Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Föder upp chihuahua men har mest pysslat med polarhundar och Leonberger innan :)
Tänker som du med prutare. Jag är villig att sänka för defekter och generös med detta, och har sålt extremt billigt till rätt familj (vuxen omplacering, champion och allt, för 2500 kr- symbolisk summa så att säga), MEN prutare går direkt bort. Värdesätter man inte mina hundar, och framförallt kommer med kassa argument om varför det ska sänkas som att man själv har dålig ekonomi eller att hunden har tråkig färg eller what not, då kan man leta vidare..

Ja... för en omplacering såsom du säger är det ju en annan sak tycker jag. Nog för att det vore helt okej att ta fullpris där med ibland tycker jag, men det är ju mer av en individuell bedömning som kan bero på en rad omständigheter..

Ska jag vara ärlig har jag inte ens frågat uppfödaren om pris på den valp jag nu hoppas att kunna köpa. Men jag förutsätter att de tar ~samma pris som alla andra seriösa uppfödare av rasen i fråga, eftersom de är seriösa. Och det priset har jag full koll på, så inte mycket att snacka om.

Rakade fluffar måste ju se för hemskt ut?! :nailbiting: Fast nu kanske jag tänker på extremt kortrakad päls, men ändå... Har ju själv en fluff (enda ur kullen) som vi blev med just för att vi inte var intresserade av avel/utställning (och han råkar ju vara Blue Merle också så han är tydligen verkligt kontroversiell ;)). Tycker inte fluffet ger så mycket extra jobb men jag gillar ju att pyssla med pälsen. Hursomhelst bör man ju såklart inte avla fram fluffar, förhoppningsvis blir det inte en trend att syssla med sån avel, även om efterfrågan tydligen verkar finnas :cautious:. Folk vet inte vad dom vill ha, det ser sött ut med fluff med sedan är det jobbigt att sköta och så slutar det med en rakad fluff.

Äsch, inte är din lilla kille kontroversiell! :) Det föds fluffar och det föds blue merle, så är det ju. Jag bara menar att jag sett en tydlig (och lite oroväckande) stor förfrågan när det gäller just dessa ting. Jag hoppas dock att de flesta uppfödare håller pall och inte viker sig för vad som råkar bli "inne". Än så länge är det dessutom Pembroke som verkar öka mest i intresse i Sverige och de finns ju inte ens i blue merle (men det har det förstås frågats om! ;)).

Problemet med fluffar är att pälsen ofta blir väldigt opraktisk. Full med underull och dessutom lång, majoriteten av de fluffar som rakas lider tyvärr mycket i sommarvärmen.

Apropå diskussionen om att merle kan innebära defekter så har jag några gånger stött på påståendet att blå/grå hundar ska bara sjuka eller ha någon defekt. Det är nog främst på fralla-forum jag har läst det, som jag förstår det är färgen inte tillåten där?

Är det nån som vet om det stämmer och om det gäller för fler raser? Jag har funderat lite på om det är liknande problemen hästar med silveranlag kan få.
Dobermann har Colour dilution alopecia (även kallat Blue Doberman Syndrome), som hänger ihop med dilutefärgen. Vad jag fått höra av äldre uppfödare är det anledningen till att färgen inte längre är godkänd.

Harlekin är inte gk i Sverige ,dom är utställningsbara i flera EU länder.
Numera finns det en organisation i sverige som anordnar utställningar (minns inte namnet) där flerfärgade pudlar är godkända.
Det finns iaf en harlekinpudel som går på vanliga skk-utställningar, som jag fattar det får de poäng osv, men kan inte vinna eller så pga färgen.

Numera finns det en organisation i sverige som anordnar utställningar (minns inte namnet) där flerfärgade pudlar är godkända.
Det finns iaf en harlekinpudel som går på vanliga skk-utställningar, som jag fattar det får de poäng osv, men kan inte vinna eller så pga färgen.

"Poäng"?

Appropå frallorna från Skåne på Blocket så verkar det som de hamnar för besiktning hos olika veterinärer redan chipmärkta "hos annan klinik". Chipet går inte att koppla till något land.
En veterinär har tagit kontakt med länsstyrelse, jordbruksverket och tullverket. Ingen av dem kan tydligen göra något av olika anledningar.
Är bara att konstatera att vår lagstiftning är för vek!!!

Ja det verkar finnas hos ett flertal raser, jag är dock bara insatt i dobbisen.

Dobermann är den ras där det är absolut vanligast med colour dilution alopecia bland djur med blekanlag, det förekommer bland andra raser också men frekvensen varierar. Man skulle kunna säga att blå färg antingen kan komma av ett "sjukt" anlag, vilket är vanligast hos dobermann, eller ett normalt blekanlag, som hos weimaraner.

Dobermann har Colour dilution alopecia (även kallat Blue Doberman Syndrome), som hänger ihop med dilutefärgen. Vad jag fått höra av äldre uppfödare är det anledningen till att färgen inte längre är godkänd.

Jag läste någonstans om just detta när jag försökte få reda på varför folk är så emot den blå färgen hos hundar. Kom fram till att det tydligen är en specifik sorts blå färg-gen som orsakar dilution alopecia. Den genen är dessutom dominant, och skulle således kunna avlas bort helt och hållet.
Kommer inte alls ihåg vart jag läste det.

Appropå frallorna från Skåne på Blocket så verkar det som de hamnar för besiktning hos olika veterinärer redan chipmärkta "hos annan klinik". Chipet går inte att koppla till något land.
En veterinär har tagit kontakt med länsstyrelse, jordbruksverket och tullverket. Ingen av dem kan tydligen göra något av olika anledningar.

Fy tusan!

Utvecklingen går fortare än vår lagstiftning hinner med och polis och myndigheter har redan fullt upp med nuvarande soppa och avgående poliser. De fyller inte ens platserna på polishögskolan längre så det håller på bli fritt fram att smuggla hej vilt nu, ingen som hinner eller orkar leta smuggelhundar. :(

Jag läste någonstans om just detta när jag försökte få reda på varför folk är så emot den blå färgen hos hundar. Kom fram till att det tydligen är en specifik sorts blå färg-gen som orsakar dilution alopecia. Den genen är dessutom dominant, och skulle således kunna avlas bort helt och hållet.
Kommer inte alls ihåg vart jag läste det.

Jag vet inte om man konstaterat att det är just en muterad form av blå färg som är orsaken, men oavsett så verkar det ju fungera ungefär på det viset med tanke på att blå färg i princip är likställt med CDA i vissa raser medan det inte är en färg som påverkar hälsan i andra. Man tror att den sjuka blå genen i så fall är dominant över den friska. Vad gäller dobermann, där sjukdomen är så utbredd, känns det onödigt att ens försöka avla bort sjukdomen; blå är inte en godkänd färg och dessutom är majoriteten av de blå hundarna även bärare av sjukdomsanlaget.

Jag vet inte om man konstaterat att det är just en muterad form av blå färg som är orsaken, men oavsett så verkar det ju fungera ungefär på det viset med tanke på att blå färg i princip är likställt med CDA i vissa raser medan det inte är en färg som påverkar hälsan i andra. Man tror att den sjuka blå genen i så fall är dominant över den friska. Vad gäller dobermann, där sjukdomen är så utbredd, känns det onödigt att ens försöka avla bort sjukdomen; blå är inte en godkänd färg och dessutom är majoriteten av de blå hundarna även bärare av sjukdomsanlaget.
Jag är bara glad över att den sjuka blå genen är dominant och därför kan avlas bort relativt lätt. Hade den inte varit det hade det ju varit näst intill omöjligt.. Man ska väl inte avla på blå i Dobermann, de har ju tillräckligt att dras med i sjukdomsväg.

Jag älskar ju blå och silver hos hund, och är glad att blå inte = sjuk.

Och visst var det väl så att Harlekin inte är en godkänd färg för pudel (för det står väl tidigare i just den här tråden? :D )

Så visst kan en väl tänka sig att en uppfödare borde nämna det i sin annons där hen skriver ut vilja färger de har på valparna?
Nej harlekin är inte godkänd i Sverige, däremot reggas dom i skk som vanligt :) Ligger en harlekin kull på blocket??

Siffror, bedömning.. jag vet inte vad det kallas, håller inte på med utställning. De är med och blir inte utkastade. Förstod det som att hunden bedöms som vanligt med typ nolla eller något på färgen.

Så funkar det inte. :) På utställning görs en helhetsbedömning, man har inte någon form av poängsystem för hundens exteriör. Hundar med diskvalificerande fel får just också den bedömningen, disqualified, och får inte fortsätta sin medverkan (tror man sa en nolla förr när systemet gick från 1-3, men siffran är som sagt fortfarande en helhetsbedömning). Men de får fortfarande kritiklapp, som de andra medverkande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 343
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar