Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så kastreringsdiskussionen. Kastrera allt som inte är sunt som inte ska avlas på säger jag.
Så slipper hundar lida för ägarnas korkade resonemang :( Vet att kastrering också kan orsaka problem, men då kan de iaf inte avla på dem
Hjälper nog föga... Kommer alltid finnas folk som får fatt i fertila hundar att blandrasavla med. USA har ju strikt kastrerings policy och ändå föder fel folk upp hundar. Det hjälper nog inte i förlängningen att kastrera rubbet. Lösningen stavas nog utbildning. Precis som lösningen på alla andra av världens alla problem. Till att börja med kan man kanske som kennel ägare vara än mer petig med vem som får köpa sina valpar. Seriösa kennlar är säkert tillräckligt petiga, men det finns alltid någon som skiljer sig från mängden och säljer till första bästa. Första bästa kanske blir den som blandrasavlar för Thailandsresans skull. Som inte vet eller inte bryr sig om hundens välbefinnande, att avel kan bli dess död, eller att det kan bli kostsamma förlossningar and so on.

Hjälper nog föga... Kommer alltid finnas folk som får fatt i fertila hundar att blandrasavla med. USA har ju strikt kastrerings policy och ändå föder fel folk upp hundar. Det hjälper nog inte i förlängningen att kastrera rubbet. Lösningen stavas nog utbildning. Precis som lösningen på alla andra av världens alla problem. Till att börja med kan man kanske som kennel ägare vara än mer petig med vem som får köpa sina valpar. Seriösa kennlar är säkert tillräckligt petiga, men det finns alltid någon som skiljer sig från mängden och säljer till första bästa. Första bästa kanske blir den som blandrasavlar för Thailandsresans skull. Som inte vet eller inte bryr sig om hundens välbefinnande, att avel kan bli dess död, eller att det kan bli kostsamma förlossningar and so on.
Jodå ser alltid i grannskapet folk som "råkar" få en tjuvparning med valpleverans lagom tills det är dags att köpa julklappar eller åka på semester

Idag var det en som frågade efter en villig boxertik till hennes hane i en FB-grupp jag är med i för boxer. Han hade tydligen så fantastisk exteriör och mentalitet att han bara måste få valpar efter sig. Folk frågade efter mer info och det visade sig att människan hade noll koll - ingen aning om vad HD/knä-röntgen var eller att det var ett måste för att ens registrera valparna, hanen hade bara blivit ställd som valp och hade ett MH med 3:a på skott. :confused: Folk började påpeka att korning nog är en bra merit samt andra arbetsmeriter, med svaret att "han har varit jätteduktig på lydnadskurser, hur skaffar man meriter?" :banghead:

Visade sig att samma människa annonserat i en köp- och säljesgrupp efter en billig boxertik, "inga problem om det är en problemhund". Det kom också fram att hon bara hade haft hanen i tre månader och att han hade blivit omplacerad just pga mentaliteten, men hon hade minsann erfarenhet, för hon hade avlat förut och bland annat haft ovtjarka... :wtf:

Hon försvann illa kvickt när hon blev ifrågasatt om tik-annonsen.
Usch.

Jodå ser alltid i grannskapet folk som "råkar" få en tjuvparning med valpleverans lagom tills det är dags att köpa julklappar eller åka på semester
De hade ändå kunnat få tag i fertila hundar och gjort samma sak. Titta på USA, de kastrerar rubbet som inte säljs till utställningshem och har antagligen gjort det länge. Men ändå finns det fertila hundar kvar i sällskapshem som ibland används till byb. Förvisso kan man även köpa hund i djuraffären, vet inte om dessa brukar vara kastrerade dock. Känns ju som att valpfabriken tjänar mer på att sälja kastrerade valpar så att ingen annan kan föda upp för "husbehov".

Idag var det en som frågade efter en villig boxertik till hennes hane i en FB-grupp jag är med i för boxer. Han hade tydligen så fantastisk exteriör och mentalitet att han bara måste få valpar efter sig. Folk frågade efter mer info och det visade sig att människan hade noll koll - ingen aning om vad HD/knä-röntgen var eller att det var ett måste för att ens registrera valparna, hanen hade bara blivit ställd som valp och hade ett MH med 3:a på skott. :confused: Folk började påpeka att korning nog är en bra merit samt andra arbetsmeriter, med svaret att "han har varit jätteduktig på lydnadskurser, hur skaffar man meriter?" :banghead:

Visade sig att samma människa annonserat i en köp- och säljesgrupp efter en billig boxertik, "inga problem om det är en problemhund". Det kom också fram att hon bara hade haft hanen i tre månader och att han hade blivit omplacerad just pga mentaliteten, men hon hade minsann erfarenhet, för hon hade avlat förut och bland annat haft ovtjarka... :wtf:

Usch.
Den kommer nog lyckas tråckla ut kull på den till slut. Ge det lite tid. Vi kan hoppas att de tuggar upp hushållet för mer än de får igen på försäljningen så kanske polletten trillar ner.

Usch.

Om hunden är oröntgad och av en ras där röntgen krävs kan den inte få titeln korad ens. Så det hade inte hjälpt henne att få någon latmerit ;)

Är med i samma boxergrupp och fick sitta på händerna för att inte säga nåt i den tråden. Som tur var tog andra tag i saken på bra sätt. ;) Missade dock att hon varit ute och letat billig boxertik tidigare, fy katten. Det lär nog dyka upp en kull där som sagt, och de blir nog inte svårsålda eftersom de flesta boxeruppfödare verka ha ganska långa kölistor.

Sen tycker jag personligen inte att en 3:a på skott behöver vara nån fara om man vet varför, men det lär man ju inte få reda på i det här fallet. Vår kille fick det för att han fick korn på skytten och sprang för att leta upp henne vid första skottet. Men det var väl kanske det minsta problemet med hanen som hon vill avla på. ;P

Är med i samma boxergrupp och fick sitta på händerna för att inte säga nåt i den tråden. Som tur var tog andra tag i saken på bra sätt. ;) Missade dock att hon varit ute och letat billig boxertik tidigare, fy katten. Det lär nog dyka upp en kull där som sagt, och de blir nog inte svårsålda eftersom de flesta boxeruppfödare verka ha ganska långa kölistor.

Sen tycker jag personligen inte att en 3:a på skott behöver vara nån fara om man vet varför, men det lär man ju inte få reda på i det här fallet. Vår kille fick det för att han fick korn på skytten och sprang för att leta upp henne vid första skottet. Men det var väl kanske det minsta problemet med hanen som hon vill avla på. ;P

Vi hade uppe just detta med trea på skott i en annan tråd. Vi hade satt span på en schäfertik som gjorde ett grymt MT på perfekt fördelade 548p men hade 3 på skott på sitt MH.
Jag har sett hunden i både tävling och på korning och den är absolut inte skottberörd el rädd för något. Men hon besitter en stor nyfikenhet och massa motor.
Men när jag fördjupade mig i hennes MH och MT så ser jag ju att det är nyfikenheten som får henne att vända blicken mot skottet. Hon är inte rädd. Hon är redo för lite skojsigt action ;)

Det har varit så dött i diskussionsgruppen sista dagarna! :eek:
Eller så har jag bara missat det roliga. Jag gick med för action, jag vill ha action.

Har du missat diskusionen om avelshunden Pacco och sett hunden i Admins ögon faaaaantaaastiska modprov? :wtf:

Varför härjar inte du i schäfergrupperna?
Det behövs mer fredagsstämning i dom :angel:

Jag lämnade diskussionsgruppen helt frivilligt efter att admin där började anklaga mig för att ha en dold agenda och konstant försökte få in mig i debatter jag inte hade lust med. Jag kände att jag inte orkade vara med i en grupp där jag drog mig för att delta i diskussioner för att slippa bli punktmarkerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar