Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, då ska vi se. Vi vill ha en korthårig, men inte FÖR korthårig ras. Schäfer-korthårig liksom. Den ska se ut som en brukshund men vara mindre, kanske väga runt 18-23 kilo? Det ska vara en sällskaps- och familjehund.

Vad ska vi slänga ner i mixen då? Vi fick ju inte ta vanlig Schäfer, så vad sägs om Östeuropeisk? Lägg till lite retriever för glädje och socialitet, norsk buhund för storlek och pudel så att den blir allergivänlig, men helst utan krullhår. (Hur nu det går ihop?)
Perfekt ras! :wtf:

"Med tårar i ögonen och smärtan i hjärtat så måste jag nu pga ändrade familjen förhållanden sälja mina 2 hundar som jag räddade från Ryssland när dom va 4 månader .
Det är av rasen schäfer och benesenner.
Dom är idag 11 mån och fyller snart 1 år."

Hundarna i fråga har ju för bövelen mustasch och ser strävhåriga ut, tror människan ärligt att det bara är Schäfer och "benesenner" i dem?
Dessutom har hon tröttnat på hundarna efter lite mer än ett halvår.. Och nej, jag tror inte på "ändrade familjen förhållanden", absolut inte i detta fallet.

Okej, då ska vi se. Vi vill ha en korthårig, men inte FÖR korthårig ras. Schäfer-korthårig liksom. Den ska se ut som en brukshund men vara mindre, kanske väga runt 18-23 kilo? Det ska vara en sällskaps- och familjehund.

Vad ska vi slänga ner i mixen då? Vi fick ju inte ta vanlig Schäfer, så vad sägs om Östeuropeisk? Lägg till lite retriever för glädje och socialitet, norsk buhund för storlek och pudel så att den blir allergivänlig, men helst utan krullhår. (Hur nu det går ihop?)
Korthåriga som schäfer? Kan vi få dem utan underull? Jag gillar inte att dammsuga. :p

Du glömde BC så att den är tränad från födseln :up:

"Med tårar i ögonen och smärtan i hjärtat så måste jag nu pga ändrade familjen förhållanden sälja mina 2 hundar som jag räddade från Ryssland när dom va 4 månader .
Det är av rasen schäfer och benesenner.
Dom är idag 11 mån och fyller snart 1 år."

Hundarna i fråga har ju för bövelen mustasch och ser strävhåriga ut, tror människan ärligt att det bara är Schäfer och "benesenner" i dem?
Dessutom har hon tröttnat på hundarna efter lite mer än ett halvår.. Och nej, jag tror inte på "ändrade familjen förhållanden", absolut inte i detta fallet.
Det var ju väldigt bra "räddat". För att sen hiva över möget på någon annan när man inte vill/orkar/kan ta ansvar längre! :rage:

Låter som en Aussie med väldigt lite päls. Finns ju dom som knappt har någon päls. :confused:

Låter nästan som om det här med bukehunden kan bli en egen tråd. Får jag bidra med något så vill jag gå mot strömmen och beställa en långhårig modell! :D
Gärna av spetstyp, sällskapsras och som man kan göra lite saker med. Lättlärd men med personlighet och egna åsikter går bra.

Fast jag gillar när de är rätt stora. Så jag insåg att den här rasen redan existerar, heh. :D:angel:

"Fransk bulldog 1 tik 1 hane
Valparna är 9 veckor gammla födda 13/4 är lev klara nu dom är avmaskade chippade vacinerade besiktigade och 3 års doldafel försäkrade 1 blå tik 15000kr och en brindle hane 14500kr endast seriösa prutare undanbedes"

Gud vilka hutlösa priser för hundar som räknas som blandraser. Och stackars alla seriösa prutare, de fick visst inte vara med..

Är lite sugen på att hämta en 7 månaders blandistik enligt uppgift ibland wachtel, laika, schäfer, rottis, labbe.. Ibland bara ett par av dom. Så med andra ord kan det vara lite vad som. Är i sitt 6-7e hem och har visst suttit i bur stor del av uppväxten så har stor separationsångest och är förmodligen ordentligt understimulerad också :( Ovaccinerad, obesiktigad osv..

Verkar i övrigt trevlig, matglad och snäll och skulle vara skottfast vid sprängning och något annat vapen de skjutit..

Hämta, träna och försöka låna ut till jägare så hon får ett seriöst långvarigt hem? Är väl egentligen inget för mig men borde väl finnas behov av eftersökshund som någon vill låna/livsstidslåna? Har lite jägare kring mig så jag kan få hjälp att testa henne lite iaf..

Just nu verkar det vara många unga tjejer som köper utan så stor vetskap..

Usch jag vet inte.. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 871
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 607
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar