de nödvändigtvis vara det? Nu vet jag ingenting om rasklubben för aussie, men min information om att blue merle oftare har CRD än andra färger hos collie har jag fått just från den dåvarande statistikansvariga hos collieklubben. Jag är övertygad om att det finns fler rasklubbar som är öppna med defekter och gärna delar med sig av fakta som de har.
Mops ordern skriver på en av sina sidor att "Mopsen är en frisk ras" :angel::(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 343
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar