Har ingen koll på temperamentet hos Xolon... Men matchar inte de beskrivningen av buke rasen rätt bra? Tänker på de pälsade hundarna då.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad vill man liksom få ut av sån här avel?
... Just det, utställningshundar..
Beror ju på vilka raser man talar om. I många arbetande raser är exteriören som förespråkas inte lämpad för det arbete hunden bör göra.Man KAN avla på exteriör OCH mentalitet. Det är liksom inget självändamål att få fram snygga hundar med kasst psyke. Tvärtom är det väl ganska trevligt att sikta på att hunden både ska se ut som den ras den hör till samtidigt som den har den mentalitet den bör ha.
Beror ju på vilka raser man talar om. I många arbetande raser är exteriören som förespråkas inte lämpad för det arbete hunden bör göra.
Det är ju konstigt när tex settrarna som ska arbeta i galopp inte kan galoppera för de är byggda för att trava fint i ringen.Beror ju på vilka raser man talar om. I många arbetande raser är exteriören som förespråkas inte lämpad för det arbete hunden bör göra.
Absolut, det är vad jag skulle vilja göra den dag jag startar kennel. Jag vill inte dela på rasen och begränsa valpköpare, jag vill avla fram sunda, funktionella hundar med huvudet på skaft och bra exteriör.Man KAN avla på exteriör OCH mentalitet. Det är liksom inget självändamål att få fram snygga hundar med kasst psyke. Tvärtom är det väl ganska trevligt att sikta på att hunden både ska se ut som den ras den hör till samtidigt som den har den mentalitet den bör ha.
Dommare tar ju skydd bakom rasbeskrivningarna i sina val av hundar som belönas och tittar man då på vissa raser så är nått fel som tillåter sådana tolkningar.Då är det en jäkligt dålig rasstandard. Exempel? (Nej jag skiter i folk som avlar åt andra håll, för det finns på många håll och överdrifter är alltid kasst.. Men standarden bör vara skriven så att anatomin ska fungera för tilltänkt syssla.) Finns ju en del raser jag aldrig skulle vilja döma i en ring för jag hade skickat ut allihop då de är för osunda..
Ja, hur "medellång, medelgrov päls" kan tolkas till "ska ha lika mycket päls som en Collie och den ska vara silkeslen" kommer jag aldrig förstå..Dommare tar ju skydd bakom rasbeskrivningarna i sina val av hundar som belönas och tittar man då på vissa raser så är nått fel som tillåter sådana tolkningar.
Jag vet inte om den här annonsen har varit uppe än. Vore det inte så bedrövligt så skulle jag ge bonuspoäng för kreativ bortförklaring för varför valparna inte är reggade.
"Om du inte måste ha en "officiell tävlings champion", bara din egna superchampion så har vi rätt hund till dig.
En renrasig Malinoisvalp (utan paper) vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning/brukshundlinja, och modern är från en tuff polislinja (därför ingen paper!)"
Inte lätt att få linjerna rätt när man inte kan stava.Jag vet inte om den här annonsen har varit uppe än. Vore det inte så bedrövligt så skulle jag ge bonuspoäng för kreativ bortförklaring för varför valparna inte är reggade.
"Om du inte måste ha en "officiell tävlings champion", bara din egna superchampion så har vi rätt hund till dig.
En renrasig Malinoisvalp (utan paper) vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning/brukshundlinja, och modern är från en tuff polislinja (därför ingen paper!)"
Inte lätt att få linjerna rätt när man inte kan stava.
Han borde kanske bli upplyst om att endast 5 kullar är tillåtet, och det gäller även buskavel.Alltså. Nu är jag där igen, men de där jäkla labradoodlarna... En ytligt bekant har tydligen köpt en hanvalp, för 25 papp. Jag skrattade lite och menade att det är synnerligen saftiga pengar för en blandras. Men se nej det var ingen fara, det var nämligen en "foderhund", så de hade rätt att ta 6(!!) kullar på hunden och då skulle han få pengar tillbaka vid varje parning.
Jag orkade inte fråga hur ägarförhållandena ser ut, men jag förklarade i varje fall att sådär ser inte ett normalt foderavtal ut.
Jag känner väl att de där uppfödarna borde bli upplysta om både det ena och det andra. De ska ändå vara "ledande" i Sverige...Han borde kanske bli upplyst om att endast 5 kullar är tillåtet, och det gäller även buskavel.
Vad sägs om en korsning mellan Border collie och Nederländskvarg(ihopskrivet genomgående i texten)? Jag misstänker att de menar Saarloos. Det kan ju bli hur kul som helst att släppa in den i en fårhage.
Jag känner väl att de där uppfödarna borde bli upplysta om både det ena och det andra. De ska ändå vara "ledande" i Sverige...
Ingen aning, men de är snabba på att synas i media iaf. Finns två här nere, de samarbetar och spottar ut en hel del valpar vad jag vet.Ledande i mängden valpar de producerar då?
Eller så kanske länsstyrelsen borde bli upplysta om någon vars avel bryter mot djurskyddslagarnaJag känner väl att de där uppfödarna borde bli upplysta om både det ena och det andra. De ska ändå vara "ledande" i Sverige...