Jag tror inte det, tyvärr. Träffar några såna här varje år och gemensamt är att både hund och omgivning mår skit av kaoset i hundhjärnan.Foppatofflor är bekväma. Det är säkert dessa urmjölkade sällskapshundarna med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte det, tyvärr. Träffar några såna här varje år och gemensamt är att både hund och omgivning mår skit av kaoset i hundhjärnan.Foppatofflor är bekväma. Det är säkert dessa urmjölkade sällskapshundarna med
Någon som vill ha en valp efter mastiff-labrador mamma och husky-heeler pappa?
Står i annonsen att dom säljs endast till seriösa människor. $350/st (~2500kr)
Alltså pappan till kullen, vilken krock det måste vara i huvudet för den . Tiken också såklar men husky och heeler??? Hur tänkte man där, både vid den kullen och nu att använda hanen?!Någon som vill ha en valp efter mastiff-labrador mamma och husky-heeler pappa?
Står i annonsen att dom säljs endast till seriösa människor. $350/st (~2500kr)
På tal om seriösa uppfödare och köpare. Det här är väl inte aveln i sig, men väl annonseringen...
En uppfödare skriver att hen har rätt till att ha kontakt med valpen under dess första år, och vid misstanke om att den missköts återvänder valpen till hen. Under INGA omständigheter får valpen flytta runt, omplacering sker då via uppfödaren. Köpare måste skriva under ett kontrakt om det.
Det tycker folk i en facebookgrupp är en väldigt seriös och bra uppfödare, men jag blev faktiskt mest förvirrad
På tal om seriösa uppfödare och köpare. Det här är väl inte aveln i sig, men väl annonseringen...
En uppfödare skriver att hen har rätt till att ha kontakt med valpen under dess första år, och vid misstanke om att den missköts återvänder valpen till hen. Under INGA omständigheter får valpen flytta runt, omplacering sker då via uppfödaren. Köpare måste skriva under ett kontrakt om det.
Det tycker folk i en facebookgrupp är en väldigt seriös och bra uppfödare, men jag blev faktiskt mest förvirrad
Precis som @snorp skriver så är det inte juridiskt hållbart med ett sådant kontrakt. Sålt är sålt, och speciellt det med att valpen återtas av uppfödaren vid "misstanke om att den missköts" låter rätt oseriöst tycker jag. Om vem misstänker det? Ska uppfödaren stjäla valpen då?Min hund är en sådan hund som uppfödaren köpte tillbaks. De tidigare ägarna klarade inte av henne, och gjort alla fel man kan göra (trots hund- och tävlingserfarenhet). Tack och lov stod det i kontraktet att hunden skulle tillbaks till uppfödaren och inte säljas vidare. Annars hade min hund troligtvis hamnat i en blocketkarusell, pga allt jag har fått lägga ned på hunden för att åtgärda tidigare ägares misstag (inget fel på hunden)
Det kanske låter hysteriskt med nämnda kontrakt, men har man varit med om en hund som hamnat i fel händer så tycker man inte det. Tycker att det låter som en uppfödare som är mån om sina hundar.
Tänkte samma sak. Jag skulle känna mig otroligt otrygg om jag hade en hund som uppfödaren hade rätt att ta ifrån mig vid misstanke om misskötsel (eller ansåg sig ha rätt). Vad räknar uppfödaren som misskötsel, dessutom? Att hunden inte får mat? För korta promenader? Vara ensam några timmar om dagen? Inte få leka med andra hundar? Vara med i stallet där den riskerar att skadas?Precis som @snorp skriver så är det inte juridiskt hållbart med ett sådant kontrakt. Sålt är sålt, och speciellt det med att valpen återtas av uppfödaren vid "misstanke om att den missköts" låter rätt oseriöst tycker jag. Om vem misstänker det? Ska uppfödaren stjäla valpen då?
Jag förstår tanken, men tycker det ger ett oseriöst och okunnigt intryck i annons. Sånt tar man väl muntligt med potentiella valpköpare isåfall?
Väldigt oseriös uppfödare som inte följer SKK's regelverk och som andra sagt, ett sånt "kontrakt" är inte värt papperet det är skrivet på ens.
Vi behöver iallafall inte oroa oss för att skk ska misstycka. Blandras american bully/pitbull!
Alltså... alltså...
"EFTERLYSNING Date till min Sambo & Jobbarkompis Motti från Värmlands djupa skogar, alla i hennes släkt är arbetande Vallhundar, får & nöt, hon själv ska bli tjänstehund. Hon älskar alla djur (0% jakt) arbetar tyst ej ett skall före 2,5 år inte ens efter funnen target vid spår eftersök, älskar alla människor stora & små, älskar att simma (1 km inga problem) & att Spåra vilket är det enda som hon blir trött av, att använda huvudet. Vi tränar nästan varje dag, på Brukshundsklubben minst 3 ggr/V, är med mig 24/7 (vi har varit ifrån varandra 1 ggr i 24 h på 2.5 år då jag låg på sjukhus. Hon har explosivt driv (underviktig, 14 kg borde vara närmare 28) men hon kan inte vara stilla utomhus & bra av/på knapp. Helt olämplig som sällskaps hund eller i lgh, tyvärr är hon den mest lättstulna hunden som finns då hon följer med vem som helst som kliar henne på magen! Efter Midsommar löper hon & vi söker en hane (100% BC) med liknande sinne och psyke, fysik & arbetslust. Problemet är hennes Mormor som är Norsk flykting (Papperslös hund) & en dag kom sig över gränsen till Gården & blev kvar ingen i Norge gjorde anspråk. Mkt svårt att hit Hane nära Sthlms skärgård där vi håller till med "Kronjuvelerna" i behåll. "
"Ja pga av Mormor, där hon kommer ifrån är funktion allt, de som inte vill/ kan valla slutar på huggkubben. Pappan & alla andra är korade och meriterade. Kärringarna på Brukshundsklubben/Rasbiologerna blev helt galna när jag ville ha valpar efter Motti, trots att de tävlar, inte arbetar med sina folk/djurilskna hundar!? Kan man lösa detta på något vis. Jag tänker Papperslösa mexikanska barnbarn i Amerika. Det skulle vara katastrof om hennes blodslinje dog ut. Alla som träffat henne blir blixt förälskade. Då hon är mkt social & snurrigt lätt lärd. Filmhund efter arbete?. Liksök vatten. "
Annonsen utlagd på Vallhundsgruppen - för arbetande hundar i lantbruket
Men va?
Vilken jäkla rörig annons
Fick läsa hela uppsattsen flera gånger men fattar fortfarande inte det där med mexikanska barnbarn
Är hunden liksökshund eller menar människan att den är ett ämne för liksök?
Och det där med vikten...? Öhhh....på allvar, väger den bara sin halva vikt eller missuppfattar jag?
Eller hur?