@FrauleinLeo: Men gud så käcka de ser ut! Det var inte vad jag förväntade mig se under pälsen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det finns typ över 400 raser att välja på om jag inte minns fel. Men en stor del av dem är just arbetande hundar än fast de inte är inom bruks och kräver mental aktivering, om jag inte minns fel. Men eftersom det var just brukshund som kom på tal så var det där vi fastnade. Den där tjejen eller killen (vet ärligt talat inte) som ville ha en hund kunde ha skrivit vilken annan hundras som helst och det skulle ändå ha spytts galla över hen såvida det inte stått T.ex chihuahua eller Bichon Frisé. Jag tycker ärligt talat inte att den, kan man kalla det för annons, såg allt för oseriös ut. Jag har sett betydligt värre.
För att smaken är som baken. Det finns människor som vill ha större, rejälare hundar precis som att det finns människor som föredrar små hundar. Men skulle du träffa en människa som ska skaffa sig en större ras så skulle du inte börja pracka på om att människa ska skaffa sig en Tibbe i stället än fast det är lika mycket hund i en Tibbe som i vilken annan hund som helst.
Nu tar jag för givet att de flesta hundägare aktiverar sina hundar på något vis hemma än fast de inte har ambitioner på att tävla. Men vad vet jag.
@FrauleinLeo: Men gud så käcka de ser ut! Det var inte vad jag förväntade mig se under pälsen
Jag som haft jagande tax och jagande basset hound (sic!) höll på att skratta ihjäl mig när en person inte ville ha en kortbent hund för den "skulle inte kunna hänga med familjen i skogen". Istället funderade hen på mellan/stora podengon - vilket inte är det första valet om prioritet är att kunna gå med hunden lös. De är packjägare som SKA ta ner vilt
Här hade det varit bättre att göra en lista på vad man vill kunna göra med sin hund - lista de raser där sannolikheten är stor att det funkar och sedan välja den av de raserna som man tyckte mest om utseendet på/hittade justas uppfödare av.
(Jag erbjöd hen att låna Pyssling och försöka hålla jämna steg med honom )
PS när jag själv skulle ha liten hund igen - ville hjärtat gärna ha haft en tax
Jag vill inte riktigt hålla med där.. vi har haft fyra schäfrar, någon gång har vi varit duktiga och lagt något spår, men till 99% har dom fungerat som sällskap och största aktiveringen har kommit från att dom fått hänga med överallt. Stallet, åka bil till affären osv. Ur brukslinjer, kullsyskon har hamnat i mer "aktiva" hem med kurser, spår osv.
Det känns tokigt att alla våra schäfrar har varit måndagsexemplar?
Jag är inte jätteinsatt i avel, men två av våra hundar kommer från en seriös uppfödare, hon testar och tränar och använder hundar med meriter och aktiva polishundar osv. Så av det lilla jag förstår, så är hon absolut seriös. Men att säga att en hel ras inte klarar av ett visst liv utan att lida eller vara måndagsex tycker jag är fel väg att gå.Som skrivits tidigare i tråden (nu hittar jag inte inlägget precis nu), det finns ju flera anledningar till att hundar klarar av ett liv där de inte får göra nått.
Nu har jag ju ingen aning om dina hundars linjer, men generellt över de flesta raser finns otroligt många uppfödare som hävdar att de föder upp ”brukshundar” eller har ”brukslinjer”, men som inte selekterat sina avelsdjur någonting på arbetskapacitet, arbetsvilja och arbetsegenskaper, varesig hos djuren eller resterande släkten. Det enda som de har som är bruksrelaterat, är att rasnamnet räknas till bruksraserna.
Det är ju exakt det som hänt med massa raser, oseriösa uppfödare ser att det finns en marknad för en hund med ett specifikt rastypiskt utseende, men helt utan de rasspecifika egenskaperna, och avlar utifrån det fram en urvattnad mellanmjölksvariant av rasen.
Blir dessutom en ond spiral när dessa uppfödares valpköpare går och rekommenderar rasen som ren sällskapshund för deras är ju sååååå nöjd med familjeliv och några skogspromenader i veckan..Som skrivits tidigare i tråden (nu hittar jag inte inlägget precis nu), det finns ju flera anledningar till att hundar klarar av ett liv där de inte får göra nått.
Nu har jag ju ingen aning om dina hundars linjer, men generellt över de flesta raser finns otroligt många uppfödare som hävdar att de föder upp ”brukshundar” eller har ”brukslinjer”, men som inte selekterat sina avelsdjur någonting på arbetskapacitet, arbetsvilja och arbetsegenskaper, varesig hos djuren eller resterande släkten. Det enda som de har som är bruksrelaterat, är att rasnamnet räknas till bruksraserna.
Det är ju exakt det som hänt med massa raser, oseriösa uppfödare ser att det finns en marknad för en hund med ett specifikt rastypiskt utseende, men helt utan de rasspecifika egenskaperna, och avlar utifrån det fram en urvattnad mellanmjölksvariant av rasen.
Och jag som aldrig hade träffat en förut håller med,efter att dom där 3 jag passade i 2 v hade blivit av med pälsen i rumpan så var dom roliga,robusta och väldigt lätta att ha.De är superkäcka! Hänger med på allt och ingenting! *reklam*
Jag vill inte riktigt hålla med där.. vi har haft fyra schäfrar, någon gång har vi varit duktiga och lagt något spår, men till 99% har dom fungerat som sällskap och största aktiveringen har kommit från att dom fått hänga med överallt. Stallet, åka bil till affären osv. Ur brukslinjer, kullsyskon har hamnat i mer "aktiva" hem med kurser, spår osv.
Det känns tokigt att alla våra schäfrar har varit måndagsexemplar?
Även om kortbenta hundar mycket väl kan ta sig fram effektivt i skogen, så är det ju verkligen ingenting mot hur mycket mark mina "kvadratiska" hundar täcker på samma tid. För att inte tala om skillnaden när det kommer till hur hårt de för jobba för att ta sig fram. Jag tycker inte alls det är konstigt att säga att kortbentare hundar har svårare att ta sig fram än mer långbenta? Sen har det ju inget att göra med hur lätta de är att ha lösa eller ta med sig på skogsvandring, även en riktigt kortbent hund är ju långt mer effektiv på att forcera terräng än vad en människa är!
En pudel stämmer bra in på den beskrivningen, om man lämnar in den på klippning(typ renrakning) några gånger per år. Krävs faktiskt oväntat lite underhåll.Där kan jag hålla med dig lite grann. Men som sagt passar de inte alla. Sedan kanske inte alla vill ha en hund med extrem pälsvård eller intryckt nos. Bor man i stad och bara ska syssla med promenader så funkar det lika bra med en liten sällskapshund. Men om man tänker lite mer generellt. Det borde finnas de som bor på landsbygden som vill ha en lite rejälare hund som kan hänga med ut i skogen men vill inte tampas med pälsvård eller hålla på att klä på hunden på vintern (alternativt åka på dyr operation pga för trånga andningsvägar). Det borde ju finnas raser som passar dessa människor också.
Men låt nu inte poängen gå förbi. Hur viktigt är det att hunden täcker mycket mark på en vanlig skogspromenad med random hundägare? Inte alls. När folk pratar om hur svårt en hund har för att ta sig fram i skogen handlar det ju ofta om märkliga fördomar än något annat, som att en kortbent hund skulle fastna i blåbärsriset typ.
Det är också oväntat lätt att raka själv om man inte vill lämna in. Snyggt blev det inte första gången, men sen lär man sigEn pudel stämmer bra in på den beskrivningen, om man lämnar in den på klippning(typ renrakning) några gånger per år. Krävs faktiskt oväntat lite underhåll.
Kör man lammklippning kan det aldrig bli fel.Det är också oväntat lätt att raka själv om man inte vill lämna in. Snyggt blev det inte första gången, men sen lär man sig
Inte bara om oseriös avel...men blir så ledsen att kolla på blocket. Borde låta bli, men kan inte...en typ 1 år gammal wolfdog bortskänkes för att de inte orkar (!) längre och inte har tid.
Och en renrasig malle med föräldrar med stamtavla men inte skk-reggad pga "tråkig byråkrati"
Och en renrasig malle med föräldrar med stamtavla men inte skk-reggad pga "tråkig byråkrati"
Fast nog har dom fått ett mer än "okej" liv, utan att det är perfekt. Det är fortfarande ett husdjur, lika som en häst är det. Har man en hopphäst som inte gillar dressyr, så betyder det inte att man vara kan hoppa tänker jag. Även om det är en dålig jämförelse så innebär det inte att hästen som gillar att hoppa bara har ett "okej" liv?Det betyder ju nödvändigt vis inte att de har fått ett liv som gjort dem optimalt lyckliga och tillfredställda eller hur?
Jag vet Schäfrar som har liknande liv som kan bedömmas som okej liv, men inte mer och jag kan inte påstå att de har samma glöd i sig eller i sin blick som de som får arbeta. Och som uppfödare av rasen så ser jag mååånga hundar ur olika linjer.