Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag hörde förra veckan ska min kollega lämna tillbaka lilla Claes till hundstallet för att han inte fungerar med hennes barn. Skulle en lugn, trevlig liten tax/papillon-blandning kunna vara något? Han är jättekäck och mysig men gillar inte barn.
Eller ska du slå till @mandalaki ?
Åh nej! :cry::cry::cry:

Jag kan ju inte ha hund på flera år än. Och han är min önskehund. Hoppas verkligen han får ett bra hem.

Claes! :heart

Och givetvis var Husky nästan ett genomgående tema. Stackars ras. För vacker för sitt eget bästa.
Är det inte i USA man har avlat fram en "minihusky" ?

(Min us vän berättade även att det experimenteras/avlas fram riktigt stora/regäla hästar nu på vissa håll i US för att kunna möta en regält överviktig marknad av människor som ska kunna ta sig en ridtur nån gång.)

Min släkt har jagat med Beagel sen urminnes tider och när min ena kusin nu skulle köpa ny så fick han leta och köa väldigt länge för att få en som verkligen var jaktavlad. Mycke avlas tydligen för sällskap och nån enstaka hobbyjakt per år.
Sorgligt att det blivit så igen, började ju hämta sig ett tag efter 80 talet.

Är det inte i USA man har avlat fram en "minihusky" ?

(Min us vän berättade även att det experimenteras/avlas fram riktigt stora/regäla hästar nu på vissa håll i US för att kunna möta en regält överviktig marknad av människor som ska kunna ta sig en ridtur nån gång.)
ja, googla på ke-klai eller liknande.

"Hej!

Jag är en hundägare sedan 20 år tillbaka. Nu vill jag bli en kärleksfull och engagerad boxermatte till en tikvalp. Om du har en tik som ska valpar snart och är inriktad mot sällskapshund så får du gärna höra av dig så berättar jag mer om mig.
Min boxer kommer få kärlek, långa naturpromenader, stadsbesök, vara ute på mitt landställe, säkerligen gå lite olika kurser i både det ena och andra....men inga utställningar."

Alltså, sånt här driver mig till vansinne.
Vad sägs om att kika på grupp 9 istället?

För att alla vill inte ha en Shih tzu eller Lhasa apso.:meh: Med den argumentationen så borde inte jag ha corgi, pappa ha schäfer eller morsan ha setter för att ingen av oss vill ställa ut eller tävla i agility etc men vill ändå ha en hund som kan fungera som sällskap i vardagen.

Men, färgen spelar väl ingen roll?

För morsan gjorde det tydligen det.
Personligen känner jag tvärtom, vit/ljus är typ den enda färgen jag helst slipper ;)

I det här fallet spelar färgen faktiskt roll. Min mor har en typ av kraftig synnedsättning som bland annat gör att mörkerseendet är snudd på obefintligt. En mörk hund hade hon alltså inte sett, men en ljus hund kan hon se. Hon har tex träffat Tinja som @Fisherling har, och trots att Tinja har ljusa partier lite överallt så ser min mor inte Tinja. Hon kan alltså stå och klappa på hunden utan att se vad det är hon klappar ens om ljuset är helt ok. Ska hon ha en egen hund, då vill hon ha en som hon kan se.

I det här fallet spelar färgen faktiskt roll. Min mor har en typ av kraftig synnedsättning som bland annat gör att mörkerseendet är snudd på obefintligt. En mörk hund hade hon alltså inte sett, men en ljus hund kan hon se. Hon har tex träffat Tinja som @Fisherling har, och trots att Tinja har ljusa partier lite överallt så ser min mor inte Tinja. Hon kan alltså stå och klappa på hunden utan att se vad det är hon klappar ens om ljuset är helt ok. Ska hon ha en egen hund, då vill hon ha en som hon kan se.
Oj! Ja men gud, då förstår jag verkligen. Du får hitta henne en kritvit hund.

För att alla vill inte ha en Shih tzu eller Lhasa apso.:meh: QUOTE]

Problemet är att hon skriver att hon VILL ha en shih tu - eller motsvarande - men att den ska SE ut som en boxer (hon vill ha en sällskapsavlad brukshund, dvs hon vill egentligen inte ha en boxer på insidan). I nästa mening när hon understryker att hunden inte ska ställas ut, backar hon även på utseendekravet. Hon blir sålunda ingen önskad valpköpare hos någon uppfödare med ett avelsmål som har något med boxerns rasbeskrivning att göra.

Boxern var en bruksras. När jag var ung (1970-80-tal) var boxrarna i regel relativt friska med mycket motor. Kanske inte Ferrari-hundar, men gott och väl Corvetter. Folk körde skydd med dem. Enormt läckra hundar och jag förstår att många som bara ville "ha hund" föll för dem. Problemet är att de inte ville ha motorn och ofta t.o.m. föredrog mellanmjölks-hundar som var lättsammare. Utan tävlingsresultat, boxrar på klubbarna etc blev aveln svårare att utvärdera samtidigt som det fanns en ökad efterfrågan och en marknad för hundar som inte dög till jobb. Bruksfolket valde andra hundar. Kunskapsnivån hos den genomsnittliga valpköparma sjönk och med den kraven de ställde. Både mentalitet och hälsa gick åt h-e. Under en tid var en boxer inget rolig för någon. På 1990-talet skulle jag inte tagit emot en gratis.

Nu finns det bra boxrar igen. Som är boxrar inifrån och ut. (Dock med hälsoproblem) Men givet den här historien är det en öm tå när folk intresserar sig för rasen utifrån och in.(plus att de ger mindre seriösa uppfödare en marknad - vilket är riskabelt i en ras med hälsoproblem)

Senast ändrad:
Kan konstatera att Tinja råkade flytta på sig och att @Red_Chili 's mamma försökte klappa luft. Hon kunde verkligen inte se Tinja :eek:

Iförsig är hon ju camo-dog nr 1 :rofl:
15326428_10207337500463816_855568811887973952_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 966
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 474
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar