Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svarade på vad du skrev om jakt och jakthundar. Och nej, det är inte okunnigt. Jag finner det däremot skrämmande att du tycker att man släpper en hanhund som har högre lust att leta efter löptik istället för att jaga. Men har stött på flera jägare som resonerar lika. De släpper sina hundar vind för våg och om de sen jagar eller om de dödar tamdjur, letar löptik eller bråkar med andra hundar verkar kvitta lite. Ibland jagar de ju iaf :meh:

Glad att mina vänner har pejl på sina hundar och följer utan att låta de springa vind för våg. Och skulle hunden hitta löptik hade de skämts och bett om ursäkt.

Vad det är för hanhund som parat tiken kan ju ingen svara på, men oavsett vad så är det inte naturens fel utan hanhundsägarens ansvar att hålla reda på sin hund. Sen kan shit happen ändå, men att skylla på viltet, det är bara löjligt.

Tyvärr hjälper inte pejl för att ha koll på att hunden beter sig.
Jämthunden som flög på oss i skogen hade pejl och jägaren påstod att han hade 100% koll. Men han såg ju bara var den var. Att den högg och slet i en löptik (otroligt stört beteende av en hane) visste han inte.
Däremot blev han jävligt snabb på att ringa tillbaka till mig när han fattade att hunden satt i en bil. Alltså lär han ha observerat något av alla de samtal vi ringde under den halvtimme vi stod med hunden vid vägen.

Valpannons. Återger bara de värsta raderna:
Kan vid behov dolda fel försäkras
Mamman heter xx, Pappa yy. Mamman är fri från hälsoproblem.

Framkommer sen att både mamman och valpar håller på att registreras, vid 10 v. Pappan utländsk, ingen går att hitta info om.

Troligtvis Sveriges mest använda hane i Schäferaveln...exteriöravel. Han har 22 kullar och 122 avkommor. Av dessa är endast 51 individer röntgade. 12 av dessa är dock precis under året.
En ökänd "farm" har bla 8 avkommor i en kull där endast en är röntgad. Den tiken han parade då kommer ur en kull på 8. En har HD D och ED 3, en har C. Överiga 5 syskon är oröntgade. Man har alltså parat den enda fria hunden ur en kull på 8 :up:
Detta tyckte "farmaren" skulle bli en lyckad kombo...den här hanen och denna tiken :rage:
Dock verkar han nöjd med resultatet för han tar hanen på en till av sina tikar.
Finns avkommor hos andra uppfödare som är avlivade innan röntgen.
Här är hanens statistik:
HD A: 28,9%
HD B: 28,9%
HD C: 34,2 %
HD D: 5,3%
HD E: 2,6%

56% av Sveriges Schäferavel representeras av E-sidan. De är större än brukssidan trots FMs mastodintavel på hundratals valpar per år.

Här ligger orsaken till Schäferns dåliga ledstatus, i avelstänk som detta. Hos uppfödare som skiter fullständigt i leder och tyvärr så har de en ganska stor del av kakan. :(
Trist nog tror många att den här statistiken gäller hela Schäferpopulationen.
Det finns statistik på skillnaderna.
Bruksschäfer: HD-röntgade 80% 21% har HDfel och 14% EDfel (här är FM också med)
Exteriöravlade: HD-röntgade 53% 32% har HDfel och 19% EDfel. Mörkertalet är enormt. Det sållas hårt.

Jag är mycket tacksam för indexet!

Tyvärr hjälper inte pejl för att ha koll på att hunden beter sig.
Jämthunden som flög på oss i skogen hade pejl och jägaren påstod att han hade 100% koll. Men han såg ju bara var den var. Att den högg och slet i en löptik (otroligt stört beteende av en hane) visste han inte.
Däremot blev han jävligt snabb på att ringa tillbaka till mig när han fattade att hunden satt i en bil. Alltså lär han ha observerat något av alla de samtal vi ringde under den halvtimme vi stod med hunden vid vägen.

Nej ja menar mest att man tar mer ansvar om man följer hunden på pejl och själv håller sig i närheten av hunden. Och sen ber om ursäkt och tar sitt ansvar om hunden gör något dumt.

Min kompis följer tex sin drever och genskjuter om han skulle vara påväg mot en väg, eller gränsen för jaktmarkerna.

Sen som sagt, shit happens, men man skyller inte på viltet eller andra om ens hund hittar på annat än att jaga när man jagar. Den hunden du tar upp dock :crazy: O_oJäkligt märkligt beteende. Hoppas den aldrig släpptes igen.

Nej ja menar mest att man tar mer ansvar om man följer hunden på pejl och själv håller sig i närheten av hunden. Och sen ber om ursäkt och tar sitt ansvar om hunden gör något dumt.

Min kompis följer tex sin drever och genskjuter om han skulle vara påväg mot en väg, eller gränsen för jaktmarkerna.

Sen som sagt, shit happens, men man skyller inte på viltet eller andra om ens hund hittar på annat än att jaga när man jagar. Den hunden du tar upp dock :crazy: O_oJäkligt märkligt beteende. Hoppas den aldrig släpptes igen.

Det gjorde den nog. Jag ljög ju om allt och var dum i huvudet enligt ägaren.
Jag tror dessutom att den gjort liknande innan för av någon anledning så var den kasstrerad och den aggressiva matchojägaren a la "Jägarna" verkade inte som typen som tog kulorna på en hund bara sådär.

Det gjorde den nog. Jag ljög ju om allt och var dum i huvudet enligt ägaren.
Jag tror dessutom att den gjort liknande innan för av någon anledning så var den kasstrerad och den aggressiva matchojägaren a la "Jägarna" verkade inte som typen som tog kulorna på en hund bara sådär.

Men herregud :banghead:
När Viggo blev påflugen av en tax så bemödade sig (j)ägaren med att säga till hunden att "nu blir det inget godis ikväll" ingen fråga alls om han var skadad :cautious:
En del jägare, speciellt såna där macho som du pratar om.Verkar tycka att det är helt okej att hunden hittar på allt möjligt när den släpps. Sålänge den bidrar till frysen lite då och då :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar