Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som vill hålla på att klä på sina hundar får göra det. Jag tänker hålla mig till hundraser där man inte ska behöva ta fram en sax varannan till var tredje månad, klä på den för att den annars fryser eller kan få granskott i pälsen etc. Borstning vid fällning och avtorkning av tassar och mage räcker för min del. De flesta som bor runtomkring brukar tendera till att tycka så också. Jag tänker inte fortsätta diskussionen mer för ingen verkar ändå fatta vad jag vill komma fram till.

Jag tar inte fram någon sax, jag tar fram en rakmaskin. Man behöver inte klä hunden, det är väl upp till vem som helst och shih-tzun har en varmare päls än boxern. Det är ju ditt val, men det var väl inte dig som individ och hundägare som vi diskuterade specifikt.

Jag har ju både shih-tzu och corgi just nu. Den tid jag lägger ner att borsta corgin under tre månader är densamma som det tar att raka ner shih-tzun. Hon borstas inget mellan gångerna då det inte behövs. Ingen skillnad i tidsåtgång eller pälsvård what so ever, alltså.

suG96xq.jpg

Nu ska vi se. :) @Mia_R

suG96xq.jpg

NWJ4dQh.jpg

RpduExy.jpg

Hoppas bilderna funkar!
Jag kan säker få fram fler om det behövs. Gammeltanten är inte världens mest samarbetsvilliga fotomodell men det går att ordna om du vill ha vissa vinklar eller så. :D
Hade jag vetat att dom kunde bli så söta o pälshanterbara så hade jag tagit i lite mer med klipparen på dom jag passade förra året.

De som vill hålla på att klä på sina hundar får göra det. Jag tänker hålla mig till hundraser där man inte ska behöva ta fram en sax varannan till var tredje månad, klä på den för att den annars fryser eller kan få granskott i pälsen etc. Borstning vid fällning och avtorkning av tassar och mage räcker för min del. De flesta som bor runtomkring brukar tendera till att tycka så också. Jag tänker inte fortsätta diskussionen mer för ingen verkar ändå fatta vad jag vill komma fram till.
Min hund har inga kläder, annat än ett ärvt regntäcke från Rusta för 59 kr som ingen någonsin har använt. Jag klipper aldrig min hund, annat än klorna o någon gång kåda som fastnat i pälsen. Han borstas kanske 3 - 4 ggr/år, något oftare man o byxor. Dusch/bad 1 - 2 ggr/år samt om han badat i gyttja. Dagligdags i sånt här skitväder får han ligga en stund på egen badhanduk i hallen o torka så lera o annat faller av av sig själv.

Tänk om folk förstod vad raserna i grupp 9 kunde ge, istället. Glada kompisar som hänger med överallt, oavsett om det är joggingtur, svampplockning eller rallylydnad. Som lika gärna tricktränar eller tar sig en powernap, bara för ägaren att välja. Så mycket möjligheter som folk går miste.

Håller verkligen med. De som kan och vill träna vissa saker mer aktivt kan behöva andra raser, men den skriande majoriteten hundägare skulle klara sig utmärkt med grupp 9.

Men det är ju för att du påstår en massa bullshit som må stämma på några raser, men du kastar d på en hel grupp. Jag klipper aldrig, klär inte på mina hundar om de inte ska ligga i bilen länge vintertid, och har då fasen aldrig haft granskott i pälsen. Inte heller är de i behov av att operera andningsvägarna. Man kan säga att man inte fastnar för någon av raserna i gruppen för egen del, men det du säger ska stämma på hela gruppen är ju rent felaktigt. Och taskig andning, pälsmonster o fryslortar kan du hitta även utanför gruppen.

Det är några få undantag i den gruppen som inte har pälsvård (i form av att man måste åka till hundfrisör). Men de fryser arslet av sig på vintern i stället. Jag försöker få fram att det finns de som vill ha en annan ras än just sällskapsras även fast de inte vill tävla. Att det finns människor som drömmer om t.ex en schäfer men har inga högre ambitioner eller inga alls inom hundsporten. Att det finns de som inte vill hålla på att pyssla med pälsvård eller att klä på sin hund innan de ska ut. Men varför ska dessa människor få skit för det?
Jag skulle knappast kunna se sambon hålla på att klä på en hund kläder innan han tar med hunden till skogen när han ska gallra. Med alla surdiken och kvistar som det finns så har jag svårt att se det praktiska med en päls som lätt tovar sig.:confused: Jo tack, pälsmonster har man varit med om utanför gruppen. Testa ta med en Irländsk setter av utställningslinjer i en granskog. Då ska du få se på granskott och hela kvistar intovat i pälsen när man kommer tillbaka.;)

Det är några få undantag i den gruppen som inte har pälsvård (i form av att man måste åka till hundfrisör). Men de fryser arslet av sig på vintern i stället. Jag försöker få fram att det finns de som vill ha en annan ras än just sällskapsras även fast de inte vill tävla. Att det finns människor som drömmer om t.ex en schäfer men har inga högre ambitioner eller inga alls inom hundsporten. Att det finns de som inte vill hålla på att pyssla med pälsvård eller att klä på sin hund innan de ska ut. Men varför ska dessa människor få skit för det?
Jag skulle knappast kunna se sambon hålla på att klä på en hund kläder innan han tar med hunden till skogen när han ska gallra. Med alla surdiken och kvistar som det finns så har jag svårt att se det praktiska med en päls som lätt tovar sig.:confused: Jo tack, pälsmonster har man varit med om utanför gruppen. Testa ta med en Irländsk setter av utställningslinjer i en granskog. Då ska du få se på granskott och hela kvistar intovat i pälsen när man kommer tillbaka.;)

Man behöver givetvis inga tävlingsambitioner eller ens ambitioner att hänga på klubb och gå kurser för att äga Schäfer men det är väldigt orättvist och ojuste mot hunden att inte aktivera den mentalt med nos och lydnadsövningar. Den är avlad för att arbeta både fysiskt och mentalt , ffa som ett team med sin förare och att neka den detta är inte snällt.
Att det finns individer som verkar fixa ett liv utan utmaningar beror ofta på:
1- De har stängt av pga tristess
2- De är måndagsexemplar utan drifter
3- De är extremt mentalt starka och därmed en skam att de inte får göra det som de är ämnade för.

Att det finns människor som drömmer om en ras betyder väl inte att de bör skaffa en bara därför? Om man vänder på det, tror du schäfrar drömmer om sådana ägare? Det tror inte jag, och det är ju ur den synvinkeln många råd här på forumet kommer: vad gör hunden lycklig.

Vad gäller päls är schäferasen (:D) några av de värsta skitgrisarna man träffar på tycker jag, det är som att deras päls är en elmagnet för smuts! (Med timer, så allt följer med in och där blir det släppt. :meh:) Medan boxer är en ras jag skulle skaffa en overall till vintertid, stackarna har ju mer en illusion av päls än päls. Så dina invändningar blir minst sagt märkliga tycker jag?

Hur är det att "få skit" att tycka att någon ska skaffa en ras som passar vad de är ute efter? Handlar det om att vissa raser är bättre än andra, så det är statusförlust att bli rekommenderad "fel" ras? Eller är det en egotripp, jag vill haaaaaaa, och då ska ingen få säga emot? Lite som de där typerna som har exotiska djur, som chimpanser och tigrar, som "husdjur"? Skit i hur djuret mår, har man alltid drömt om en tiger är det klart man ska få ha en?

Men det finns ju massor av hundraser som är nöjda med att aktivt sällskapsliv, utan att vara brukshundar? Som visserligen varit arbetshundar från början, men som delats upp eller vattnats ur och som mycket väl skulle kunna tillhöra grupp 9 men inte gör det.

Man behöver givetvis inga tävlingsambitioner eller ens ambitioner att hänga på klubb och gå kurser för att äga Schäfer men det är väldigt orättvist och ojuste mot hunden att inte aktivera den mentalt med nos och lydnadsövningar. Den är avlad för att arbeta både fysiskt och mentalt , ffa som ett team med sin förare och att neka den detta är inte snällt.
3- De är extremt mentalt starka och därmed en skam att de inte får göra det som de är ämnade för.
Jag vill inte riktigt hålla med där.. vi har haft fyra schäfrar, någon gång har vi varit duktiga och lagt något spår, men till 99% har dom fungerat som sällskap och största aktiveringen har kommit från att dom fått hänga med överallt. Stallet, åka bil till affären osv. Ur brukslinjer, kullsyskon har hamnat i mer "aktiva" hem med kurser, spår osv.

Det känns tokigt att alla våra schäfrar har varit måndagsexemplar?

Där kan jag hålla med dig lite grann. Men som sagt passar de inte alla. Sedan kanske inte alla vill ha en hund med extrem pälsvård eller intryckt nos. Bor man i stad och bara ska syssla med promenader så funkar det lika bra med en liten sällskapshund. Men om man tänker lite mer generellt. Det borde finnas de som bor på landsbygden som vill ha en lite rejälare hund som kan hänga med ut i skogen men vill inte tampas med pälsvård eller hålla på att klä på hunden på vintern (alternativt åka på dyr operation pga för trånga andningsvägar). Det borde ju finnas raser som passar dessa människor också.
Nu bor jag förvisso inte på landsbygden, men spenderar mååånga timmar i stallet och skogen. Har en tibetansk spaniel som passar alldeles utmärkt för det. Tar sig fram nästintill överallt, behöver ingen pälsvård, har inga trånga andningsvägar och behöver inte kläder.
Varför skulle man behöva en rejälare hund för det?

Men det finns ju massor av hundraser som är nöjda med att aktivt sällskapsliv, utan att vara brukshundar? Som visserligen varit arbetshundar från början, men som delats upp eller vattnats ur och som mycket väl skulle kunna tillhöra grupp 9 men inte gör det.

Ja, det finns typ över 400 raser att välja på om jag inte minns fel. Men en stor del av dem är just arbetande hundar än fast de inte är inom bruks och kräver mental aktivering, om jag inte minns fel. Men eftersom det var just brukshund som kom på tal så var det där vi fastnade. Den där tjejen eller killen (vet ärligt talat inte) som ville ha en hund kunde ha skrivit vilken annan hundras som helst och det skulle ändå ha spytts galla över hen såvida det inte stått T.ex chihuahua eller Bichon Frisé. Jag tycker ärligt talat inte att den, kan man kalla det för annons, såg allt för oseriös ut. Jag har sett betydligt värre.

Nu bor jag förvisso inte på landsbygden, men spenderar mååånga timmar i stallet och skogen. Har en tibetansk spaniel som passar alldeles utmärkt för det. Tar sig fram nästintill överallt, behöver ingen pälsvård, har inga trånga andningsvägar och behöver inte kläder.
Varför skulle man behöva en rejälare hund för det?

För att smaken är som baken. Det finns människor som vill ha större, rejälare hundar precis som att det finns människor som föredrar små hundar. Men skulle du träffa en människa som ska skaffa sig en större ras så skulle du inte börja pracka på om att människa ska skaffa sig en Tibbe i stället än fast det är lika mycket hund i en Tibbe som i vilken annan hund som helst.
Nu tar jag för givet att de flesta hundägare aktiverar sina hundar på något vis hemma än fast de inte har ambitioner på att tävla. Men vad vet jag.

Ja, det finns typ över 400 raser att välja på om jag inte minns fel. Men en stor del av dem är just arbetande hundar än fast de inte är inom bruks och kräver mental aktivering, om jag inte minns fel. Men eftersom det var just brukshund som kom på tal så var det där vi fastnade. Den där tjejen eller killen (vet ärligt talat inte) som ville ha en hund kunde ha skrivit vilken annan hundras som helst och det skulle ändå ha spytts galla över hen såvida det inte stått T.ex chihuahua eller Bichon Frisé. Jag tycker ärligt talat inte att den, kan man kalla det för annons, såg allt för oseriös ut. Jag har sett betydligt värre.

För att smaken är som baken. Det finns människor som vill ha större, rejälare hundar precis som att det finns människor som föredrar små hundar. Men skulle du träffa en människa som ska skaffa sig en större ras så skulle du inte börja pracka på om att människa ska skaffa sig en Tibbe i stället än fast det är lika mycket hund i en Tibbe som i vilken annan hund som helst.
Nu tar jag för givet att de flesta hundägare aktiverar sina hundar på något vis hemma än fast de inte har ambitioner på att tävla. Men vad vet jag.

Tänk att det alltid kokar ner till "Det finns folk som vill ha *valfritt utseende* så de har rätt till det och säger ni emot är ni elitister" när man försöker förklara att skillnaden på raser sitter I HUVUDET! Utseendet är det SISTA man bör titta på!

Vänd på det: Vilket hem önskar sig den hunden?

:bow::bow::bow:

Fast jag tror inte att en showlabbe, showspaniel eller showgolden kräver särskilt mycket mer än en Bichon Frisé.
Problemet blir, som vanligt, när folk vill köpa en hund efter utseende och inte efter egenskaper.

För att smaken är som baken. Det finns människor som vill ha större, rejälare hundar precis som att det finns människor som föredrar små hundar.

Vad man vill ha är inte alltid vad man bör ha.

De flesta här inne utgår i sina svar från hundens perspektiv, vad vill hunden ha för liv, för typ av hem, aktivitetsnivå osv för att trivas bäst och de allra flesta av oss har faktiskt väldigt stor och bred kunskap om väldigt många raser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 966
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 473
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar