Var får du allt ifrån?
Har ingen aning. Men det finns fler forum som jag gör bort mig på än i buke. Det hela började egentligen med att jag retade upp mig på en kommentar som jag egentligen kunde ha låtit gå mig förbi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var får du allt ifrån?
Och då går man in här och skriver dumheterHar ingen aning. Men det finns fler forum som jag gör bort mig på än i buke. Det hela började egentligen med att jag retade upp mig på en kommentar som jag egentligen kunde ha låtit gå mig förbi.
Sedan finns det de som ingen hund överhuvudtaget borde ha.
Schäfer som ras är väldigt splittrad som jag har fattat det. Hur många typer finns det nu för tiden?
Den schäfer jag växte upp med var från Sollefteås hundskola och jag kan inget säga om hur korrekta de var till sättet där runt -94. Men den schäfern nöjde sig lustigt nog med att vara barnvakt, följa med pappa till skogen och gallra skog/hugga ved och sådana vardagliga aktiviteter. Men hon var troligtvis en sådan där urvattnad schäfer. Det jag försöker komma fram till hela tiden är att precis som att brukshundar inte passar alla så passar inte sällskapshundar alla heller.
Och då går man in här och skriver dumheter
Där kan jag hålla med dig lite grann. Men som sagt passar de inte alla. Sedan kanske inte alla vill ha en hund med extrem pälsvård eller intryckt nos. Bor man i stad och bara ska syssla med promenader så funkar det lika bra med en liten sällskapshund. Men om man tänker lite mer generellt. Det borde finnas de som bor på landsbygden som vill ha en lite rejälare hund som kan hänga med ut i skogen men vill inte tampas med pälsvård eller hålla på att klä på hunden på vintern (alternativt åka på dyr operation pga för trånga andningsvägar). Det borde ju finnas raser som passar dessa människor också.
Mitt problem är att alla säger att om man inte vill hålla på att ställa ut, tävla i agility och tävla i bruksgrenar så får man inte ha någon annan ras än just sällskapsras. Med den argumentationen så får jag inte ha till exempel en corgi, som är en vallhund i grunden vad jag vet. Det är inte bara på buke det låter så. Det är överallt.
Det går inte,man blundar o går vidare.Jag står fortfarande för den första kommentaren som drog igång hela helvetet. Men hur förklarar man för de som inte vill förstå vad jag vill komma fram till?
Jag står fortfarande för den första kommentaren som drog igång hela helvetet. Men hur förklarar man för de som inte vill förstå vad jag vill komma fram till?
Schäfern har tyvärr blivit väldigt splittrad tack vare utställningsaveln. Det har gått så långt att de två typerna "brukslinjer" och "exteriörlinjer" inte längre delar DNA-uppsättning och de har fört statistik mellan MH-spindlar och ledstatus och skillnaderna är stora.
Även brukstypen börjar bli delad i en sportavlad typ och en typ som försöker hålla sig mer åt "orginalet".
De sportavlade är ofta högtempererade byteshundar som tyvärr har lätt till stress.
Även om man avlar mot arbete som tex HS gjorde så fick de som alla andra måndagsexemplar ibland som inte var så arbetsdugliga. Sen finns det extremt nervstarka individer också som inte blir kokko av tråkiga liv. Att se den typen av hund i arbete är
Men det är ju du själv som kommer med felaktiga påståenden. Som att man måste vara aktiv 8 timmar om dagen och tävla för att ha brukshund. Det har ingen annan här skrivit, bara du. Och att shih-tzus inte skulle vara robusta och vara en mardröm i skogen pga pälsen. Jag tycker dina inlägg osar av fördomar, samma fördomar som får folk att hoppa över raser i grupp 9 och som shih-tzufrälst tycker jag att det är både förminskande och jäkligt tråkigt.
Tänk om folk förstod vad raserna i grupp 9 kunde ge, istället. Glada kompisar som hänger med överallt, oavsett om det är joggingtur, svampplockning eller rallylydnad. Som lika gärna tricktränar eller tar sig en powernap, bara för ägaren att välja. Så mycket möjligheter som folk går miste.
Har du någon bild på din klippta hund? Helt ärligt så får pälsen på väldigt många hundar mig att rygga tillbaka så det skulle vara kul att se en som är nerklippt.Men igen: fördomar. Jag har hellre shih-tzu boende på landet för det finns ingen annanstans där en hund blir så skitig som i stan. Det är bara vissa raser i grupp 9 som har intryckt nos, och inte så extremt som du insinuerar eller som man vanligtvis associerar frallor med. Vill man inte ha pälsen så klipper man av den, det är ingen "extrem pälsvård" utan tvärtom väldigt enkelt. Jag klipper min nuvarande shih-tzu var tredje eller var fjärde månad. De är rejäla, robusta hundar som klarar skogen lika bra som min corgi och som min förra boxer. Det är ärligt talat ingen skillnad för mig alls, varken längd eller tid eller terrängen där vi går.
Det går inte,man blundar o går vidare.
Ibland kan det låta så på tonen på de flesta hundägare och hunduppfödare. Det är just det jag retar mig på. Jag skriver ingen fakta, det är bara så jag uppfattar andra lite för ofta ibland.
Och de som inte vill hålla på med pälsvård kanske inte ska ha en hund med mycket päls där halva skogen fastnar under magen? Spela roll om det är en shih tzu eller annan långhårig ras från vilken grupp som helst. Men de flesta raser i grupp 9 är raser som ska klippas, det finns några undantag.
Har du någon bild på din klippta hund? Helt ärligt så får pälsen på väldigt många hundar mig att rygga tillbaka så det skulle vara kul att se en som är nerklippt.
Det gör inte en naken dobbis hellerMen varför ska man göra det så himla svårt för sig själv? Klipp eller raka ner. Done. Inget fastnar under en rakad mage. Sätter man dessutom på en overall eller ett täcke så får man en renare hund än vilken långbent naken boxer som helst. Har du haft en boxer? No way josé att de någonsin kommer in från en skogspromenad rena...
ImgurJag har nog ett antal bilder, ja! Har klippt ner alla shih-tzus jag ägt. Men min facebook är inte offentlig och photobucket kostar ju numera, var lägger man upp bilderna?
Tack, det räcker så. Roligt att se hur de ser ut under all päls.
Nu ska vi se. @Mia_R
Hoppas bilderna funkar!
Jag kan säker få fram fler om det behövs. Gammeltanten är inte världens mest samarbetsvilliga fotomodell men det går att ordna om du vill ha vissa vinklar eller så.
Men varför ska man göra det så himla svårt för sig själv? Klipp eller raka ner. Done. Inget fastnar under en rakad mage. Sätter man dessutom på en overall eller ett täcke så får man en renare hund än vilken långbent naken boxer som helst. Har du haft en boxer? No way josé att de någonsin kommer in från en skogspromenad rena...
Tack, det räcker så. Roligt att se hur de ser ut under all päls.