Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Troligtvis Sveriges mest använda hane i Schäferaveln...exteriöravel. Han har 22 kullar och 122 avkommor. Av dessa är endast 51 individer röntgade. 12 av dessa är dock precis under året.
En ökänd "farm" har bla 8 avkommor i en kull där endast en är röntgad. Den tiken han parade då kommer ur en kull på 8. En har HD D och ED 3, en har C. Överiga 5 syskon är oröntgade. Man har alltså parat den enda fria hunden ur en kull på 8 :up:
Detta tyckte "farmaren" skulle bli en lyckad kombo...den här hanen och denna tiken :rage:
Dock verkar han nöjd med resultatet för han tar hanen på en till av sina tikar.
Finns avkommor hos andra uppfödare som är avlivade innan röntgen.
Här är hanens statistik:
HD A: 28,9%
HD B: 28,9%
HD C: 34,2 %
HD D: 5,3%
HD E: 2,6%

56% av Sveriges Schäferavel representeras av E-sidan. De är större än brukssidan trots FMs mastodintavel på hundratals valpar per år.

Här ligger orsaken till Schäferns dåliga ledstatus, i avelstänk som detta. Hos uppfödare som skiter fullständigt i leder och tyvärr så har de en ganska stor del av kakan. :(
Trist nog tror många att den här statistiken gäller hela Schäferpopulationen.
Det finns statistik på skillnaderna.
Bruksschäfer: HD-röntgade 80% 21% har HDfel och 14% EDfel (här är FM också med)
Exteriöravlade: HD-röntgade 53% 32% har HDfel och 19% EDfel. Mörkertalet är enormt. Det sållas hårt.

Jag är mycket tacksam för indexet!

Sånt här är så sjukt, jag förstår inte hur vissa köper dessa valpar.. okunnighet gissar jag. Men ändå :(

"Nu har vi äntligen den helt unika rasen Pomsky som är en Siberian Husky i Miniatyr.

Våra hundar är multigenerationshundar och valparna likaså. Detta innebär att det är fler än 3 generationer rena Pomsky.

Vi har alltså inte gjort korsningen själva utan detta är en framavlad ras liksom andra raser.

Vi har en valp som är 3 mån i november och vi planerar valpar till våren 2018.

Priset är från 25 000 kr beroende på färg."

:banghead:

"3 st pomeranian / chihuahua , pomchi valpar söker nya hem.
2 olika kullar. bägge har samma pappa som är en choklad färgad renrasig pomeranian med stamtavla och amerikaättade föräldrar.
Bägge mammorna är 50 % pomeranian och 50 % långhårig chihuahua.. .valparnas mormor har varit min hund,dock är mammorna nyss blivna fodervärdshundar.båda mammorna och pappan bor hos oss
Alla 3 är glada,sociala,pigga och lite busiga.vana vid barn och andra hundar.
Uppväxta i hemmet.
Bild 1=ganska korthårig,dock ej släthårig hane född 4/8=7000kr
Bild 2 och 3 är födda 21/8 långhåriga
2=mörk hane=8000 kr
3=ljus tik =10000 kr"

"3 st pomeranian / chihuahua , pomchi valpar söker nya hem.
2 olika kullar. bägge har samma pappa som är en choklad färgad renrasig pomeranian med stamtavla och amerikaättade föräldrar.

Bägge mammorna är 50 % pomeranian och 50 % långhårig chihuahua.. .valparnas mormor har varit min hund,dock är mammorna nyss blivna fodervärdshundar.båda mammorna och pappan bor hos oss
Alla 3 är glada,sociala,pigga och lite busiga.vana vid barn och andra hundar.
Uppväxta i hemmet.
Bild 1=ganska korthårig,dock ej släthårig hane född 4/8=7000kr
Bild 2 och 3 är födda 21/8 långhåriga
2=mörk hane=8000 kr
3=ljus tik =10000 kr"

Jag fattar inte. Bor mammorna hos säljaren eller är de ute på foder :confused:
Om en hund inte är uppväxt i hemmet var är då alternativet? Hos någon annan?O_o

"Nu har vi äntligen den helt unika rasen Pomsky som är en Siberian Husky i Miniatyr.

Våra hundar är multigenerationshundar och valparna likaså. Detta innebär att det är fler än 3 generationer rena Pomsky.

Vi har alltså inte gjort korsningen själva utan detta är en framavlad ras liksom andra raser.

Vi har en valp som är 3 mån i november och vi planerar valpar till våren 2018.

Priset är från 25 000 kr beroende på färg."

:banghead:
Märkligt att en korsning mellan långhår och den fluffiga päls som huskyn har - har gett avkommor som är släthåriga....

Jack Russell-valpar registrerade i SKK för 15000 kr.
Föräldrarna är u.a. på patella och ögon, 2014. Ingen ny ögonlysning sedan dess. De är utställda på två utställningar vardera. Mamman med very good och pappan med verygod på ena och excellent på andra. Sen har de inga andra resultat på avelsdata.
Detta är tredje kullen efter samma föräldrar. Där totalt en avkomma har någon sorts hälsoundersökning och då med anmärkning på ögonen. Två är utställda och en har (utan varken hälsoundersökningar eller någon sorts tävling) en kull.

Jag får ingen känsla av att uppfödarna är det minsta seriösa...

Jack Russell-valpar registrerade i SKK för 15000 kr.
Föräldrarna är u.a. på patella och ögon, 2014. Ingen ny ögonlysning sedan dess. De är utställda på två utställningar vardera. Mamman med very good och pappan med verygod på ena och excellent på andra. Sen har de inga andra resultat på avelsdata.
Detta är tredje kullen efter samma föräldrar. Där totalt en avkomma har någon sorts hälsoundersökning och då med anmärkning på ögonen. Två är utställda och en har (utan varken hälsoundersökningar eller någon sorts tävling) en kull.

Jag får ingen känsla av att uppfödarna är det minsta seriösa...

Eller bara okunnig.

"Nu har vi två fantastiska valpar av rasen Shoodle vilken är en designras som är framavlad i USA som en allergivänlig liten sällskapshund.
..
Vi har lång erfarenhet av uppfödning och haft egen hundskola i 16 år."

:up:

Som vårdpersonal får jag allergiska utslag av beskrivningen allergivänlig. Som hundmänniska får jag spader på alltihop ..:turd::meh:

(Shoodle låter lite som en my little ponny tycker jag. De kanske klipper mönster på rumpan o har glitter i svansen också..? :idea:)

Märkligt att en korsning mellan långhår och den fluffiga päls som huskyn har - har gett avkommor som är släthåriga....

Tänkte samma när de skrev om pälsen (även om det står ganska korthårig ej släthårig). Låter som om de har nåt annat än chi och pom i den mixen. Det trodde jag aldrig! :eek::devil:

(Jag är för cynisk för den här tråden idag känner jag, har valpannons ute och har min beskärda del av underligt folk som hör av sig. Jag ska krypa tillbaka till min grotta och bespara er.. :angel:)

Btw det här med "allergivänlig".. ett ex till mig, hans syster var ( _är_ fortf antar jag) superallergisk mot hundar.

Dock var hon sååå glad att hon kunde vara hemma hos oss alls och umgås med min cc hairless jag hade.
Dock fick hon utslag när/där han slickade på hennes händer så helt borta var det ju inte men att hon öht kunde vara i ett hundhem utan att ha tagit medicin samt klappa en hund var för henne verkligen en vinnare!

Bara en input :)

Oseriös skulle det stått. :o

Jag tänkte nog det.
Jag tycker dock inte att man alltid måste vara oseriös bara för att man är okunnig.

Utgår jag från originalinlägget kan jag tänka mig någon som har två trevliga hundar och vill ta valpar efter "fina Lina" och bästa kompisen äger "jycken Jocke".

Båda är kollade av veterinär u.a. samt bedömda på utställning med ok resultat får man väl ändå säga.

Varför skulle man inte para dessa för att få några trevliga familjehundar?

Jag håller med om att uppföljning på valpar hade ju givetvis varit bra.

Men först och främst, är detta en etablerad uppfödare eller någon som bara har en (eller båda) hundarna och tyckte en kull vore roligt? Och i så fall gjorde rätt för sig med att testa hundarna iafl innan... och sen blev det ju dock 2 och 3 kull men iafl...

Sorry rörigt inlägg

Jag tänkte nog det.
Jag tycker dock inte att man alltid måste vara oseriös bara för att man är okunnig.

Utgår jag från originalinlägget kan jag tänka mig någon som har två trevliga hundar och vill ta valpar efter "fina Lina" och bästa kompisen äger "jycken Jocke".

Båda är kollade av veterinär u.a. samt bedömda på utställning med ok resultat får man väl ändå säga.

Varför skulle man inte para dessa för att få några trevliga familjehundar?

Jag håller med om att uppföljning på valpar hade ju givetvis varit bra.

Men först och främst, är detta en etablerad uppfödare eller någon som bara har en (eller båda) hundarna och tyckte en kull vore roligt? Och i så fall gjorde rätt för sig med att testa hundarna iafl innan... och sen blev det ju dock 2 och 3 kull men iafl...

Sorry rörigt inlägg
Avel är så oerhört mycket mer komplext än att kombinera två trevliga individer. Om man avlar utan att ha insett (och agerat efter ) det, så är man i mina ögon oseriös.

Dessutom tycker jag att man ska ha en plan för vad valparna ska tillföra världen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
833
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka