Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rakade fluffar måste ju se för hemskt ut?! :nailbiting: Fast nu kanske jag tänker på extremt kortrakad päls, men ändå... Har ju själv en fluff (enda ur kullen) som vi blev med just för att vi inte var intresserade av avel/utställning (och han råkar ju vara Blue Merle också så han är tydligen verkligt kontroversiell ;)). Tycker inte fluffet ger så mycket extra jobb men jag gillar ju att pyssla med pälsen. Hursomhelst bör man ju såklart inte avla fram fluffar, förhoppningsvis blir det inte en trend att syssla med sån avel, även om efterfrågan tydligen verkar finnas :cautious:. Folk vet inte vad dom vill ha, det ser sött ut med fluff med sedan är det jobbigt att sköta och så slutar det med en rakad fluff.
Kan säga att han ser rätt rolig ut när han är nyrakad :rofl:

Jag undrar hur folk som vill ha merle valpar ställer sig till merle valpar som inte har blåa ögon... Är det samma craze för dessa eller måste de ha just blåa ögon för att de ska vara något att ha?

Apropå diskussionen om att merle kan innebära defekter så har jag några gånger stött på påståendet att blå/grå hundar ska bara sjuka eller ha någon defekt. Det är nog främst på fralla-forum jag har läst det, som jag förstår det är färgen inte tillåten där?

Är det nån som vet om det stämmer och om det gäller för fler raser? Jag har funderat lite på om det är liknande problemen hästar med silveranlag kan få.

Apropå diskussionen om att merle kan innebära defekter så har jag några gånger stött på påståendet att blå/grå hundar ska bara sjuka eller ha någon defekt. Det är nog främst på fralla-forum jag har läst det, som jag förstår det är färgen inte tillåten där?

Är det nån som vet om det stämmer och om det gäller för fler raser? Jag har funderat lite på om det är liknande problemen hästar med silveranlag kan få.
Ja, vet inte om det är alla blåa anlag men blåa dobermans blir sjuka, men weimaraner är ju blå/lila och de blir inte sjuka. Sen finns det ju gray genen (alltså motsvarigheten till skimmel på hästar) som gör att hundarna ser blå ut, i alla fall ett tag. Silveranlaget på hästar är och andra sidan lite mer som merle, både merle och silver syns bara på genetiskt svarta hundar/hästar.

....
Mitt krav på collie var merle UTAN fiskögon,för dom är :yuck:

Jag tycker faktiskt blue merle collies ser rätt "vattniga" ut överlag. Väldigt tråkig blå färg och inga övergångar så att säga. Så med andra ord, blue merle Collie tycker inte jag är snyggt. :o

Här finns iallafall lite läsning angående dubbel- resp. enkelmerle och dövhet. Kanske finns nyare forskning som visar annat.
http://www.lsu.edu/deafness/StrainMerleJVIM2009.pdf
Okej jag orkar inte läsa hela, men det verkar ju som att tidigare undersökningar ska tas med en nypa salt, och även i denna undersökning kan resultaten vara missvisande då de inte verkar veta hur nära besläktade hundarna är, plus att nästan alla hundarna är Texas och Louisiana och det bara är 153 hundar med i studien.

Men enligt den här verkar det ju mer "riskfullt" att avla på Dalmatiner än att avla på merle-hundar när det kommer till hörseldefekter.

Och visst var det väl så att Harlekin inte är en godkänd färg för pudel (för det står väl tidigare i just den här tråden? :D )

Så visst kan en väl tänka sig att en uppfödare borde nämna det i sin annons där hen skriver ut vilja färger de har på valparna?

Och visst var det väl så att Harlekin inte är en godkänd färg för pudel (för det står väl tidigare i just den här tråden? :D )

Så visst kan en väl tänka sig att en uppfödare borde nämna det i sin annons där hen skriver ut vilja färger de har på valparna?
Harlekin är inte gk i Sverige ,dom är utställningsbara i flera EU länder.

Fortsätter min räd på Bloclet och häpnar över en annons angående korsningen Wachtel/Labbe/Golden.

Några utdrag ur annonsen
Då mamman saknar intresse för att vara duglig i jakt då hon mer är som en gårdshund, gillar att ligga ute och ha koll på vad som händer, säger till om nåt händer, annars tyst, lugn nästan lat och bekväm, men har skärpa om räv, lo eller annan vittring dyker upp som inte gillas alls.

Detta är valpar för sällskap i första hand men för den jakt kunniga finns egenskaperna om man vill ta fram dem.

Far . Wachtel hund Chokladbrun .
Används i Jakt vildsvin men även älg . Däremellan gärna i soffläge.

Mor. Mestadels Labrador m Golden R -
(Labrador av den smidigare/högre typen så kallad Jaktlabbe.)Alltså inte utställningstypen.

Det är alltså valpar som säljs som sällskapshundar?! Jag tycker det låter som om de kan ha rätt rejäl jaktlust :crazy: och kräver nog kanske lite mer än en sällskapshund?!

Nu har jag missat vad du föder upp om du sagt det, får man veta?:)/.../
Jag tror att de som ska pruta nån tusenlapp eller dylikt på köpepriset (om det är normalt förstås) bör man ju kunna räkna bort direkt. Som jag ser det är ju själva köpesumman ändå en ganska liten del av vad hunden totalt kommer kosta. Har man råd med försäkring, vetkostnader, mat, utrustning i framtiden....så ska man kunna spara ihop till hela köpasumman också.

Föder upp chihuahua men har mest pysslat med polarhundar och Leonberger innan :)
Tänker som du med prutare. Jag är villig att sänka för defekter och generös med detta, och har sålt extremt billigt till rätt familj (vuxen omplacering, champion och allt, för 2500 kr- symbolisk summa så att säga), MEN prutare går direkt bort. Värdesätter man inte mina hundar, och framförallt kommer med kassa argument om varför det ska sänkas som att man själv har dålig ekonomi eller att hunden har tråkig färg eller what not, då kan man leta vidare..

På chihuahua har blå kopplats samman med större risk för alopeci (håravfall). Absolut inte alla som blir sjuka och fritt fram att avla på.

Fortsätter min räd på Bloclet och häpnar över en annons angående korsningen Wachtel/Labbe/Golden.

Det är alltså valpar som säljs som sällskapshundar?! Jag tycker det låter som om de kan ha rätt rejäl jaktlust :crazy: och kräver nog kanske lite mer än en sällskapshund?!

Låter mycket underligt att göra den kombon om man vill få fram sällskapshundar. Och vadå "ta fram"? Som om jaktinstinkt/aktiveringsbehov ligger o sover tills ägaren en dag vill göra nåt av det..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 343
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar