Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Han har ingen stamtavla men är ren Australian shepherd, tricolor. Stamtavla till Freddy går att ordna först när han fyller ett år. Freddys föräldrar har dock stamtavla och är registrerade på skk. "

Va? Hur går allt det här ihop, har jag HELT missat något? 12 000 kostar den dessutom..

Men att säga att en hel ras inte klarar av ett visst liv utan att lida eller vara måndagsex tycker jag är fel väg att gå.

Att skaffa en bruksras som ska vara arbetande, för att ha som hänga-med-i-vardagen-hund, det tycker jag är fel väg att gå. Jag ser inte alls poängen.

Men låt nu inte poängen gå förbi. Hur viktigt är det att hunden täcker mycket mark på en vanlig skogspromenad med random hundägare? :confused: Inte alls. När folk pratar om hur svårt en hund har för att ta sig fram i skogen handlar det ju ofta om märkliga fördomar än något annat, som att en kortbent hund skulle fastna i blåbärsriset typ.

Jag brukar nämna alla duktiga jagande taxar jag vet om när sådana kommentarer dyker upp.. drivande alltså, inte bara gryt.

Jag tycker du drar det hela lite för långt faktiskt. :) man kan ju aktivera hundarna i vardagen utan att gå "all in". Våra hundar har varit nöjda och glada av att få hänga med överallt, det tror jag är viktigare än att ligga hemma en hel arbetsdag och vänta på husse/matte och sen få komma ut och gå ett spår, men vi får väl helt enkelt inte vara överens :)

Det är ju så olika vad hänga med innebär. Man kan ju ha med hundarna på mycket där de inte får jobba med hjärnan i princip alls. Jag kan släpa med mina på fika hos kompis där de kan få ligga under bordet i två timmar, ger dem nada. Rusa runt i mammas trädgård en sväng om jag hälsar på släkten, ger knappt nåt alls. Hänga med i stallet, ger betydligt mer vad gäller luktsinnet men de jobbar ju inget vidare om man inte räknar att de kanske tar en trerätters på gödselstacken. Där kan ett par timmar på brukshundklubben däremot, eller dylikt, faktiskt göra att de jobbar mer den stunden än de gjort på hela hänga med-dagen. Sen om man är sådan att man inte vill göra nåt med hunden på hela dagarna utom att kanske gå ett spår, då behöver man nog inte heller brukshund. Känner en uppfödare med flera chihuahuor som är viltspårschampions.. :)

Grejen som fascinerar mig är hur folk ser på yta och innehåll.

ALLA skulle tro att en valpköpare var tokig om hen sa att hen ville ha en liten vit hund och den skulle vara en groenendal. ALLA skulle citera hundböcker och rasstandard. Och det bara för att önskemål och utseende inte stämde. Ingen skulle se logiken eller säga att "hunden blir vad man gör den till".

Däremot om en valpköpare säger att hen vill ha en sällskapshund och det ska vara en husky så finns det de som anser att det är helt logiskt.

F

ALLA skulle tro att en valpköpare var tokig om hen sa att hen ville ha en liten vit hund och den skulle vara en groenendal. ALLA skulle citera hundböcker och rasstandard. Och det bara för att önskemål och utseende inte stämde. Ingen skulle se logiken eller säga att "hunden blir vad man gör den till".

Däremot om en valpköpare säger att hen vill ha en sällskapshund och det ska vara en husky så finns det de som anser att det är helt logiskt.

Svarar lite allmänt, så inte bara till den citerade texten. Jag håller med om principen här och tror absolut inte på att "hunden blir vad man gör den till", men i fallet som startade just den här diskussionen har jag svårt att klaga alltför mycket på den som önskade sig en sällskapsavlad boxer.

Hon tycktes dra likhetstecken mellan "till sällskap" och "ej till utställning", så vad hon framförallt inte ville ha var nog en uppfödare som skulle förvänta sig att hon skulle ställa ut. Visst, det betyder att hon har uppfattningen att boxern är antingen en sällskapshund eller en utställningshund och att hon inte har läst på noga, men faktum är ju att det i många år nu varit ganska sant att många boxrar är i huvudsak en (väldigt livlig) sällskapshund.

Min mosters familj avlade boxer till sällskap redan på 70-talet och mina föräldrar hade flera bekanta med boxer, alla som enbart sällskapshundar. Eftersom jag är uppväxt med rasen läste jag aldrig någon rasstandard förrän jag med vår tredje hund blev intresserad av att träna, så innan dess hade jag bara en vag uppfattning om att boxern är en brukshund. Om man har praktisk erfarenhet av en ras känner man nog att man inte behöver läsa på så mycket innan. Jag vet inte om det gäller för den ursprungliga frågeställaren, men det är nog inte en ovanlig situation.

Sen kan man ju ha en massa åsikter om aveln i sig för "urvattnade" brukshundar, fast som det nu har blivit kan jag också fråga mig vem som skulle köpa valparna om alla boxrar var bruksavlade.

Tänkte på detta häromdagen!

Tänk om folk hade förstått att det är (nästan) lika ologiskt att hunden blir vad du gör den till på utsidan som på insidan.

Jag vill ha en sån här schäfer. Sen ska den inte fälla, inte behöva borstning eller bad och inte bli skitig :)
:D:angel:

coton-de-tulear.jpg

Nä, jag tror jag är ganska nöjd med hur min schäfer är byggd ändå :D

@Unafraid Schäfrar är ofta för anpassningsbara för sitt eget bästa.

Det räcker för mig att se hur min hund lyser upp när vi ska träna, hur hon drar mot gräsplanen på baksidan av lägenhetshuset, eller på brukshundklubben för att se vad hon är gjord för att göra. Hur hon glömmer hela världen och det bara är vi två. Att se hur hon älskar att jobba är inget jag vill ta ifrån henne, oavsett hur nöjd hon skulle verka av att bara vara med.

Sen kräver hon såklart inte 8 timmars aktivering.. Att få röja av sig i skogen i någon timme + lite uppletande,spår eller lydnadsträning fungerar alldeles utmärkt. Och ibland mer än så så att hon blir ordentligt trött.

Sen håller jag med övriga vad gäller sällskapsraser. De orkar mycket mer än vad många tror. Enda gången de inte räcker till är väl om man ska köra tävling eller tjänst som kräver en annan typ av hund.

Det betyder dock inte att man måste tävla med sin brukshund, men man ska erbjuda ordentligt med fysiska och mentala utmaningar.
Att skaffa en bruksras som ska vara arbetande, för att ha som hänga-med-i-vardagen-hund, det tycker jag är fel väg att gå. Jag ser inte alls poängen.

Jag brukar nämna alla duktiga jagande taxar jag vet om när sådana kommentarer dyker upp.. drivande alltså, inte bara gryt.

Det är ju så olika vad hänga med innebär. Man kan ju ha med hundarna på mycket där de inte får jobba med hjärnan i princip alls. Jag kan släpa med mina på fika hos kompis där de kan få ligga under bordet i två timmar, ger dem nada. Rusa runt i mammas trädgård en sväng om jag hälsar på släkten, ger knappt nåt alls. Hänga med i stallet, ger betydligt mer vad gäller luktsinnet men de jobbar ju inget vidare om man inte räknar att de kanske tar en trerätters på gödselstacken. Där kan ett par timmar på brukshundklubben däremot, eller dylikt, faktiskt göra att de jobbar mer den stunden än de gjort på hela hänga med-dagen. Sen om man är sådan att man inte vill göra nåt med hunden på hela dagarna utom att kanske gå ett spår, då behöver man nog inte heller brukshund. Känner en uppfödare med flera chihuahuor som är viltspårschampions.. :)
Absolut, nu framställer jag mig själv som att hundarna har fått åka med som ett bihang hela livet och aldrig aktiverats, men utan att hänga på brukshundklubb så har dom fått den motion dom krävt, promenad, hänga med på ridning, all tid i stallet, simma osv. Och aktiverat psyket med lydnadsträning, söka upp gömda godisar osv osv.

Efter att ha haft schäfrar större delen av mitt liv så tror jag ändå att jag är fast för rasen, även om jag inte är intresserad av att hänga på brukshundklubb. Men jag väljer en individ som passar. Min nuvarande är 11 år, som polisen fick in i våras, han är gubbe och väldigt nöjd med det vi erbjuder just nu. :)

Men skulle i dagsläget inte köpa en valp/unghund som skulle kräva mer än vad vi har tid med just nu. :) både ras och individ i kombination tror jag är viktigt.

Absolut, nu framställer jag mig själv som att hundarna har fått åka med som ett bihang hela livet och aldrig aktiverats, men utan att hänga på brukshundklubb så har dom fått den motion dom krävt, promenad, hänga med på ridning, all tid i stallet, simma osv. Och aktiverat psyket med lydnadsträning, söka upp gömda godisar osv osv.

Efter att ha haft schäfrar större delen av mitt liv så tror jag ändå att jag är fast för rasen, även om jag inte är intresserad av att hänga på brukshundklubb. Men jag väljer en individ som passar. Min nuvarande är 11 år, som polisen fick in i våras, han är gubbe och väldigt nöjd med det vi erbjuder just nu. :)

Men skulle i dagsläget inte köpa en valp/unghund som skulle kräva mer än vad vi har tid med just nu. :) både ras och individ i kombination tror jag är viktigt.

Ja alltså, köper man en vuxen omplacering som är något lugnare och nöjd med det så funkar det ju.

Och som sagt, aktiverar man knoppen med lydnadsträning och nosövningar några gånger i veckan och ger hunden rikligt med motion och en varierande vardag så är det nog tillräckligt för de flesta schäfrar :) man MÅSTE ju inte hänga på en brukshundklubb för det.

Ja alltså, köper man en vuxen omplacering som är något lugnare och nöjd med det så funkar det ju.

Och som sagt, aktiverar man knoppen med lydnadsträning och nosövningar några gånger i veckan och ger hunden rikligt med motion och en varierande vardag så är det nog tillräckligt för de flesta schäfrar :) man MÅSTE ju inte hänga på en brukshundklubb för det.
Det var exakt det jag var ute efter att framföra :D:up:

Slökollar på veterinärerna på tv. En border collie som skulle ögonlysas inför avel. Antal avkommor hittills - över 100. Och matte lät stolt. Är det så ont om bra border collies att avlar på?
@Migo

Slökollar på veterinärerna på tv. En border collie som skulle ögonlysas inför avel. Antal avkommor hittills - över 100. Och matte lät stolt. Är det så ont om bra border collies att avlar på?
@Migo
Finns en handfull såna matadorer, generellt är vi kassa på att låta bli att överanvända enstaka hanar. Var det Jake? Vilken kanal?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 965
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar