Alltså... alltså...
"EFTERLYSNING Date till min Sambo & Jobbarkompis Motti från Värmlands djupa skogar, alla i hennes släkt är arbetande Vallhundar, får & nöt, hon själv ska bli tjänstehund. Hon älskar alla djur (0% jakt) arbetar tyst ej ett skall före 2,5 år inte ens efter funnen target vid spår eftersök, älskar alla människor stora & små, älskar att simma (1 km inga problem) & att Spåra vilket är det enda som hon blir trött av, att använda huvudet. Vi tränar nästan varje dag, på Brukshundsklubben minst 3 ggr/V, är med mig 24/7 (vi har varit ifrån varandra 1 ggr i 24 h på 2.5 år då jag låg på sjukhus. Hon har explosivt driv (underviktig, 14 kg borde vara närmare 28) men hon kan inte vara stilla utomhus & bra av/på knapp. Helt olämplig som sällskaps hund eller i lgh, tyvärr är hon den mest lättstulna hunden som finns då hon följer med vem som helst som kliar henne på magen! Efter Midsommar löper hon & vi söker en hane (100% BC) med liknande sinne och psyke, fysik & arbetslust. Problemet är hennes Mormor som är Norsk flykting (Papperslös hund) & en dag kom sig över gränsen till Gården & blev kvar ingen i Norge gjorde anspråk. Mkt svårt att hit Hane nära Sthlms skärgård där vi håller till med "Kronjuvelerna" i behåll. "
"Ja pga av Mormor, där hon kommer ifrån är funktion allt, de som inte vill/ kan valla slutar på huggkubben. Pappan & alla andra är korade och meriterade. Kärringarna på Brukshundsklubben/Rasbiologerna blev helt galna när jag ville ha valpar efter Motti, trots att de tävlar, inte arbetar med sina folk/djurilskna hundar!? Kan man lösa detta på något vis. Jag tänker Papperslösa mexikanska barnbarn i Amerika. Det skulle vara katastrof om hennes blodslinje dog ut. Alla som träffat henne blir blixt förälskade. Då hon är mkt social & snurrigt lätt lärd. Filmhund efter arbete?. Liksök vatten. "
Annonsen utlagd på Vallhundsgruppen - för arbetande hundar i lantbruket