Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har rekommendationer ang matadoravel på hanhundar men inte en jäkel verkar bry sig. Ett jätteproblem i rasen är att många med sin första tik väljer ett "säkert kort" som hanhund och hanhundsägarna tar tacksamt emot. Det leder till en klick hanar som har långt över 100 avkommor och ändå fortsätter användas.

Nja, som tikägare har man en skyldighet att inte släppa sin löptik, så att skylla på hanhunden som mest troligt är en jakthund och därmed helt lovligt var ute på jakt, är inte korrekt, så om någon av parterna är oseriös så är det tikägaren. Dvs staten.
Det jag hade i huvet var väl egentligen att det var nån sån där tomte som vill ha fram varghybrider som var framme. Men som sagt orkade inte läsa artikeln.

En pudel stämmer bra in på den beskrivningen, om man lämnar in den på klippning(typ renrakning) några gånger per år. Krävs faktiskt oväntat lite underhåll.
Instämmer!! Jag är uppvuxen med en storpudel, som hanterades precis så! Han var en perfekt familjehund som älskade att följa med ut i skog och mark! Hade dock möjligen önskat lite mindre jaktinstinkt....

Men låt nu inte poängen gå förbi. Hur viktigt är det att hunden täcker mycket mark på en vanlig skogspromenad med random hundägare? :confused: Inte alls. När folk pratar om hur svårt en hund har för att ta sig fram i skogen handlar det ju ofta om märkliga fördomar än något annat, som att en kortbent hund skulle fastna i blåbärsriset typ.
Om/när jag skaffar hund igen, så vill jag gärna ha någon som kan hänga med på ridturer. Och då tycker jag att det spelar viss roll...

Om/när jag skaffar hund igen, så vill jag gärna ha någon som kan hänga med på ridturer. Och då tycker jag att det spelar viss roll...

Fast jag skrev skogspromenad, inte ridtur?
Dessutom är ju t ex jack russel en väldigt poppis stallhund, liten och kortbent men har inga problem med att hänga med på ridtur. Jag vet många som tar med sina hundar på ridturer (är själv hästtjej) och det rör sig om allt mellan jack russels, corgis, schnauzrar, labradorer och schäfrar.

Fast jag skrev skogspromenad, inte ridtur?
Dessutom är ju t ex jack russel en väldigt poppis stallhund, liten och kortbent men har inga problem med att hänga med på ridtur. Jag vet många som tar med sina hundar på ridturer (är själv hästtjej) och det rör sig om allt mellan jack russels, corgis, schnauzrar, labradorer och schäfrar.

Min Dvärgschnauzer kommer från en uppfödare som också har stuteri och hundarna hänger fritt på gården i de flesta väder och springer med i skogen. Inga ömtåliga eller orkeslösa hundar på nått sätt fast de är små :up:

Nja, som tikägare har man en skyldighet att inte släppa sin löptik, så att skylla på hanhunden som mest troligt är en jakthund och därmed helt lovligt var ute på jakt, är inte korrekt, så om någon av parterna är oseriös så är det tikägaren. Dvs staten.

Eller en hanhund som stått i hundgård..

Måste ju göra det.
Men jag har ju hört folk som köpt "miniaussie" och fått höra att nej då, de kan minsann registrera dem som vanlig aussie om de blir för stora..

(Och ja, de blev lika stora som Tinja.. Fast ser ut som en blandning mellan spets och aussie.)

Har du hört detta nu fortfarande även efter att MAS blev en godkänd ras? Det är ju verkligen inte bra om SKK-reggade uppfödare sprider såna lögner om rasen!

Va säger ni om försvarets avel nu när kaliber i p1 granskar den (sök hundfabriken om ni inte lyssnat men tror det bara kommit 1 avsnitt än) ? För oss som är lite insatt i schäferaveln är det väl inte speciellt förvånande över de fakta som läggs fram men va tänker ni om allt?

En jakthund ska väl ändå jaga och inte springa runt och leta löptikar? Lite bättre koll än så får man allt ha på sin hund. Det finns ju pejl dessutom.

Lite trött på folk med jakthund som skyller ifrån sig allt möjligt deras hundar gör :meh:

Va säger ni om försvarets avel nu när kaliber i p1 granskar den (sök hundfabriken om ni inte lyssnat men tror det bara kommit 1 avsnitt än) ? För oss som är lite insatt i schäferaveln är det väl inte speciellt förvånande över de fakta som läggs fram men va tänker ni om allt?

Jag skrev om detta i tråden "Fortsätt uppdatera".
Jag tyckte mycket uteblev som spelar stor roll.
Och sen fanns faktafel när det gällde en viss herres meriter. Hoppas verkligen att han granskas nogrannare under programmet. Bla hans avstängning på 2 år från FM som ska vara samankopplat till urträdet ur SKK. Sen har han ju även uppträtt minst sagt olämpligt på nätet i olika FB-grupper och forum under eget namn, sin sambos namn och en rad fejkprofiler.
Tyckte också att de borde nämt att även om de nu gör MH enligt SBKs rutiner så gör dom dessa själva utan insyn från någon kontrollant vilket jag tycker är väldigt märkligt. Ingen annan uppfödare kan ju stå hemma på kenneln och beskriva sina egna hundar även om den är utbildad beskrivare.
Hoppas också de lyfter upp hundarnas stora hälsoproblem, tar upp kostnaderna för vad en statligt uppfödd hund i tjänst kostat mot en privatinköpt, hur få procen som klarar testerna är, hur många procent som kasseras, att de flesta fodervärdar faktiskt INTE vill ta tillbaka sina hundar och varför och ffa talar om hur liten andel av hundar i statlig tjänst som faktiskt är från FM mot privata. De kan occkså få nämna att hundarna försökras inte utan det är avel i kvantiteter och spillet har inget värde alls.
Sen finns det ett litet sidoprojekt i Tyskland som kostar skattebetalarna pengar som de fick dra igång när de åkte ur SKK och det blev nästan helt stopp för att kunna nyttja Svenska hanar.

Det finns myyyyycket att syna.

En jakthund ska väl ändå jaga och inte springa runt och leta löptikar? Lite bättre koll än så får man allt ha på sin hund. Det finns ju pejl dessutom.

Lite trött på folk med jakthund som skyller ifrån sig allt möjligt deras hundar gör :meh:
:rofl: Dagens asgarv. Iofs baserat på ren okunnighet, men ändå hysteriskt roligt :D

Upplysningsvis så söker en höglöpande vargtik som inte har en partner upp lämplig hane vilket i detta fall blev en hund som förövrigt lika gärna kan vara av bruksras som av jaktras. Inte tvärtom, för då finns ingen hanhund mer.

:rofl: Dagens asgarv. Iofs baserat på ren okunnighet, men ändå hysteriskt roligt :D

Upplysningsvis så söker en höglöpande vargtik som inte har en partner upp lämplig hane vilket i detta fall blev en hund som förövrigt lika gärna kan vara av bruksras som av jaktras. Inte tvärtom, för då finns ingen hanhund mer.

Jag svarade på vad du skrev om jakt och jakthundar. Och nej, det är inte okunnigt. Jag finner det däremot skrämmande att du tycker att man släpper en hanhund som har högre lust att leta efter löptik istället för att jaga. Men har stött på flera jägare som resonerar lika. De släpper sina hundar vind för våg och om de sen jagar eller om de dödar tamdjur, letar löptik eller bråkar med andra hundar verkar kvitta lite. Ibland jagar de ju iaf :meh:

Glad att mina vänner har pejl på sina hundar och följer utan att låta de springa vind för våg. Och skulle hunden hitta löptik hade de skämts och bett om ursäkt.

Vad det är för hanhund som parat tiken kan ju ingen svara på, men oavsett vad så är det inte naturens fel utan hanhundsägarens ansvar att hålla reda på sin hund. Sen kan shit happen ändå, men att skylla på viltet, det är bara löjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka