Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där har undersökts en hel del. På Axelsons massörutbildning lär de ut att vanliga hundar har en normal viktfördelning där någonstans mellan 60-70% av vikten ligger fram, dvs att det inte per automatik är så att hundars kroppar tar mer stryk av att ha närmare 70% av kroppsvikten fram. Men ja, då gäller det ju att hunden har en vettig grundkonstruktion så att de kan använda kroppen bra och att muskler m.m. hålls i gott skick...
Vår pudel/amriskorsning är nog ganska framtung, han har typ amris-ben i fram och pudelben i bak, ibland ser det inte ut som om bakbenen gör mkt mer än paddlar lite. Men han hänger ihop fint.
Antar att det största problemet med räkryggarna är att bakbenen är så vinklade att det liksom inte finns någon möjlighet att trycka ifrån ordentligt med dem, då kanske de gör något helt annat i fram som blir skadligt i längden.

Och nu ett glädjande inlägg för alla som propagerar för seriös avel! SKK har bifallit SBK:s önskan om att inte tillåta avel på brutna MH:n för hundar födda från och med 2016-01-01!

Länk till sida med protokoll

Detta är ett litet men mycket viktigt steg i rätt riktning vad gäller avel för mentalt sunda hundar. :banana:
Hejja!!!!
Hoppas nästa steg blir någon form av minimumkrav på MHt.
Iaf på skott och att hunden har någon form av vettig avreaktion.

Skott är väl det enda som du kan använda som krav på ett bra sätt som jag ser det. Och har inte flera rasklubbar redan någon form av krav där? Boxer har det i alla fall för att få valphänvisning via Boxerklubben.

Den här hunden ska enligt uppgift fått Excellent av domaren, trots uppenbara andningsproblem. Jag går inte i god för källorna men det har varit mycket skriverier i flera facebookgrupper. Enligt mig ska den diskas.

Den här hunden ska enligt uppgift fått Excellent av domaren, trots uppenbara andningsproblem. Jag går inte i god för källorna men det har varit mycket skriverier i flera facebookgrupper. Enligt mig ska den diskas.

Låter hemskt!! :cry:
Men hjälp en okunnig, vad är det domaren gör när han håller fast nosen/huvudet på henne?

Tillägg: och är den inte väldigt fet?!

Tillägg 2: Domaren säger väl "Excellent, tack" i slutet?

Senast ändrad:

Såg att en kvinna som försvarade honom i ett långt inlägg gått i taket för att folk delat och kritiserat det här. Dommarens beslut och hundens skick har väckt starka känslor.

Såg att en kvinna som försvarade honom i ett långt inlägg gått i taket för att folk delat och kritiserat det här. Dommarens beslut och hundens skick har väckt starka känslor.
Den här videon har ju varit på tapeten tidigare. Nu togs den upp igen då skk inte kan se att domaren gjort något fel.
Kvinnan som skrev inlägget nu har hårdnackat hävdat att det inte finns något problem i den svenska trubbnosaveln. Hon har dessutom på ett väldigt otrevligt sätt idiotförklarat alla som hävdat motsatsen. Särskilt de som arbetar inom djursjukvården.

Hahaha, läste det med och det hela började med att hon hade bett folk dela......fast bara i en speciel grupp (vetbajs) där hon själv var portad. Nu delade folk i andra grupper och då jäklar blev det liv :D

Den här videon har ju varit på tapeten tidigare. Nu togs den upp igen då skk inte kan se att domaren gjort något fel.
Kvinnan som skrev inlägget nu har hårdnackat hävdat att det inte finns något problem i den svenska trubbnosaveln. Hon har dessutom på ett väldigt otrevligt sätt idiotförklarat alla som hävdat motsatsen. Särskilt de som arbetar inom djursjukvården.
Såg hennes svar ja. Makalös låg nivå och retorik :(

När denna bilden läggs in och folk skyller på att hunden drar i kopplet och ser annorlunda ut när den rör sig fritt eller står fritt. För det första har hunden inte hög belastning i kopplet, då skulle den dra med huvudet neråt, inte uppåt.
När man då frågar hur man kan bedöma hunden om den på utställning inte visar sig så som den ser ut och VAD man då bedömer om inte just exteriör och gångarter så får man inget svar mer än att man ska fråga domare..

Sen blir folk upprörda över att man jämför med varg. Det är ju ganska logiskt? Båda två är ju hunddjur som ska ha en snål, markbunden och energisnål trav (hur viktigt det nu än är för dagens schäfer men men). Men även om man INTE jämför med varg så ser man väl själv att alldeles för många hundar på utställning rör sig med höga framben och väldigt vinklade bakben. Det är ju tvärtom väldigt energikrävande.
Sen läggs det upp bilder på inte alls lika extrema hundar av utställningslinjer. Jaha? Men det är ju INTE DOM men diskuterar utan extremerna..

13307203_1064689463619202_5593488322262996260_n.jpg

Såhär stor det i RS angående rygglinje och gångarter:
"Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning
och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det
lätt sluttande korset."
Och
"Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och konsekvensen
är försämrad arbetskapacitet. Korrekta kroppsproportioner och vinklar resulterar i marknära, långsträckta, vägvinnande rörelser som ger intryck av arbetsbesparande drivkraft."

Alltså va? Vilka utställningsschäfrar rör sig och ser ut enligt RS? Det är ju helt ologiskt!

Sorry för långt, argt och virrigt inlägg :angel:

På utställning för några helger sedan gick schäfer före vår ras, det var bara två anmälda. Den ena såg nästan ut som på din nedre bild, och den andra var superfin, mindre och med rak rygg.
Gissa vem som vann? :cry:

På utställning för några helger sedan gick schäfer före vår ras, det var bara två anmälda. Den ena såg nästan ut som på din nedre bild, och den andra var superfin, mindre och med rak rygg.
Gissa vem som vann? :cry:
Så är det ofta. Därför ställer väldigt sällan ägare av b-linjer sina hundar. Det är meningslöst.
Men på MyDog vann iaf en i en klass, Gråmanns Xoto. Skitkul!!
Men så mycket skit det skrevs sen på sociala medier för rasen :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 351
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 867
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar