Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag förstår bara inte resonemanget..
"Men hundarna ser inte ut så egentligen, de bara ställs speciellt. De springer inte sådär egentligen, de bara drar i kopplet."
Men va? Varför ställer man hunden på ett sätt som INTE visar hur den ser ut? Varför låter man hunden springa som gör att den ser helt annorlunda ut? Är det inte det utställning går ut på? Att bedöma rörelser och exteriör :crazy::confused::banghead::turd:

Och sen när det i ena andetaget så är exteriörare och bruksare inte alls olika och i nästa så kallas bruksare fula eller otypiska..
Kan dom inte bestämma sig?

Sååå mycket motsägelser och huvudet i sanden att jag blir snurrig. Inga svar får man heller. För det finns ju inga, såklart. Eller jo, det är snyggt. :wtf:

Jag är lite allergisk mot folk som i främsta hand fokuserar på huruvida en hund(ras) är "ful" eller "snygg" ungefär som om det vore en bra, objektiv måttstock.

Jag är lite allergisk mot folk som i främsta hand fokuserar på huruvida en hund(ras) är "ful" eller "snygg" ungefär som om det vore en bra, objektiv måttstock.

Dom är snygga enligt rasstandarden, enligt dessa. Jag anser ju då tvärtom och att dessa frångår rasstandarden grovt. Ser inte ens var man kan se likheten ärligt talat. Det är ju absurt. Och som du säger, skönhet ligger i betraktarens ögon. Själv föredrar jag lätta små schäfrar som kan arbeta ordentligt.. Friskhet och arbetsduglighet tycker jag är det som är vackert med arbetande hundar.

Och jag förstår bara inte resonemanget..
"Men hundarna ser inte ut så egentligen, de bara ställs speciellt. De springer inte sådär egentligen, de bara drar i kopplet."
Men va? Varför ställer man hunden på ett sätt som INTE visar hur den ser ut? Varför låter man hunden springa som gör att den ser helt annorlunda ut? Är det inte det utställning går ut på? Att bedöma rörelser och exteriör :crazy::confused::banghead::turd:

Och sen när det i ena andetaget så är exteriörare och bruksare inte alls olika och i nästa så kallas bruksare fula eller otypiska..
Kan dom inte bestämma sig?

Sååå mycket motsägelser och huvudet i sanden att jag blir snurrig. Inga svar får man heller. För det finns ju inga, såklart. Eller jo, det är snyggt. :wtf:
Ställer vi upp våra a la utställningspose så ja....de lutar och ser annorlunda ut än de gör annars, men de får ändå aldrig de där haserna eller karpryggen.

Ställer vi upp våra a la utställningspose så ja....de lutar och ser annorlunda ut än de gör annars, men de får ändå aldrig de där haserna eller karpryggen.

Ja det är klart de ser en aning annorlunda ut. Men man ser ju på en fritt stående av utställningstyp att knäna "hänger" eller hur man ska säga. Och haserna.. Hela hunden ser ju svag ut i bakkärran tycker jag.

Men klar de lutar om man drar isär benen, är ju rent fysiskt omöjligt att inte göra det. Men det är skillnad på hur hunden ser ut då.. Stor skillnad i både rygg, has och knä. Tycker jag då..

Det blir ju så dumt på flera nivåer...

1. Att hundar ska se ut på ett visst sätt enligt rasstandarden tycker jag är ett sjukt dåligt argument när det handlar om djurskydd. Om hundar som följer rasstandarden är sjuka eller inte fungerar normalt får man ju ändra rasstandarden? Men det kanske är för att jag inte är hundmänniska egentligen som jag inte fattar hur man kan försvara djurs lidande med "den ska se ut så" :confused:

2. Om man faktiskt läser rasstandarden är det ju många av de mer extrema "utställningshundarna" som inte ens följer den... (t.ex. som med schäfrarna)

Jo det tror jag hon är? Eller var kanske... Men jag har för mig att ärendet är anmält till SKK för länge sen i alla fall. Har läst i lite olika grupper och uppfödarens version var att hunden var aggressiv och högg, och att hon därför inte ville lämna tillbaka honom till ägaren med risk för dennes barns väl. Anledningen att hon till slut lämnade tillbaka en (fel) hund var pga påtryckningar från SKK bland annat. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig om jag minns fel!

Man kan ju spekulera i om hela affären är ett försök att täcka upp att hunden dött hos uppfödaren eller något liknande, men det är ju bara spekulationer... man får väl hålla tummarna för att Mike kommer tillbaka till sin ägare men det är nog tyvärr osannolikt :(

Ja det är klart de ser en aning annorlunda ut. Men man ser ju på en fritt stående av utställningstyp att knäna "hänger" eller hur man ska säga. Och haserna.. Hela hunden ser ju svag ut i bakkärran tycker jag.

Men klar de lutar om man drar isär benen, är ju rent fysiskt omöjligt att inte göra det. Men det är skillnad på hur hunden ser ut då.. Stor skillnad i både rygg, has och knä. Tycker jag då..
De där hundarna vars ägare är riktiga utställningsslavar är många gånger väldigt ostabila bak. Vingliga. Inga muskler i kombination med den exteriören ger en klen och vinglig hund. Det är stor skillnad mot de hundar som tränar, tävlar, arbetar fysiskt. Och mycket, mycket sällan ser man ju dessa utställingsavlde hundar i riktigt fysiskt arbete. Man kan ju undra varför :confused:

De där hundarna vars ägare är riktiga utställningsslavar är många gånger väldigt ostabila bak. Vingliga. Inga muskler i kombination med den exteriören ger en klen och vinglig hund. Det är stor skillnad mot de hundar som tränar, tävlar, arbetar fysiskt. Och mycket, mycket sällan ser man ju dessa utställingsavlde hundar i riktigt fysiskt arbete. Man kan ju undra varför :confused:

Undra hur de hade hållt fysiskt i ordentligt arbete?

Jag bara kan inte förstå vad det är som folk ser i "utställningsvarianten" eller den ställningen den "ska" visas i ? För mig personligen så ser jag ingenting snyggt eller vackert med en sluttande hund som släpar sina bakben?

Läste nån artikel på nätet för länge sen skriven av en fysioterapeft att ryggarna höll inte för skyddet. Låter det vara osagt om det är sant men jag tror inte det är omöjligt.
Vi var hos sjukgymnast Kjerstin på Ultuna förra veckan och vi pratade om just exteriör, vinklar och hållbarhet. Hon nämnde "räkstjärtarna" och att polis(ev väktare?) testat att använda dessa men att de helt enkelt inte orkade och de höll visst inte heller. Tydligen har en vanlig hund en viktfördelning 60/40 som hästar, men de här räkorna kunde tydligen ha mer åt 70/30 vilket såklart gör att kroppen tar stryk.

Tydligen har en vanlig hund en viktfördelning 60/40 som hästar, men de här räkorna kunde tydligen ha mer åt 70/30 vilket såklart gör att kroppen tar stryk.
Det där har undersökts en hel del. På Axelsons massörutbildning lär de ut att vanliga hundar har en normal viktfördelning där någonstans mellan 60-70% av vikten ligger fram, dvs att det inte per automatik är så att hundars kroppar tar mer stryk av att ha närmare 70% av kroppsvikten fram. Men ja, då gäller det ju att hunden har en vettig grundkonstruktion så att de kan använda kroppen bra och att muskler m.m. hålls i gott skick...

Hmm... Såg en annons om GD-valpar. Noll info om föräldrar förutom färg, föräldradjuren verkar dessutom vara väldigt unga...
Det var väldigt viktigt också att bli av med alla 12 valparna så all hjälp mottogs tacksamt. ;) Spännande att man inte räknat med möjligheten att det kan bli ganska många valpar efter så stora föräldrar? Tyvärr är det inte bara att fylla i en blankett och lämna in om önskat antal samt färg innan parning...

Det var väldigt viktigt också att bli av med alla 12 valparna så all hjälp mottogs tacksamt. ;) Spännande att man inte räknat med möjligheten att det kan bli ganska många valpar efter så stora föräldrar? Tyvärr är det inte bara att fylla i en blankett och lämna in om önskat antal samt färg innan parning...
För 13000 dessutom. Undrar om valparna ens reggas för detta fina pris.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 354
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 869
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar