Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blandrasvalpar födda 18/4. Finns i Grekland. Mamman är nu i sverige. När någon ifrågasätter att mamman är i Sverige och valparna är under 8 veckor så blir det lite tråkig stämning. I nästa version av annonsen är födelsedatumet borttaget.

Visserligen inte avel men kunde inte hjälpa att reagerar ändå.

"Jag vill ha 8000kr för henne då hon har sån potential. Sänker inte priset för om du inte har råd med det har du nog inte råd med maten och det de krävs för att ha hund. Hennes saker följer med. Hon har ett öra upp och ett öra ner. Är som en medium hund men är en stor hund hon är på väg uppåt i vikten".

Denna hund med potential är en borzoi/dobermannkorsning. Tydligen ska den ha blivit misshandlad i sitt tidigare hem och varit livrädd men blivit tryggare och är numera bara skygg. Den ska också varit underviktig, bara vägt 19 kg men ska egentligen väga 40-50 kg (vilket jag personligen tycker låter väldigt mycket för en tik av sagda blandningar). Så vem är sugen på ett kap?

"Jag vill ha 8000kr för henne då hon har sån potential. Sänker inte priset för om du inte har råd med det har du nog inte råd med maten och det de krävs för att ha hund. Hennes saker följer med. Hon har ett öra upp och ett öra ner. Är som en medium hund men är en stor hund hon är på väg uppåt i vikten".

Denna hund med potential är en borzoi/dobermannkorsning. Tydligen ska den ha blivit misshandlad i sitt tidigare hem och varit livrädd men blivit tryggare och är numera bara skygg. Den ska också varit underviktig, bara vägt 19 kg men ska egentligen väga 40-50 kg (vilket jag personligen tycker låter väldigt mycket för en tik av sagda blandningar). Så vem är sugen på ett kap?
Jag föreslog avlivning......... om hen inte hittade en eldsjäl som tog emot den gratis.

Kan en hund överleva på 1/2-1/3 av sin vikt utan att få skador på organ:confused:

Eller varför inte en napoletansk mastiff till det facila priset av 40000!!!
Finns också utomlands nånstans.
Låt mig gissa....man uppger inget regnr, stamtavla el annat som gör att man kan identifiera hunden innan köp.

Skitbra om flera hör av sig för då kan man sälja många hundar under samma annons....money money.

Kan en hund överleva på 1/2-1/3 av sin vikt utan att få skador på organ:confused:
Tveksamt
67954-332-jpg-268093d.jpg

Fanns nåt liknande en schäfer i kvällspressen häromdagen, så utmärglad att den varken kunde stå eller gå, den verkade återhämta sig bra.

Helt korrekt. Det går inte att ändra instinkter på 20 generationer, det behövs avel under en riiiiktigt lång tid, och noga urval.

Det finns en anledning till att man brukar säga att det tar minst 70 år att skapa en ny ras.

Nu kommer jag inte ihåg var jag läste just detta.. men det du påstår här är inte nödvändigtvis sant.. Jag läste en artikel om just hur mycket egenskaper kan ändras på x antal generationer, från nått test som utförts.. Där påvisades betydliga förändringar bara på några generationer iaf. Kan inte hitta länken nu...kanske nån har sett samma sak? Eller jag kanske missförstod lite vad du menade. 70 år är ju iofs inte så lång tid heller direkt i det här perspektivet, imo!

Nu kommer jag inte ihåg var jag läste just detta.. men det du påstår här är inte nödvändigtvis sant.. Jag läste en artikel om just hur mycket egenskaper kan ändras på x antal generationer, från nått test som utförts.. Där påvisades betydliga förändringar bara på några generationer iaf. Kan inte hitta länken nu...kanske nån har sett samma sak? Eller jag kanske missförstod lite vad du menade. 70 år är ju iofs inte så lång tid heller direkt i det här perspektivet, imo!
City Borders, perfekta familjehundar utan vallanlag.
:yuck:
Att dom sen vallar allt som rör sig men är odugliga till djurhantering är en annan fråga.

Nu var detta inte nått jag pratade om iaf, men jag håller med dig om att det inte verkar så kul med dessa felanvända BCs :)
Läs ditt inlägg igen så kanske du förstår mitt inlägg.
Vissa egenskaper behöver förädlas o förstärkas i avel, vissa ploppar upp efter generationer.
Min senaste BC var svenskfödd efter svenska föräldrar, i den synliga stamtavlan på SKK fanns bara svenska hundar, ändå växte han upp till en tvättäkta NZ BC, både till utseende o arbetssätt. Efter mycket luskande visade det sig att det på faderns sida (2 olika grenar) fanns NZ hundar, en var 4 generationer tbx på farmoderns sida o den andra 5 generationer tbx i en annan gren på stamträdet.
På moderns sida fanns bara brittiska o norska hundar.

Genetik är fascinerande, du kanske skulle läsa på lite?

Låt mig gissa....man uppger inget regnr, stamtavla el annat som gör att man kan identifiera hunden innan köp.

Skitbra om flera hör av sig för då kan man sälja många hundar under samma annons....money money.
Självklart inte. Priset satt pga att det inte finns några kennlar i Sverige. Finns inte så många hundar som uppfyller kraven för registrering här heller. Sund hund? Knappast.

Vissa egenskaper behöver förädlas o förstärkas i avel, vissa ploppar upp efter generationer.
Min senaste BC var svenskfödd efter svenska föräldrar, i den synliga stamtavlan på SKK fanns bara svenska hundar, ändå växte han upp till en tvättäkta NZ BC, både till utseende o arbetssätt. Efter mycket luskande visade det sig att det på faderns sida (2 olika grenar) fanns NZ hundar, en var 4 generationer tbx på farmoderns sida o den andra 5 generationer tbx i en annan gren på stamträdet.

Pappa hund fick 70+ avkommor, ingen annan blev NZ.

Hmm.. Varför är du så fientlig?

Ditt inlägg är intressant, men det är inte kopplat till den studien jag menade (jag vet att det är kasst att jag inte kan länka, tappat bort det helt..!).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 356
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 871
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar