Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skämt å sidor hade jag gärna velat ha en hund med schäferns mentalitet i 15-20 kgs klassen :D

Många tycker jag är onödigt stora hållbarhetsmässigt och praktiskt.
Har en träningskompis med en (enligt mig) jättefin schäfertik! Hon är lika stor som min aussie som väger 17 kg.

Själv skulle jag tycka det vore roligt om det fanns en riktigt stor och ändå väldigt hälsosam ras! Ja det finns ju de som är relativt bra för sin storlek..men det känns som att gränsen för tillräckligt bra generell hälsa går nånstans runt 40-kgstrecket..
Tyvärr kommer ju många problem just från storleken. Både på väldigt små och väldigt stora hundar.

Nu kommer jag inte ihåg var jag läste just detta.. men det du påstår här är inte nödvändigtvis sant.. Jag läste en artikel om just hur mycket egenskaper kan ändras på x antal generationer, från nått test som utförts.. Där påvisades betydliga förändringar bara på några generationer iaf. Kan inte hitta länken nu...kanske nån har sett samma sak? Eller jag kanske missförstod lite vad du menade. 70 år är ju iofs inte så lång tid heller direkt i det här perspektivet, imo!
Återkom gärna om du hittar artikeln.

Tyvärr kommer ju många problem just från storleken. Både på väldigt små och väldigt stora hundar.

Jo precis. Det jag tycker är lite synd, och jag vill absolut inte ha en stor hund bara för sakens skull. Hade bara tyckt det varit kul om det fanns en riktigt stor ras som "höll".

Som jag skrev tidigare känns det som att de största hundarna som ändå funkar väl hälsomässigt hamnar runt 40-ish kg. Kanske inte en slump med tanke på hur stora gråvargar är..

Skämt å sidor hade jag gärna velat ha en hund med schäferns mentalitet i 15-20 kgs klassen :D

Många tycker jag är onödigt stora hållbarhetsmässigt och praktiskt.
Åh, kan vi inte ta fram en ny ras då? Chodskyn borde ju gå att använda, jag tycker storleken är perfekt, gillar rasen men de är ju långhåriga! :mad:

Jag vill ha en korthårig hund, så en minischäfer låter jättebra tycker jag, den rasen har alltid gått bort för mig pga storleken.

Den här annonsen har kanske redan diskuterats, men alltså...

Tiken är vit schäfer och siberian husky, hanen collie och bc. Tiken ska ha otroligt mycket energi och hanen vallar kor. Valparna säljs som sällskapshundar "men roligt om dem kommer till ett hem där dem får jobba lite"

Roligt om dem får jobba lite???!!! :banghead:

Tiken är vit schäfer och siberian husky, hanen collie och bc. Tiken ska ha otroligt mycket energi och hanen vallar kor. Valparna säljs som sällskapshundar "men roligt om dem kommer till ett hem där dem får jobba lite"

Det är ju bara slöhundar i blandningen så de behöver ju inte jobba någe just, men det är väl klart om det är kul för alla hundar att ändå få jobba lite!

:sneaky:

Åh, kan vi inte ta fram en ny ras då? Chodskyn borde ju gå att använda, jag tycker storleken är perfekt, gillar rasen men de är ju långhåriga! :mad:

Jag vill ha en korthårig hund, så en minischäfer låter jättebra tycker jag, den rasen har alltid gått bort för mig pga storleken.

Haha! Vi här på Buke kanske borde ge oss an att skapa en egen hundras, eh? Blanda lite Chodský pes med Schäfer, kanske slänga in lite Corgi eller Sheltie också för att få ner storleken mer? Kan ju bli en rätt intressant hundras :laugh:

Jobba med vad? Vall ihop med husky är en usel kombo. Risken är att om det ska vallas så har djuren inga hälsenor kvar sen :meh:

Jag tar det som ett nej till att bidra med avelsmaterial till denna fantastiska, nya ras?
Fnys....

Jag har iofs haft en "minischäfer".
Min förra tik var korsning schäfer/Keeshound. 15 kg, schäfertecknad...nååågot längre päls och med spetskropp, rätt fyrkantig.
I sättet var hon mycket schäfer. Fantastisk spårhund, väldigt följsam. Från Keesen fick hon total avsaknad av jakt.
Tyvärr var hon inte det friskaste exemplaret och fick somna in redan vid 7 års ålder. Då var hon stel som en 100-åring i hela kroppen av atros. Hon hade också armbågsproblem och var opererad för OCD.

Fnys....

Jag har iofs haft en "minischäfer".
Min förra tik var korsning schäfer/Keeshound. 15 kg, schäfertecknad...nååågot längre päls och med spetskropp, rätt fyrkantig.
I sättet var hon mycket schäfer. Fantastisk spårhund, väldigt följsam. Från Keesen fick hon total avsaknad av jakt.
Tyvärr var hon inte det friskaste exemplaret och fick somna in redan vid 7 års ålder. Då var hon stel som en 100-åring i hela kroppen av atros. Hon hade också armbågsproblem och var opererad för OCD.
Usch, tråkigt att ni förlorade henne så tidigt :( Hon lät som en fantastisk hund!

Ja hon var härlig. Och det var tack vare henne som jag insåg att jag bara måste ha en riktig schäfer någon gång. Nu har jag en hel flock :D
Låter som drömmen! Som jag sagt tidigare, har sen barnsben varit svag för Schäfer. Har ju egentligen bara träffat valpar, men det är något hos Schäfrar som tilltalar mig något otroligt.
Eller ja, iallafall he hälsosamma Schäfrarna som inte ser ut som att de kom från en och samma räk-fabrik..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 871
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar