Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nog har dom fått ett mer än "okej" liv, utan att det är perfekt. Det är fortfarande ett husdjur, lika som en häst är det. Har man en hopphäst som inte gillar dressyr, så betyder det inte att man vara kan hoppa tänker jag. Även om det är en dålig jämförelse så innebär det inte att hästen som gillar att hoppa bara har ett "okej" liv?

Om hunden får ordentligt med motion, bra foder och sköts så den håller sig frisk och fräsch så kommer man långt. Det är viss skillnad mot att ha dom som soffpotatis-hundar, då kan jag tänka mig att dom blir ganska deppad.

En ras som är avlad för att anväda hjärna och kropp men som bara får nyttja den en biten får ett halvt liv.
Varför ska uppfödare lägga all den tid, kunskap, engagemang och pengar på att ta fram rastypiska brukshundar om de sen bara ska skrota hemma på gårdsplanen och gå i skogen?
Skulle du själv trivas med ett liv som arbetslös och nöja dig med god mat och tak över huvudet?

En ras som är avlad för att anväda hjärna och kropp men som bara får nyttja den en biten får ett halvt liv.
Varför ska uppfödare lägga all den tid, kunskap, engagemang och pengar på att ta fram rastypiska brukshundar om de sen bara ska skrota hemma på gårdsplanen och gå i skogen?
Skulle du själv trivas med ett liv som arbetslös och nöja dig med god mat och tak över huvudet?
Jag tycker du drar det hela lite för långt faktiskt. :) man kan ju aktivera hundarna i vardagen utan att gå "all in". Våra hundar har varit nöjda och glada av att få hänga med överallt, det tror jag är viktigare än att ligga hemma en hel arbetsdag och vänta på husse/matte och sen få komma ut och gå ett spår, men vi får väl helt enkelt inte vara överens :)

Bästa på länge! Boxer/golden retriver. Jag klicka på annonsen för att min pv växt upp med boxerkorsning ( jag är big no no till boxer det är den sista rasen jag vill ha öht men iafl..)

Mamman var boxer/golden och här kommer nästa: pappan är American Bulldog, Bull Arab and Catahoula Tiger Dog !!

Beskrivning av valpen ( som lämnades tillbaka pga familjesituation så nu är den till salu igen)

Ruby is a very gentle chilled-out but very fun family dog and adores children, people and other dogs. She swims every day and loves the water. She is extremely intelligent and easy to train. She just loves hanging out with the family.

These are inside family dogs that love to be with their owner or family and taken for a walk or run every day in order to be happy.

4 mån gammal, 3500kr

Jag tycker du drar det hela lite för långt faktiskt. :) man kan ju aktivera hundarna i vardagen utan att gå "all in". Våra hundar har varit nöjda och glada av att få hänga med överallt, det tror jag är viktigare än att ligga hemma en hel arbetsdag och vänta på husse/matte och sen få komma ut och gå ett spår, men vi får väl helt enkelt inte vara överens :)

Det blir väldigt märklig diskussion om man ska dra till en ytterlighet som jämförelse. Är det vad du tror, att hundar som får stimulans i form av arbete bara ligger och väntar på ett spår eller lydnadspass?

Åter igen, för ett helt och optimalt berikat liv behövs både fysisk och mental stimulans.

Det blir väldigt märklig diskussion om man ska dra till en ytterlighet som jämförelse. Är det vad du tror, att hundar som får stimulans i form av arbete bara ligger och väntar på ett spår eller lydnadspass?

Åter igen, för ett helt och optimalt berikat liv behövs både fysisk och mental stimulans.
Absolut inte, men ett exempel på hur vissa hundar säkert har det. Men procenten hundar som faktiskt får vara med hela dagarna är nog inte jättestor, och det väger nog upp en hel del.:)

Bästa på länge! Boxer/golden retriver. Jag klicka på annonsen för att min pv växt upp med boxerkorsning ( jag är big no no till boxer det är den sista rasen jag vill ha öht men iafl..)

Mamman var boxer/golden och här kommer nästa: pappan är American Bulldog, Bull Arab and Catahoula Tiger Dog !!

Beskrivning av valpen ( som lämnades tillbaka pga familjesituation så nu är den till salu igen)

Ruby is a very gentle chilled-out but very fun family dog and adores children, people and other dogs. She swims every day and loves the water. She is extremely intelligent and easy to train. She just loves hanging out with the family.

These are inside family dogs that love to be with their owner or family and taken for a walk or run every day in order to be happy.

4 mån gammal, 3500kr
Catahoula loepard dog har jag hört talas om, väldigt vackra, men passar knappast att blanda med.

Catahoula loepard dog har jag hört talas om, väldigt vackra, men passar knappast att blanda med.
Jag var tvungen att googla den då jag aldrig hört om den förut,, den känns ju rätt lik bullaraben som är väldigt vanlig här i aus att jaga vildsvin med och verkar korsas med allt.

Vår granne har 2 renrasiga american bulldogs som är helt ok visst, men att korsa dom med de andra samt boxer och golden hmmm :cautious:

Håller med @Voff om att det blir lite tokigt med sådana jämförelser.

Men för att nämna ett exempel med just schäfer...
Jag var för många år sedan på studiebesök på ett ställe med försvarsmaktsschäfrar (om jag inte minns extremt fel). Nu är de ju inte direkt... bra hundar så sett. Men de bodde en och en i stora hundstallar och kom ut för att arbeta enligt något schema där.

De hundarna var mycket, mycket gladare än de schäfrar jag mött som fått vara med i familjer hela dagarna men inte har fått någon direkt mental aktivering. De enda schäfrar jag mött som faktiskt verkat gilla livet med att "bara följa med", det har varit utställningsschäfrar och de kan väl knappast kallas för "riktig schäfer" ens. Det fåtal trevliga bruksschäfrar jag träffat, de har också fått jobba med hjärnan ordentligt några gånger i veckan.

Vad skulle vara så bra med att ha en brukshund som inte kräver brukshundarbete? Ska de vara tokigt bra på sådant så har de rimligtvis också sådana mentala drifter som gör att de också behöver det för att vara lyckliga.

@Unafraid Schäfrar är ofta för anpassningsbara för sitt eget bästa.

Det räcker för mig att se hur min hund lyser upp när vi ska träna, hur hon drar mot gräsplanen på baksidan av lägenhetshuset, eller på brukshundklubben för att se vad hon är gjord för att göra. Hur hon glömmer hela världen och det bara är vi två. Att se hur hon älskar att jobba är inget jag vill ta ifrån henne, oavsett hur nöjd hon skulle verka av att bara vara med.

Sen kräver hon såklart inte 8 timmars aktivering.. Att få röja av sig i skogen i någon timme + lite uppletande,spår eller lydnadsträning fungerar alldeles utmärkt. Och ibland mer än så så att hon blir ordentligt trött.

Sen håller jag med övriga vad gäller sällskapsraser. De orkar mycket mer än vad många tror. Enda gången de inte räcker till är väl om man ska köra tävling eller tjänst som kräver en annan typ av hund.

Det betyder dock inte att man måste tävla med sin brukshund, men man ska erbjuda ordentligt med fysiska och mentala utmaningar.

Absolut inte, men ett exempel på hur vissa hundar säkert har det. Men procenten hundar som faktiskt får vara med hela dagarna är nog inte jättestor, och det väger nog upp en hel del.:)

Min tik har varit med mig på jobbet om dagarna där hon har haft möjlighet att träffa folk, springa lös över stora ytor när jag gjort besiktningar på området, fått vara med in i det otal stora, gamla byggnader vi har när jag arbetat i dem, hon har tom fått bada i sjön, träffat hundar mm och vi har varit ute och lekt med boll på rasten osv.
Jag jobbar dessutom bara halvtid så resten av tiden är hon hemma med övriga flocken och familjen.
Det där är ingenting mot vad träningen ger henne. Skulle jag välja ett av dem utefter vad som får henne mest tillfredställd och nöjd så vinner träning+motion över "hänga med hela dagarna".
Och hon är inte ens en riktigt bra Schäfer ur den aspekt vi jobbar för. Hon är helt ok men vi vill ha mer drifter än vad hon besitter. För det är så en bra Schäfer ska vara.

Verkar som att det springer runt varghybrider i det vilda nu åxå om jag fatta Aftonbladet rätt :banghead: :crazy: iddes inte läsa mer än rubriken så jag kan missförstått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 965
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka