Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan konstatera att Tinja råkade flytta på sig och att @Red_Chili 's mamma försökte klappa luft. Hon kunde verkligen inte se Tinja :eek:

Iförsig är hon ju camo-dog nr 1 :rofl:
15326428_10207337500463816_855568811887973952_n.jpg
Jag såg bara den ljusa fläcken på bröstet först och funderade på vart resten av hunden var :rofl:

Vad hon är ute efter bryr jag mig inte så mycket om. Det enda jag retar mig på är att det är återkommande lite överallt på internet är att om man inte vill lägga ner 8 timmar/dag med bruks, agility, spår, utställningar etc etc så ska man absolut inte ha en brukshundsras utan blir hänvisad till grupp 9 hundar i stället (hårig Shih Tzu måste vara en dröm i skogen:wtf:). Skulle man skaffa sig en bruksras iallafall så får man bara skit för det. Jag tror knappast att en boxer som skulle råka vara lite lugnare än en racer-boxer är som en shih tzu i huvudet för det.

Sedan så måste jag säga att så som en del uppfödare låter på internet så är det inte underligt att eventuella framtida valpköpare blir avskräckt och köper en billig blandis i stället. :meh:

Vad hon är ute efter bryr jag mig inte så mycket om. Det enda jag retar mig på är att det är återkommande lite överallt på internet är att om man inte vill lägga ner 8 timmar/dag med bruks, agility, spår, utställningar etc etc så ska man absolut inte ha en brukshundsras utan blir hänvisad till grupp 9 hundar i stället (hårig Shih Tzu måste vara en dröm i skogen:wtf:). Skulle man skaffa sig en bruksras iallafall så får man bara skit för det. Jag tror knappast att en boxer som skulle råka vara lite lugnare än en racer-boxer är som en shih tzu i huvudet för det.

Sedan så måste jag säga att så som en del uppfödare låter på internet så är det inte underligt att eventuella framtida valpköpare blir avskräckt och köper en billig blandis i stället. :meh:

Tagga eller citera gärna inlägg som du svarar på. No offence men din attityd är ganska trist. Jag har haft shih-tzu i 30 år btw, och det är mycket fördomar som florerar om raserna i grupp 9. Mitt "tips" är alltså inte av nedvärderande typ, utan ett faktiskt tips. Här på Buke har vi återkommande diskussioner om hur mycket/hur lite som krävs för att hålla en hund av bruksras nöjd och de diskussionerna återspeglar verkligen inte det du påstår.

För att alla vill inte ha en Shih tzu eller Lhasa apso.:meh: Med den argumentationen så borde inte jag ha corgi, pappa ha schäfer eller morsan ha setter för att ingen av oss vill ställa ut eller tävla i agility etc men vill ändå ha en hund som kan fungera som sällskap i vardagen.

Tja, det finns Schäfer och så finns det.... nått som heter Schäfer och ser ut som Schäfer men är totalt urvattnad.
Och det finns många som ingen Schäfer borde ha.

Själv har jag nekat en köpare idag och en för två veckor sedan som ville ha "sällskapshundar". Jag säljer INTE bara till tävling men eftersom jag föder upp brukshundar så jag säljer BARA till brukshem.
Och näää....de behöver inte 8 timmar jobb om dagen.

Tagga eller citera gärna inlägg som du svarar på. No offence men din attityd är ganska trist. Jag har haft shih-tzu i 30 år btw, och det är mycket fördomar som florerar om raserna i grupp 9. Här på Buke har vi återkommande diskussioner om hur mycket/hur lite som krävs för att hålla en hund av bruksras nöjd och de diskussionerna återspeglar verkligen inte det du påstår.

Oj, trodde att jag citerade men det ramlade tydligen bort. Jag trodde jag svarade Bornagain men jag vet inte riktigt vad som hände där. :crazy:
Visst finns det trevliga raser i grupp 9. Det säger jag inget om. Men det är inte säkert att de raserna passar precis alla hundmänniskor. Alla hundägare har olika krav på vilka egenskaper de vill ha i sin hund(om man kan uttrycka sig så). I min familj som jag har vuxit upp i har grupp 9 fallit bort pga att de raser som finns där helt enkelt inte har passat oss.

Oj, trodde att jag citerade men det ramlade tydligen bort. Jag trodde jag svarade Bornagain men jag vet inte riktigt vad som hände där. :crazy:
Visst finns det trevliga raser i grupp 9. Det säger jag inget om. Men det är inte säkert att de raserna passar precis alla hundmänniskor. Alla hundägare har olika krav på vilka egenskaper de vill ha i sin hund(om man kan uttrycka sig så). I min familj som jag har vuxit upp i har grupp 9 fallit bort pga att de raser som finns där helt enkelt inte har passat oss.
Men om man bara vill ha en hund till sällskap typ, så passar ju inte en brukshund.

Men det är faktiskt ingen som påstått att grupp 9 "passar precis alla hundmänniskor". Men de passar långt fler än vad många tror. Folk avstår ofta grupp 9 pga fördomar. Vill man ha en hund för långpromenader, någon kurs och kanske lite nosework - så passar vilken ras som helst ur grupp 9. Man behöver inte slå till på schäfer eller boxer för att man gillar utseendet och för att det råkar finnas idioter till uppfödare som vattnar ur bruksraser. Men tyvärr är det ju vad som händer.

Men det är faktiskt ingen som påstått att grupp 9 "passar precis alla hundmänniskor". Men de passar långt fler än vad många tror. Folk avstår ofta grupp 9 pga fördomar. Vill man ha en hund för långpromenader, någon kurs och kanske lite nosework - så passar vilken ras som helst ur grupp 9. Man behöver inte slå till på schäfer eller boxer för att man gillar utseendet och för att det råkar finnas idioter till uppfödare som vattnar ur bruksraser. Men tyvärr är det ju vad som händer.

Där kan jag hålla med dig lite grann. Men som sagt passar de inte alla. Sedan kanske inte alla vill ha en hund med extrem pälsvård eller intryckt nos. Bor man i stad och bara ska syssla med promenader så funkar det lika bra med en liten sällskapshund. Men om man tänker lite mer generellt. Det borde finnas de som bor på landsbygden som vill ha en lite rejälare hund som kan hänga med ut i skogen men vill inte tampas med pälsvård eller hålla på att klä på hunden på vintern (alternativt åka på dyr operation pga för trånga andningsvägar). Det borde ju finnas raser som passar dessa människor också.

I det här fallet spelar färgen faktiskt roll. Min mor har en typ av kraftig synnedsättning som bland annat gör att mörkerseendet är snudd på obefintligt. En mörk hund hade hon alltså inte sett, men en ljus hund kan hon se. Hon har tex träffat Tinja som @Fisherling har, och trots att Tinja har ljusa partier lite överallt så ser min mor inte Tinja. Hon kan alltså stå och klappa på hunden utan att se vad det är hon klappar ens om ljuset är helt ok. Ska hon ha en egen hund, då vill hon ha en som hon kan se.

Hon hade väl tom svårt att se Tonto som är ganska ljus. Klart hon ska ha en vit hund som hon kan se. :)

Där kan jag hålla med dig lite grann. Men som sagt passar de inte alla. Sedan kanske inte alla vill ha en hund med extrem pälsvård eller intryckt nos. Bor man i stad och bara ska syssla med promenader så funkar det lika bra med en liten sällskapshund. Men om man tänker lite mer generellt. Det borde finnas de som bor på landsbygden som vill ha en lite rejälare hund som kan hänga med ut i skogen men vill inte tampas med pälsvård eller hålla på att klä på hunden på vintern (alternativt åka på dyr operation pga för trånga andningsvägar). Det borde ju finnas raser som passar dessa människor också.
Jag bor på landet,går i skogen,vid kanalen,cyklar med hundarna och har oopererade trubbnosar ,så vad är ditt problem? :mad:

Hon hade väl tom svårt att se Tonto som är ganska ljus. Klart hon ska ha en vit hund som hon kan se. :)
Jo, det hade hon :) Även mina missar hon, om ljuset inte är bra (tex om taklampan inte är tänd och de ligger i soffan som ju ändå är mörk nog att skapa kontraster). Som tur är så har hon lyssnat tillräckligt mycket på mitt eviga babbel om hundar, avel m.m. för att vilja ha något som verkligen passar sett till storlek och mentalitet. Drömhunden tidigare var en kelpie :p

Tja, det finns Schäfer och så finns det.... nått som heter Schäfer och ser ut som Schäfer men är totalt urvattnad.
Och det finns många som ingen Schäfer borde ha.

Själv har jag nekat en köpare idag och en för två veckor sedan som ville ha "sällskapshundar". Jag säljer INTE bara till tävling men eftersom jag föder upp brukshundar så jag säljer BARA till brukshem.
Och näää....de behöver inte 8 timmar jobb om dagen.

Sedan finns det de som ingen hund överhuvudtaget borde ha.:p
Schäfer som ras är väldigt splittrad som jag har fattat det. Hur många typer finns det nu för tiden?
Den schäfer jag växte upp med var från Sollefteås hundskola och jag kan inget säga om hur korrekta de var till sättet där runt -94. Men den schäfern nöjde sig lustigt nog med att vara barnvakt, följa med pappa till skogen och gallra skog/hugga ved och sådana vardagliga aktiviteter. Men hon var troligtvis en sådan där urvattnad schäfer. :cautious: Det jag försöker komma fram till hela tiden är att precis som att brukshundar inte passar alla så passar inte sällskapshundar alla heller.:banghead:

Jag bor på landet,går i skogen,vid kanalen,cyklar med hundarna och har oopererade trubbnosar ,så vad är ditt problem? :mad:

Mitt problem är att alla säger att om man inte vill hålla på att ställa ut, tävla i agility och tävla i bruksgrenar så får man inte ha någon annan ras än just sällskapsras. Med den argumentationen så får jag inte ha till exempel en corgi, som är en vallhund i grunden vad jag vet. Det är inte bara på buke det låter så. Det är överallt.

Jo, det hade hon :) Även mina missar hon, om ljuset inte är bra (tex om taklampan inte är tänd och de ligger i soffan som ju ändå är mörk nog att skapa kontraster). Som tur är så har hon lyssnat tillräckligt mycket på mitt eviga babbel om hundar, avel m.m. för att vilja ha något som verkligen passar sett till storlek och mentalitet. Drömhunden tidigare var en kelpie :p
Dock är ju dina samma färg som golven :rofl:

Känns som att vissa är lite snabba med att missförstå @Lycan.

Däremot håller jag inte riktigt med om att bukefalister bara rekommenderar raser från grupp 9 för de som är mer aktiva än den gemene sällskapshundköparen. Tycker många på bukefalos är bra att komma med en mängd andra förslag förutsatt att man varit tydlig i vad man vill ha. Golden, labbe, schapendoes, collie (bearded, kh, lh), shelties, olika terriers osv tycker jag att folk ofta tipsar om. :)

Mitt problem är att alla säger att om man inte vill hålla på att ställa ut, tävla i agility och tävla i bruksgrenar så får man inte ha någon annan ras än just sällskapsras. Med den argumentationen så får jag inte ha till exempel en corgi, som är en vallhund i grunden vad jag vet. Det är inte bara på buke det låter så. Det är överallt.
Var får du allt ifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 966
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 474
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar