Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stöter på några frallor ibland när jag är ute och går, hundarna kutar runt som skottspolingar så just de verkar också vara friska och krya hundar :)

Jag själv har varit i diskussion på facebook om oseriös kattavel :D Otroligt att det inte blivit massutvisning ur gruppen, men minst 7st medlemmar har lämnat frivilligt. Och själv fick jag en hatkommentar som hetteduga :grin:. Annars var det mest OMG TRÅDKAP ÄR SAMMA SAK SOM TROLL och KRITIK ÄR SAMMA SAK SOM HAT :confused::crazy::banghead:.

"Men skojar du med mig eller?! Konfliktssökande jävla ***! Helt jävla ärligt!! Är du helt jävla störd från topp till tå?!"
:cool:

Stöter på några frallor ibland när jag är ute och går, hundarna kutar runt som skottspolingar så just de verkar också vara friska och krya hundar :)

Jag själv har varit i diskussion på facebook om oseriös kattavel :D Otroligt att det inte blivit massutvisning ur gruppen, men minst 7st medlemmar har lämnat frivilligt. Och själv fick jag en hatkommentar som hetteduga :grin:. Annars var det mest OMG TRÅDKAP ÄR SAMMA SAK SOM TROLL och KRITIK ÄR SAMMA SAK SOM HAT :confused::crazy::banghead:.

"Men skojar du med mig eller?! Konfliktssökande jävla ***! Helt jävla ärligt!! Är du helt jävla störd från topp till tå?!"
Och det enda ordet den lärt sig var jävlar ,suck o pust!

O_o
Vad är det för fel på folk?
(inte dig alltså ;) )

O_o
Vad är det för fel på folk?
(inte dig alltså ;) )
Jag är fel från topp till tå :D Och något censurerat på tre bokstäver. Jag fick den för att jag promotar att låta diskussionsstormen rida på vågen tills vågen tar slut. Av egen erfarenhet tycker jag att det är bättre att låta alla parter få säga sitt, stöta och blöta det tills det inte finns något mer att säga. Och först då låta disussionen dö ner. För annars är ju risken stor att det blossar upp igen om några dagar. Men det får man tydligen inte säga i det här jävla landet. Dessutom såg han ut som en fuckboi så comment not truly valid. :grin:

Jag är fel från topp till tå :D Och något censurerat på tre bokstäver. Jag fick den för att jag promotar att låta diskussionsstormen rida på vågen tills vågen tar slut. Av egen erfarenhet tycker jag att det är bättre att låta alla parter få säga sitt, stöta och blöta det tills det inte finns något mer att säga. Och först då låta disussionen dö ner. För annars är ju risken stor att det blossar upp igen om några dagar. Men det får man tydligen inte säga i det här jävla landet. Dessutom såg han ut som en fuckboi så comment not truly valid. :grin:
Håller du inte med dom har du fel, tycker dom....

:up: Dom finns,jag har flera som både kan cyklas o träna div andra saker.

Betvivlar inte det en sekund. Har en kvinna som tävlar för samma klubb som mig (uppfödare halleluja!) som tävlar en hel flock med mopsar i rallylydnad. Uppe i mästarklass tror jag med flera av dom.
Och en jag tränade för ett tag - hennes barnbarn (mops från uppfödaren ovan) tävlar också rally. Men den har inte världens bästa följsamhet, den tycker inte det är så roligt :p Men de tränar agility också.
Tänk om folk bara kunde se det och ta till vara på det.

/Trött på feta frallor som inte kan andas. Det ena hänger antagligen ihop med det andra dock...

Ligger just nu en napolitansk mastiff på blocket som blivit omhändertagen och ska omplaceras. Dens ögon är nog bland det värsta jag sett... ser ut som en kombo av cherry eye och rejäl ektropion, hursomhelst kan det inte vara skönt :cry:

Ooooh, låter som en intressant grupp... :angel:

Ligger just nu en napolitansk mastiff på blocket som blivit omhändertagen och ska omplaceras. Dens ögon är nog bland det värsta jag sett... ser ut som en kombo av cherry eye och rejäl ektropion, hursomhelst kan det inte vara skönt :cry:
Den ser ut att ha stygn på ena ögat om man går efter bilden + cherry eye. Andra ögat ser bättre ut än på den flesta neapolitaner.

Träffade på det mest sorgliga exemplar på hund igår.... :cry: Mix chihuahua/nakenhund och nåt mer.... Hunden var max 10 cm hög, hade ett väldigt konstigt huvud (vattenskalle?) med utstående ögon och tungan var för stor så den hängde helt lealös utanför munnen. Visste inte vad jag skulle säga... vi frågade om tungan som hängde ut och fick till svar att "ja, den brukar hänga så". :crazy:

Några axplock från blocket...

Rhodesian ridgeback - rottweiler/schäfer
Grand danois - rhodesian ridgeback/leonberger
Amerikansk bulldogg - Schäfer
Amstaff - boxer
Labradoodle (igen...) från avelsgodkända föräldrar/linjer, 25000 kr

"Med tungt beslut så har jag kommit fram till att sälja Rex, pga allergi. Han är en schäfer valp bara 4 månader, vi har haft honom bara i 2 månader. " Allergi var det ja :grin:

Har precis plöjt igenom den utredning/sammanställning som gjorts om FMs avel. Resultatet av den är att FM rekommenderas att böja sig för SKK och införa MH och börja registrera sina hundar igen :devil:
Bland argumenten för detta finns:
-Fodervärdarna begränsas för mycket iom att hundarna blir klassade som blandraser.
-Med endast 2000 utvärderade hundar blir underlaget för dåligt för att kunna göra en stabil avelsutvärdering.
- Med oregistrerade hundar utsesluter de sig själva från sammarbete med privata aktörer vilket försvårar att få in nödvändigt blod i aveln (något FM själva ser som ett problem)

Förvånande :angel:

Har precis plöjt igenom den utredning/sammanställning som gjorts om FMs avel. Resultatet av den är att FM rekommenderas att böja sig för SKK och införa MH och börja registrera sina hundar igen :devil:
Bland argumenten för detta finns:
-Fodervärdarna begränsas för mycket iom att hundarna blir klassade som blandraser.
-Med endast 2000 utvärderade hundar blir underlaget för dåligt för att kunna göra en stabil avelsutvärdering.
- Med oregistrerade hundar utsesluter de sig själva från sammarbete med privata aktörer vilket försvårar att få in nödvändigt blod i aveln (något FM själva ser som ett problem)

Förvånande :angel:
Varför räknade dom inte ut det med baktassarna? Det var helt uppenbart redan från början.

För den som vill läsa rapporten så finns en länk till den som pdf-fil i Facebookgruppen "Schäfer för tävling och tjänst" utlagd 27nov.

Jag personligen hade önskat att fler saker lyfts upp, som hälsa. Detta rörde bara frågan om MH och deras L-test (som skiljer sig från det L-test andra hundar gör) och möjligheterna om att få till en återregistrering i SKK.

Intressant var att sen de började köra sina tester i helt egen regi så har andelen godkända hundar ökat till nästan det dubbla... 63% av 200 hundar per år. Den siffran rimmar inte med att endast 20% av hund i polisiär tjänst 2015 kommer från FM. Betyder det att hundar som godkänts tas ur bruk redan under utbildning/tidig tjänstgöring? O_o
Nog för att många stannar i tjänst inom FM men siffrorna går inte ihop alls.
Undra hur bra deras egna L-test isf är:angel:
Rapporten nämner att det förändrats till ett mer avelsinriktat test.

Oavsett....rapporten väckte en hel del funderingar om detta avelsprojekt som tydligen kostar staten (och oss skattebetalare) över 9 miljoner per år:crazy:

För den som vill läsa rapporten så finns en länk till den som pdf-fil i Facebookgruppen "Schäfer för tävling och tjänst" utlagd 27nov.

Jag personligen hade önskat att fler saker lyfts upp, som hälsa. Detta rörde bara frågan om MH och deras L-test (som skiljer sig från det L-test andra hundar gör) och möjligheterna om att få till en återregistrering i SKK.

Intressant var att sen de började köra sina tester i helt egen regi så har andelen godkända hundar ökat till nästan det dubbla... 63% av 200 hundar per år. Den siffran rimmar inte med att endast 20% av hund i polisiär tjänst 2015 kommer från FM. Betyder det att hundar som godkänts tas ur bruk redan under utbildning/tidig tjänstgöring? O_o
Nog för att många stannar i tjänst inom FM men siffrorna går inte ihop alls.
Undra hur bra deras egna L-test isf är:angel:
Rapporten nämner att det förändrats till ett mer avelsinriktat test.

Oavsett....rapporten väckte en hel del funderingar om detta avelsprojekt som tydligen kostar staten (och oss skattebetalare) över 9 miljoner per år:crazy:
Jag vet att de säljer en del hundar utomlands, bl a en väldigt fin tik som jag gillade skarpt hamnade i Norge istället för hos den svenska polisen.

Jag vet att de säljer en del hundar utomlands, bl a en väldigt fin tik som jag gillade skarpt hamnade i Norge istället för hos den svenska polisen.
Vilket isf strider helt emot konkurranslagen samt det syfte de påstår sig ha.
Hela verksamheten borde granskas mer ingående.
En av de som haft stor roll i hela soppan har fanns inte ens med bland de källor och personuttalanden som rapporten bygger på.
Det finns mängder av hundar begravda där :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar