Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen är det en grej jag verkligen inte förstår..
... alla dessa små blandrashundar brukar ju bli ganska fula. Till exempel brukar de ju blanda Chihuahua med Papillon. Valparna brukar se ut som taniga små Papillons med skabb, eftersom pälsen växer lite hur som. Varför inte bara köpa en långhårig Chihuahua?
Samma med Labradoodles, de ser ju inte riktigt kloka ut ibland, med hår som spretar lite här och var.

Såg igår en 12-veckorsvalp som skulle vaccineras när jag var och röntgade Tinja. Sheltie blandat med något, jag hörde inte riktigt, men det måste ha varit någon strävhårig terrier av något slag. Den såg ut som en stor, extra fluffig och väldigt ljus cairn terrier, men pälsen såg verkligen helskum ut. Som att den hade underullen från en Sheltie, men strävhåren från en terrier, vilket gjorde att strävhåren stod åt alla möjliga håll och underullen var klart synlig. Hunden såg dessutom ut att vara 5 år och inte 12 veckor.. Fanns inget sött eller valpigt över det utseendet, och eftersom de som avlar fram dessa korsningar enbart är ute efter söta utseenden och pengar, hur går det ihop?

Jag förstår inte. Varför avlar man fram korsningar med helt olika sorters päls, vilket gör att pälsen antagligen blir helt oduglig på ett funktionellt plan och fruktansvärd att vårda? De vill ju kränga valparna så fort som möjligt, vilket görs via söthetsfaktorn. Varför avlar man då fram hundar som ser ut som 5 år vid 12 veckor?

Kommer aldrig förstå mig på dessa människor.. Eller de som köper valparna.

Bra när självinsikt finns, valpar ute nu pris under 3000 av blandningen rottweiler/schäfer/spaniel/husky. Kan inte tänka mig att många hundköpare passar en sådan blandning. Skulle tro att framtiden ser mörk ut för dem :(.

Jag dog lite när jag läste denna nyss - jag menar kontrolläser man inte sin annons ? Eller finns det verkligen en hundras som jag aldrig hört talas om :rofl::rofl::rofl::banghead: Kolla in moderns blandning...mest då ras nr 2 i hennes blandning...

Fadern är en Podenco av mellan storlek (spansk Street podenco). Modern är 50% wachtel, 25% holländsk herregud strövhår, 12,5% dalmatiner, 6,25% portugisisk vattenhund, 6,25 % mellansnauzer.

Såhär skrevs det nedanför "annonsen":

Random medlem 1: Försök med en renrasig istället då hon har stamtavla!

Podenco-ägaren: Nu vill jag ha blandas! Haft renras och gått självmant ur skk då de bara förstör raser! Varit uppfödare i 14års tid, rasen är dessutom inte vanlig... Svårt att hitta bra avelsmaterial.

Random medlem 2: BRA!!!!

Podenco-ägaren: Ja vill inte gyna falskhet och lögner .... Är så otroligt mycket skit med skk och uppfödare som köper domare för art vinna som har exteriör problem bla och sen paras den bara för meriterna.... Sjukt! Hundar som inte kan para normalt eller föda normalt.... Hundar som inte kan gå pga krokiga ben.... Knappt andas pga för korta nosar...ja listan kan göras lång tyvärr.... Sett en hel del på bla utställning i flera års tid och man blir bara förbannad och ska man lägga in ett klagomål på en domare kostar det 500kr ...sjukt!

Random medlem 2: Kan inte annat än o hålla med. Även mentaliteten hos många småhundar är skit men det paras på ändå pga meriterna ex Dvärgpinschern. + att det finns ju inget alternativ i Sverige Skk el inget alls. mm mm listan kan göras lång som du säger. Usch.

Podenco-ägaren: Ja fler börjar få upp ögonen för Galenskaparna....

Random medlem 1: Bero ju faktiskt på HUR man avlar. Avlar man på skit får man skit vare sig de är renrasigt eller blandras.

Podenco-ägaren: Nu är detta inte ett forum utan mitt inlägg om hanhund sökes

Tillägg: Uppfödare i 14 år och tycker ändå att dessa raser är bäst lämpade till en Podenco: Border collie.... Aussi... Sebirian husky...alaskan husky ...liknande raser.... :confused::confused::confused:

Jag är inte heller förvånad.. Måste vara den uppfödare jag tror att det är, en som föder upp podenco och ofta försöker få det att låta som om de är utmärkta brukshundar som knappt har någon jaktlust... Bara det får mig att bli skeptisk och så har jag bekantingar som berättat en del om dumheter som människan pysslat med. Stämmer allt jag hört + det som skrivits här i tråden så hade det inte förvånat mig om personen blivit utesluten ur SKK, men sådant går väl att kolla upp?

Mopsherre på 3 år önskar träffa mopstik
Vi önskar att vår fina kille ska få para sig. Zigge Har inga problem. Innan kastrering vill vi att han parar sig några gånger. Vi önskar en tikvalp som betalning. Det behöver inte vara just dotter utan kan vara ett barnbarn. Något vi får orda och komma överens om. Inte regad i SSK utan i Jordbruksverket. Kan tänka mig att Zigge paras med en Griffon bruxell tik.
Hmm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 343
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar