Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad sägs om oreggade kanin/dvärgtaxar i annorlunda färger för 16.000 kr :nailbiting: Finns det verkligen någon dum en som betalar det ??? Man får med ett släktträd....
Hon säljer oreggade italienska vinthundar för mellan 16-18000.... Skrämmande att hon får alla sålda, för hon har ibland över 5 kullar per år

Ang att ha ont min hund har ont och hon haltar inte ens.
Men jag märker det på henne.
Nu är hon ju under behandling men hjälper inte den får hon somna.
Gamla tanten är värd ett bra slut.

Detta kanske inte är "oseriös" avel alls.. Men jag bara har svårt att känna att det är hälsosamt att valpar ser ut som såna här små bodybuilders. Att priset för dem är 20k styck gör också att det känns som en motivation till aveln mer än andra faktorer.

Edit: Jag vill inte klanka ner på en ras förstås och ni får gärna rätta mig om jag är helt fel ute. Men... BULLY XL?

7hFIgGu.jpg

IO6c69J.jpg

De ser vanligtvis fruktansvärda ut som vuxna, och det är ju ingen riktig ras utan snarare en designmix för att få fram "muskelhundar". Jag har sett några nättare varianter men vissa ser alldeles grodlika ut och kan knappast undvika att dra på sig slitageskador när de börjar bli äldre med tanke på kroppsformen. Blä.

Hon säljer oreggade italienska vinthundar för mellan 16-18000.... Skrämmande att hon får alla sålda, för hon har ibland över 5 kullar per år

Det tog faktiskt ganska länge innan jag fattade att deras valpar inte var reggade :o (jag får italiensk vinthund-attacker då och då och kollar runt), jag hoppas köparna är smartare än jag och inte tror det. Priset angav i mina ögon att de defintivt var registrerade. (För egen del hade det aldrig gått så långt som till köp eftersom jag har klippkort på SKK Hunddata, så förr eller senare hade jag börjat söka.)

De ser vanligtvis fruktansvärda ut som vuxna, och det är ju ingen riktig ras utan snarare en designmix för att få fram "muskelhundar". Jag har sett några nättare varianter men vissa ser alldeles grodlika ut och kan knappast undvika att dra på sig slitageskador när de börjar bli äldre med tanke på kroppsformen. Blä.

De nättare varianterna är väl helt enkelt amerikanska bulldogs? Ja det är ju uppenbart iaf vad de är ute efter, tycker jag.

Det tog faktiskt ganska länge innan jag fattade att deras valpar inte var reggade :o (jag får italiensk vinthund-attacker då och då och kollar runt), jag hoppas köparna är smartare än jag och inte tror det. Priset angav i mina ögon att de defintivt var registrerade. (För egen del hade det aldrig gått så långt som till köp eftersom jag har klippkort på SKK Hunddata, så förr eller senare hade jag börjat söka.)

Uppfödaren till de italienarna var med i SKK förut, minns inte om hon självmant slutade vara medlem eller om hon blev utsparkad, oavsett anledning så fortsätter hon dock att föda upp nu och tar samma priser som när hundarna var reggade. Det föds extremt(!) mycket valpar där och inte är de speciellt rastypiska heller, men ja, uppfödaren lär tjäna en del pengar på det åtminstone :cool:

Hon skriver ju ingenstans att dom inte är reggade, bara att hon säljer enbart till sällskap och inte utställning.

Uppfödaren till de italienarna var med i SKK förut, minns inte om hon självmant slutade vara medlem eller om hon blev utsparkad, oavsett anledning så fortsätter hon dock att föda upp nu och tar samma priser som när hundarna var reggade. Det föds extremt(!) mycket valpar där och inte är de speciellt rastypiska heller, men ja, uppfödaren lär tjäna en del pengar på det åtminstone :cool:

Jaså!!

Det var alltså förra året eller något liknande som hon slutade regga hundarna i SKK, så det går att hitta mängder av hundar från kenneln på hunddata. Har en bekant med hund därifrån som höll mig uppdaterad om vad som hände ett tag, men mitt minne är inte tillräckligt bra för att jag ska våga skriva något helt säkert här. För den som vill luska lite i det hela så finns det ju mycket att läsa ändå just med tanke på SKK.

Det var alltså förra året eller något liknande som hon slutade regga hundarna i SKK, så det går att hitta mängder av hundar från kenneln på hunddata. Har en bekant med hund därifrån som höll mig uppdaterad om vad som hände ett tag, men mitt minne är inte tillräckligt bra för att jag ska våga skriva något helt säkert här. För den som vill luska lite i det hela så finns det ju mycket att läsa ändå just med tanke på SKK.

Jaha, så nyligt! Okej, bra tips till en regnig dag. ;)

När denna bilden läggs in och folk skyller på att hunden drar i kopplet och ser annorlunda ut när den rör sig fritt eller står fritt. För det första har hunden inte hög belastning i kopplet, då skulle den dra med huvudet neråt, inte uppåt.
När man då frågar hur man kan bedöma hunden om den på utställning inte visar sig så som den ser ut och VAD man då bedömer om inte just exteriör och gångarter så får man inget svar mer än att man ska fråga domare..

Sen blir folk upprörda över att man jämför med varg. Det är ju ganska logiskt? Båda två är ju hunddjur som ska ha en snål, markbunden och energisnål trav (hur viktigt det nu än är för dagens schäfer men men). Men även om man INTE jämför med varg så ser man väl själv att alldeles för många hundar på utställning rör sig med höga framben och väldigt vinklade bakben. Det är ju tvärtom väldigt energikrävande.
Sen läggs det upp bilder på inte alls lika extrema hundar av utställningslinjer. Jaha? Men det är ju INTE DOM men diskuterar utan extremerna..

13307203_1064689463619202_5593488322262996260_n.jpg

Såhär stor det i RS angående rygglinje och gångarter:
"Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning
och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det
lätt sluttande korset."
Och
"Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och konsekvensen
är försämrad arbetskapacitet. Korrekta kroppsproportioner och vinklar resulterar i marknära, långsträckta, vägvinnande rörelser som ger intryck av arbetsbesparande drivkraft."

Alltså va? Vilka utställningsschäfrar rör sig och ser ut enligt RS? Det är ju helt ologiskt!

Sorry för långt, argt och virrigt inlägg :angel:

När denna bilden läggs in och folk skyller på att hunden drar i kopplet och ser annorlunda ut när den rör sig fritt eller står fritt. För det första har hunden inte hög belastning i kopplet, då skulle den dra med huvudet neråt, inte uppåt.
När man då frågar hur man kan bedöma hunden om den på utställning inte visar sig så som den ser ut och VAD man då bedömer om inte just exteriör och gångarter så får man inget svar mer än att man ska fråga domare..

Sen blir folk upprörda över att man jämför med varg. Det är ju ganska logiskt? Båda två är ju hunddjur som ska ha en snål, markbunden och energisnål trav (hur viktigt det nu än är för dagens schäfer men men). Men även om man INTE jämför med varg så ser man väl själv att alldeles för många hundar på utställning rör sig med höga framben och väldigt vinklade bakben. Det är ju tvärtom väldigt energikrävande.
Sen läggs det upp bilder på inte alls lika extrema hundar av utställningslinjer. Jaha? Men det är ju INTE DOM men diskuterar utan extremerna..

lätt sluttande korset."
Och
"Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och konsekvensen
är försämrad arbetskapacitet. Korrekta kroppsproportioner och vinklar resulterar i marknära, långsträckta, vägvinnande rörelser som ger intryck av arbetsbesparande drivkraft."

Alltså va? Vilka utställningsschäfrar rör sig och ser ut enligt RS? Det är ju helt ologiskt!

:bow:

Obs. När mina drar mycket i koppel blir hela hunden låg...liksom sänkt...lite platt. Inte bara låg bak.

Förresten....ska inte utställningshundar trava snyggt i ringen....inte dra runt husse/matte :angel:

lätt sluttande korset."
Och

Men det ser ni väl att den drar väääldigt i kopplet.:p

Sen att huvudet är uppe i molnen kanske beror på bakkärran som inte har kraft nog att trycka på så huvudet skulle hamna lågt i naturlig dragställning är en annan sak:meh::arghh::banghead:

:bow:

Obs. När mina drar mycket i koppel blir hela hunden låg...liksom sänkt...lite platt. Inte bara låg bak.

Förresten....ska inte utställningshundar trava snyggt i ringen....inte dra runt husse/matte :angel:

Och jag förstår bara inte resonemanget..
"Men hundarna ser inte ut så egentligen, de bara ställs speciellt. De springer inte sådär egentligen, de bara drar i kopplet."
Men va? Varför ställer man hunden på ett sätt som INTE visar hur den ser ut? Varför låter man hunden springa som gör att den ser helt annorlunda ut? Är det inte det utställning går ut på? Att bedöma rörelser och exteriör :crazy::confused::banghead::turd:

Och sen när det i ena andetaget så är exteriörare och bruksare inte alls olika och i nästa så kallas bruksare fula eller otypiska..
Kan dom inte bestämma sig?

Sååå mycket motsägelser och huvudet i sanden att jag blir snurrig. Inga svar får man heller. För det finns ju inga, såklart. Eller jo, det är snyggt. :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 346
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar