Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det ofta. Därför ställer väldigt sällan ägare av b-linjer sina hundar. Det är meningslöst.
Men på MyDog vann iaf en i en klass, Gråmanns Xoto. Skitkul!!
Men så mycket skit det skrevs sen på sociala medier för rasen :(
Man kan väl ff få bensin cert/chamignoner genom norrlandsturné?

Den här hunden ska enligt uppgift fått Excellent av domaren, trots uppenbara andningsproblem. Jag går inte i god för källorna men det har varit mycket skriverier i flera facebookgrupper. Enligt mig ska den diskas.

Det där är bara sorgligt :cry: Han säger i slutet "Rör sig med bra steg. Exellent, tack!". Visst att det är varmt och hon förmodligen är stressad på grund av den nya situationen, men då är det väl ännu viktigare att inte öka den stressen med känslan av att inte få luft?
Funderar också lite på det där med rör sig bra, hur hann han se det när hunden inte travar och han är upptagen med att flytta bord?

Så är det ofta. Därför ställer väldigt sällan ägare av b-linjer sina hundar. Det är meningslöst.
Men på MyDog vann iaf en i en klass, Gråmanns Xoto. Skitkul!!
Men så mycket skit det skrevs sen på sociala medier för rasen :(

Vad skriver folk för skit om en b-schäfer eg? Den ser för funktionell och hälsosam ut?

AKC har väl redan erkänt den? Trots att de enligt FCI inte har rätt att göra det.
Jo precis, men USA verkar ju tycka att de får göra lite som de vill, och vill inte alls erkänna att det bara är en mindre variant av Australian Shepherd.

Jag är bara glad över att de sa nej, även om de verkade lite väl öppna till att registrera dem som en storleksvariant av Aussie.. Vilket är konstigt, för de har ju alltid sagt att storleksvarianter av existerande raser inte kommer erkännas.

Jag är också sjukt glad över att de gick emot att registrera "Miniature American Shepherd" som ras! Yes!
Varför då? Tänker att det finns ju rättså många raser som finns i olika storlekar.
Ifrågasätter alltså inte din inställning utan undrar bara (av okunskap) varför du tycker det är bra :)

Den heter väl något i stil med Miniature Australian Shepherd om jag inte minns fel.
FCIs trovärdighet skulle öka om de avbröt samarbetet med AKC.

Varför då? Tänker att det finns ju rättså många raser som finns i olika storlekar.
Ifrågasätter alltså inte din inställning utan undrar bara (av okunskap) varför du tycker det är bra :)
Det finns en anledning till alla tidigare förminskningar av raser (förutom Pudel, de avlades ner i storlek för att vara prydnadshundar).

Schnauzer och pinscher avlades ner i storlek för att kunna jaga råttor på gårdar de behövde kunna komma in i alla skrymslen och vrår.
Dvärgtax och kanintax avlades fram för att kunna komma ner i mindre gryt.

Det fanns en funktionell anledning. Att avla fram en mini-variant av Aussie är enbart på grund av att folk ser fina, fluffiga hundar med vackra färger och möjlighet till blå ögon. Det är utseendebaserad avel, och jag tycker all sådan, där man "glömmer bort" hundens ursprungliga syfte, är förkastlig. För att inte tala om alla mentala problem sådan här avel tillför.

Åh ens sidan tycker jag det är bra att det kommer raser som ser ut som typ bruks och polarraserna men med en sällskapsmentalitet, så att bruksraserna slipper urvattnas eller hamna i hem som inte orkar med dom.

Men då ska det ju vara med stor noggrannhet på mentalitet och hälsa. Och inte på vad som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 354
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 869
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar