Troligtvis Sveriges mest använda hane i Schäferaveln...exteriöravel. Han har 22 kullar och 122 avkommor. Av dessa är endast 51 individer röntgade. 12 av dessa är dock precis under året.
En ökänd "farm" har bla 8 avkommor i en kull där endast en är röntgad. Den tiken han parade då kommer ur en kull på 8. En har HD D och ED 3, en har C. Överiga 5 syskon är oröntgade. Man har alltså parat den enda fria hunden ur en kull på 8
Detta tyckte "farmaren" skulle bli en lyckad kombo...den här hanen och denna tiken
Dock verkar han nöjd med resultatet för han tar hanen på en till av sina tikar.
Finns avkommor hos andra uppfödare som är avlivade innan röntgen.
Här är hanens statistik:
HD A: 28,9%
HD B: 28,9%
HD C: 34,2 %
HD D: 5,3%
HD E: 2,6%
56% av Sveriges Schäferavel representeras av E-sidan. De är större än brukssidan trots FMs mastodintavel på hundratals valpar per år.
Här ligger orsaken till Schäferns dåliga ledstatus, i avelstänk som detta. Hos uppfödare som skiter fullständigt i leder och tyvärr så har de en ganska stor del av kakan.
Trist nog tror många att den här statistiken gäller hela Schäferpopulationen.
Det finns statistik på skillnaderna.
Bruksschäfer: HD-röntgade 80% 21% har HDfel och 14% EDfel (här är FM också med)
Exteriöravlade: HD-röntgade 53% 32% har HDfel och 19% EDfel. Mörkertalet är enormt. Det sållas hårt.
Jag är mycket tacksam för indexet!
Sånt här är så sjukt, jag förstår inte hur vissa köper dessa valpar.. okunnighet gissar jag. Men ändå