Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eurasier har man väl lyckats rätt bra med? Den är väl framavlad som sällskapshund men med ett lite "coolare" utseende?

I övrigt håller jag med om att det skulle gynna bruksraserna med fler sällskapsraser som inte ser ut som pudel/bichon/york osv. Vissa folk man tipsar om sällskapshundar blir ju nästan stötta av att man säger "för dina ändamål är det dessa raser som passar" och visar grupp 9.

Eurasier har man väl lyckats rätt bra med? Den är väl framavlad som sällskapshund men med ett lite "coolare" utseende?

I övrigt håller jag med om att det skulle gynna bruksraserna med fler sällskapsraser som inte ser ut som pudel/bichon/york osv. Vissa folk man tipsar om sällskapshundar blir ju nästan stötta av att man säger "för dina ändamål är det dessa raser som passar" och visar grupp 9.
Jag kan inte tillräckligt om Eurasier och dess ursprung för att kunna säga något :P

Gud ja, folk verkar tycka att det är en förolämpning att man föreslår hundar ur sällskapsgruppen. Förlåt, men vill du bara gå lite långpromenader och göra tricks-träning hemma så ska du inte ha en utvecklad jakthund liksom..

Hundvärlden behöver nog absolut fler lite större sällskapsraser, men de behöver utvecklas av människor som faktiskt bryr sig.

Ja men till syvende och sist är det NKU som tar beslutet, inte SKK.
Men SKK's rekommendationer är att inte erkänna.

Vi vet ju dock inte om det finns ansökningar hos the andra kennelklubbarna inom NKU och ifall de kennelklubbarna är positiva till rasen eller ej.

Jag är också sjukt glad över att de gick emot att registrera "Miniature American Shepherd" som ras! Yes!

Varför skulle AKC, som kennelklubb i Country of Origin, inte ha rätt att erkänna en ras som skapats i deras eget land? Det kan ju inte gärna FCI ha något att säga till om.
Fast om man forskar lite i det så var majoriteten av de tidigaste registrerade hundarna importerade från Spanien, Frankrike och Pyrenéerna och var till stor del basen för avelsarbetet i USA. Och med tanke på att rasen utvecklats tillsammans med de andra "små blå hundarna" (bland annat Berger des pyrénees) av deras Basque-herdar från samma område (Spanien, Frankrike, Pyrenéerna) sedan minst 1600-talet, och inte kom till USA förrän tidigast på sent 1800-tal/1900-talet, så tycker jag att det är lite rikt att säga att USA är rasens "ursprungsland". Den "förfinades" i USA och registrerades i USA, men jag skulle inte säga att rasen uppstod i USA.

Men som med allt annat så vill ju USA gärna ta credit..

"Detta är underbara XXX, en korsning mellan Boxer, Bull mastiff, Sharpei och samojed. Hon blir 3 år i Juni. Hon har ett fantastiskt psyke och kan charma de flesta. Fullt frisk, glad, framåt men med en del vakt i sig. Vi söker en frisk,trevlig passande hane, gärna en Bull mastiff, Boxer eller Sharpei. Är inte så sugen på att blanda in fler raser möjligtvis Berner Sennen då många tror att hon har det i sig..."

Del av en annons från en facebookgrupp. Någon i kommentarerna erbjuder ägaren en "rottweiler utan papper".

:nailbiting:

såg en annons förut idag där det var 10 valpar.efter en tik som var vit schäfer och siberian husky och hanen collie och bordercollie. undrar hur många som är på blocket inom ett halvår? fast det är klart dom är ju noga med hemmen :meh:

även denna hittad på fb.

:nailbiting: Nån säljer något som skulle kunna vara double merle vavva valpar just nu, 15 lax stycket. Valppriserna uppdelade på merle vs inte merle, blandras vs vavva utan stamtavla och förstås kön. :yuck: ..

Vad låter Labrador/BC/Bayersk viltspårhund/Kelpie? :eek:

Jag pratar om minin alltså, inte den vanliga Aussien.
Fast enligt AKC så påbörjades aveln av Miniature American Shepherd redan på 1960-talet i Californien, alltså minst tio år innan ens Australian Shepherd blev erkänd som ras. (1977 om jag inte minns fel.) Det är alltså inte så att de tagit Aussien när den var long-since etablerad som en registrerad ras och försökte avla ner storleken, utan de började med det direkt, och inte för någon funktionell anledning vad jag kan forska mig till. Deras enda "goal" enligt AKC var att göra små hundar. Vilket de inte ens lyckades med....
Miniature American Shepherd är knappt ens mindre än Aussien. Hanar ska vara 35-45 cm, tikar 33-43. En Aussies funktion går före storlek, men där varierar hanarna mellan 50-58 och tikar mellan 46-52, dock finns det både större och mindre, och dessa är fortfarande helt accepterade av rasstandarden.

Rasstandarden för MAS och Australian Shepherd är näst intill identiska, förutom storleken. Då kan man fråga sig - varför blev de inte registrerade ungefär samtidigt som Aussien, eftersom de har exakt samma ursprung och började "förfinas" ungefär samtidigt?

Min gissning; för att det lika gärna skulle kunna vara en och samma ras, förutom att MAS'en blev framavlad med storlek som fokus istället för funktion, hälsa och passande mentalitet.

/rant

Jo visst vore det en ultimat lösning. Man skulle kunna börja använda de hundar som inte har drivet att arbeta och därför omplaceras ut från prestationsaveln; alltså hundar som är helt fine i mentaliteten, men saknar det extra drivet att jobba hårt. Därifrån fortsätter man avla på de hundar som kräver minst, är mest sociala och är "enklast" att ha och göra med, medan de som inte går vidare i avel fortfarande är bra hundar för aktiva människor. Sedan, när man väl har en bra avelsbas med mentalt och fysisk sunda hundar som passar bra som sällskaps- och familjehundar, kan man börja avla ner storleken.

Problemet är att folk som gör detta sällan prioriterar mentalitet och hälsa, utan vill snabbt komma till det utseendet där de kan sälja hundarna för mest pengar. De börjar baklänges - får ner storleken först och försöker SEN avla bort rädslor och andra mentala problem som uppkommit i strävan efter lägre mankhöjd. Och vi vet ju alla att rädslor är extremt svåra att avla bort.

Jag skulle vilja säga att problemet snarare är att hundar som av någon anledning inte har drivet/fungerar att jobba med sällan har övriga pusselbitar på plats för att kunna räknas som avelsmaterial bra nog för sällskapshundar heller.

Jag hade tex en oreggad BC här förra veckan, som trots många generationers avel på "icke vallande BCs" som skulle nöja sig med soffliv, visade sig ha fått hela paketet med både djurkänsla, arbetsbehov och förmåga att skapa sig jobb om inget erbjuds. Fem år gammal klev han in i en fårhage och tre minuter senare hade han förvandlats till en vallhund.

Det går inte att sudda bort egenskaper hur som helst, i de flesta fallen får man då en salig röra av starka drifter men utan de nödvändiga pusselbitarna för att kunna hantera dem.

Jag skulle vilja säga att problemet snarare är att hundar som av någon anledning inte har drivet/fungerar att jobba med sällan har övriga pusselbitar på plats för att kunna räknas som avelsmaterial bra nog för sällskapshundar heller.

Jag hade tex en oreggad BC här förra veckan, som trots många generationers avel på "icke vallande BCs" som skulle nöja sig med soffliv, visade sig ha fått hela paketet med både djurkänsla, arbetsbehov och förmåga att skapa sig jobb om inget erbjuds. Fem år gammal klev han in i en fårhage och tre minuter senare hade han förvandlats till en vallhund.

Det går inte att sudda bort egenskaper hur som helst, i de flesta fallen får man då en salig röra av starka drifter men utan de nödvändiga pusselbitarna för att kunna hantera dem.
Helt korrekt. Det går inte att ändra instinkter på 20 generationer, det behövs avel under en riiiiktigt lång tid, och noga urval.

Det finns en anledning till att man brukar säga att det tar minst 70 år att skapa en ny ras.

AKC erkända Australian Shepherd 1991.

Förmodligen var det en eller ett par rasklubbar som fick in sina hundar i AKC då.
Hundar som inte fanns inom den eller dessa (ingen aning om det fanns fler än en, men det brukar inte vara ovanligt med flera) klubb(ar) kom aldrig med.

Så även om minin redan fanns, så fanns inte dom hundarna inom den eller de stamböcker som AKC tog in. Jag följde inte AKC och vad dom gjorde så långt bak i tiden men det kan väl tänkas att minin inte var accepterad av klubben/arna med de vanliga Aussies så att det aldrig var aktuellt att ta med minin.

Fast enligt AKC så påbörjades aveln av Miniature American Shepherd redan på 1960-talet i Californien, alltså minst tio år innan ens Australian Shepherd blev erkänd som ras. (1977 om jag inte minns fel.) Det är alltså inte så att de tagit Aussien när den var long-since etablerad som en registrerad ras och försökte avla ner storleken, utan de började med det direkt, och inte för någon funktionell anledning vad jag kan forska mig till. Deras enda "goal" enligt AKC var att göra små hundar. Vilket de inte ens lyckades med....
Miniature American Shepherd är knappt ens mindre än Aussien. Hanar ska vara 35-45 cm, tikar 33-43. En Aussies funktion går före storlek, men där varierar hanarna mellan 50-58 och tikar mellan 46-52, dock finns det både större och mindre, och dessa är fortfarande helt accepterade av rasstandarden.

Rasstandarden för MAS och Australian Shepherd är näst intill identiska, förutom storleken. Då kan man fråga sig - varför blev de inte registrerade ungefär samtidigt som Aussien, eftersom de har exakt samma ursprung och började "förfinas" ungefär samtidigt?

Min gissning; för att det lika gärna skulle kunna vara en och samma ras, förutom att MAS'en blev framavlad med storlek som fokus istället för funktion, hälsa och passande mentalitet.

/rant

Vad sägs som blandningen Samojed/Pyreneé/Schäfer? Jag vet väl inte riktigt varför man gör en sådan kombination.. Pappan var HD testad, men ingenting om resultatet utom att 'han är frisk'..

Eller Shäcfher/Rottweiler/Alaskan husky (Och ja, det stavades tydligen så i annonsen då, vet inte om autocorrect har varit framme eller om det är fingrarna som spökar)

Kanske en arbetsnarkoman a la Doberman/Working Kelpie kan intressera någon?

Annons om Malinois valpar: "Jag kollar om intresse finns för dess hundar i Sverige. Hundar är ursprungligen från Bosnien. Det är 10 st valpar till salu. Hör av är om ni vill ha en sådan hund." Står absolut ingenting om mor eller far, lite info från google om rasen och att man ska maila för telefonen svarar ingen på..

rottis och shar pei. bara 10 000. vilket fynd. och valparna var såååå söta. enligt kommentarerna. alla "negativa" kommentarer tas bort :meh: det är ju bara nättroll som inte fattar nått. att alla blandisar är friskare än rasrena, för det har nån vet sagt. alla hundar blir vad man gör dom till. bla bla bla.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 356
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 871
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar