Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste någonstans om just detta när jag försökte få reda på varför folk är så emot den blå färgen hos hundar. Kom fram till att det tydligen är en specifik sorts blå färg-gen som orsakar dilution alopecia. Den genen är dessutom dominant, och skulle således kunna avlas bort helt och hållet.
Kommer inte alls ihåg vart jag läste det.
Många uppf färgtestar sina hundar så att de inte är bärare av dilute genen, iaf så att bara den ena gör det så man slipper få blå valpar.

Dobermann har Colour dilution alopecia (även kallat Blue Doberman Syndrome), som hänger ihop med dilutefärgen. Vad jag fått höra av äldre uppfödare är det anledningen till att färgen inte längre är godkänd.

Stämmer, 1 hårstrå /kvadratcentimeter när dom kommer upp i ålder var vanligt.

Appropå frallorna från Skåne på Blocket så verkar det som de hamnar för besiktning hos olika veterinärer redan chipmärkta "hos annan klinik". Chipet går inte att koppla till något land.
En veterinär har tagit kontakt med länsstyrelse, jordbruksverket och tullverket. Ingen av dem kan tydligen göra något av olika anledningar.
Är bara att konstatera att vår lagstiftning är för vek!!!
Det kunde jag talat om för er som ville anmäla,tro mig jag har försökt förut och då med en bevisning som håller tom i rätten, länstyrelsen i huvudstaden sket i det,det gjorde även skk och reggade den serbiska hunden (som hade ungerskt pass)

Jag kanske skulle ha förklarat att i Sverige får en sådan färg en spark i baken här men kan få meriter i andra länder :) Men då dom flesta här inne är kunniga så tog jag förgivet att man förstod det :o
Inte jag :D Men så ställer jag heller typ aldrig ut och om jag hade ställt ut officiellt så hade färgen iaf inte varit ett problem (det bekväma med att ha en ras som iaf bara har "nyanser" av samma färg :up: :D)

Hur som, det var ett bra svar oavsett!

Fortsätter min räd på Bloclet och häpnar över en annons angående korsningen Wachtel/Labbe/Golden.

Några utdrag ur annonsen
Då mamman saknar intresse för att vara duglig i jakt då hon mer är som en gårdshund, gillar att ligga ute och ha koll på vad som händer, säger till om nåt händer, annars tyst, lugn nästan lat och bekväm, men har skärpa om räv, lo eller annan vittring dyker upp som inte gillas alls.

Detta är valpar för sällskap i första hand men för den jakt kunniga finns egenskaperna om man vill ta fram dem.

Far . Wachtel hund Chokladbrun .
Används i Jakt vildsvin men även älg . Däremellan gärna i soffläge.

Mor. Mestadels Labrador m Golden R -
(Labrador av den smidigare/högre typen så kallad Jaktlabbe.)Alltså inte utställningstypen.

Det är alltså valpar som säljs som sällskapshundar?! Jag tycker det låter som om de kan ha rätt rejäl jaktlust :crazy: och kräver nog kanske lite mer än en sällskapshund?!
Någon som formulerar sig så illa skulle jag inte ens köpa världens mest meriterade hund av. :o

Ah du tänker att en hund blir vad en stavar det till? Så i det fallet hade det tex varit en ny ras och då vet du ju inte riktigt vad du får?!
Nej, jag är bara så inkrökt att jag tänker att kan de inte ens stava till rasen, så ...

Fast jag såg något rörande för ett tag sen, det var en omplaceringsannons i morgontidningen. Två snälla åttaåriga småhundar som sökte nya hem pga att både matte och husse fått obotliga sjukdomar. Den ena har jag för mig var ett fluff, den andre en "georgieterrier". Förmodligen yorkie.

Och jag såg framför mig två sjuka gamlingar med högt älskade hundar som de nu skulle tvingas lämna bort. :(

"Unika Chihuahuavalpar 2 gumminakna tikar
Nu finns det att tinga 4 st superfina, supersöta valpar. De föddes den 2 juni och är nu 6 veckor gamla. De säljes när de blivit 8 veckor, den 28 juli. 3 av dem är nakna och 1 har päls. Både mamman och pappan är helt nakna och är 50% chihuahua och 50% kinesisk nakenhund."

Tänker knappt ens nämna hur illa jag tycker om ordet "gumminakna"...
Förresten, varför är det något i bakhuvudet på mig som säger att man inte bör para nakenxnaken?

"Fantastiska franska bulldog valpar
...Dom är renrasiga fransk bulldog valpar men utan stamtavla, därav priset. "

Priset är förövrigt 13.500 för dessa blandrashundar med streck till näsborrar..

.... Och nu ser jag en "miniaussie" på blocket också. Skrev faktiskt ett meddelande till dem att de bör förtydliga att hunden kommer räknas som blandras :rage: Jag har en vän som äger två, köpta i tron att de kunde registreras som vanliga Aussies.

Nu finns det att tinga 4 st superfina, supersöta valpar. De föddes den 2 juni och är nu 6 veckor gamla. De säljes när de blivit 8 veckor, den 28 juli. 3 av dem är nakna och 1 har päls. Både mamman och pappan är helt nakna och är 50% chihuahua och 50% kinesisk nakenhund."

Förresten, varför är det något i bakhuvudet på mig som säger att man inte bör para nakenxnaken?

.... Och nu ser jag en "miniaussie" på blocket också. Skrev faktiskt ett meddelande till dem att de bör förtydliga att hunden kommer räknas som blandras :rage: Jag har en vän som äger två, köpta i tron att de kunde registreras som vanliga Aussies.
Vill jag ens veta vad gumminakna betyder? :confused:

Det är fantastiskt hur det först står chihuahua, sen läser man nakna (och då såg åtminstone jag ut såhär ---> O_o ).
Sen står det att föräldrarna är blandraser. Hade de kunnat hade de väl skrivit det i småååå bokstäver så man behövt förstoringsglas för att kunna läsa :angel:

Går utmärkt att para naken x naken, några valpar dör - men de gör det i cellstadiet, innan de ens har blivit valpar. Däremot blir det ju typ 25% homozygota döda, 50% nakna och 25% pälsade. Så egentligen är det ju bara bra att de blandrasavlat på två nakna, då har de färre valpar att tjäna pengar på. Även om det allra bästa hade varit att låta bli.

Går utmärkt att para naken x naken, några valpar dör - men de gör det i cellstadiet, innan de ens har blivit valpar. Däremot blir det ju typ 25% homozygota döda, 50% nakna och 25% pälsade. Så egentligen är det ju bara bra att de blandrasavlat på två nakna, då har de färre valpar att tjäna pengar på. Även om det allra bästa hade varit att låta bli.
Jahaaa, det är så det står till... Känns ju inte jättekul rent spontant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 343
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar